وحدت حوزه و دانشگاه مانع از استقلال این دو نهاد نمی‌شود
کد خبر: 3865169
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶

وحدت حوزه و دانشگاه مانع از استقلال این دو نهاد نمی‌شود

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به هیچ وجه مانع از استقلال این دو نهاد نمی‌شود اما هدف هر دو یکسان است چون حوزه و دانشگاه در کنار هم بودند که انقلاب اسلامی را رقم زدند و در نهایت قرار است هر دو یک قله را فتح کنند .

روز 27 آذرماه را به پاس خدمات چشمگير شهيد مفتح در راه ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همكاری و هم‏فكری اين دو قشر انديشمند و فرهيخته که همزمان با سالروز شهادت اين عالم سترگ است، به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‏گذاری شد.
وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پايگاه مهم فكری و فرهنگی جامعه، برای حفظ فرهنگی اصيل در مقابل هجوم ارزش‏‌های غربی و وارداتی، امری ضروری و اجتناب‏‌ناپذير است. وحدت و همكاری ميان اين دو نهاد، نه يک وحدت فيزيكی و شكلی، بلكه تقارب و يكی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش‏‌های فرهنگی و دغدغه‏‌ها و حساسيت‏‌های سياسی - اجتماعی است و همين حالت است كه هر يک از اين دو قشر را در جايگاه واقعي خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام محمدحسین شعبان‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا یزد با اشاره به مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برای مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه باید دید معیار وحدت در این ترکیبی که مدنظر ما است، چیست چون که گاهی وحدت در غایت است، گاهی در مبانی و گاهی هم در روش.

وحدت حوزه و دانشگاه و پیوند این دو مجموعه به هیچ وجه مانع از استقلال این دو نهاد نمی‌شود

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه را می‌توان این گونه مثال زد که در زمان جنگ وقتی یک تیم می‌خواست وارد عملیات شود مبدا و غایت حرکت آنها یکی بود منتها هر گردانی جناحی را پوشش می‌داد و ماموریت‌های مختلفی را برعهده داشتند اما اهداف آنها مشخص و با یکدیگر وحدت داشتند و وظایف را به خوبی انجام می‌دادند تا به آن هدف مورد نظر دست یافتند.

تحقق تمدن اسلامی؛ ثمره وحدت حوزه و دانشگاه

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نیز به این شکل است گفت: به نظر من وحدت این دو نهاد، وحدت حقیقی است و حقیقتا هر گاه در نظام اسلامی این دو مجموعه در کنار هم قرار می‌گیرند پیوندی باید اتفاق افتد که ثمره آن واقعا یک پدیده مبارکی باشد به نام تمدن اسلامی یا نظام اسلامی

شعبان زاده افزود: نظام اسلامی یک مفهوم کلی است که بسیاری از خرده نطام‌ها را در خود دارد و وقتی نظامی را باید به صورت کامل اسلامی دانست که نظام اقتصادی، مدیریتی و .... به تمام معنا اسلامی باشند.

مشاور فرهنگی دانشگاه علم و هنر استان یزد با اشاره به اینکه متاسفانه ما نتوانسیتم در زمینه نظام سازی مبتنی بر اساس مبانی شایسته دینی‌مان قدم برداریم گفت: هم اکنون نظام آموزشی برای تربیت مدیران در کشور و حتی کتب رشته‌های مدیریتی تالیف نویسندگان خارجی است و بر اساس اهداف و مقاصد غرب نوشته شده در حالی که هدف و مقاصد ما این نیست و نمی‌توان از این مسیر به اهداف خود برسیم لذا امکان ندارد حوزه به این مقصود و پیش نیارهای نظام سازی به تنهایی دست پیدا کند و دانشگاه نیز به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست .

وی ادامه داد: حقیقتا هر چه پیوند بین حوزه و دانشگاه قوی‌تر و این وحدت منسجم‌تر شود، دست یابی به پیش نیازهای ضروری با سرعت و شتاب پیش‌تری انجام می‌شود .

وضعیت کنونی  وحدت حوزه و دانشگاه

این استاد حوزه‌های علمیه با اشاره به وضعیت کنونی در وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: به نظر من ظرفیت پیوند حوزه و دانشگاه بیش‌تر از آن است که الان شاهد آن هستیم چون که نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی ما یک نظام معیوبی است و از آن طرف حوزه علمیه هنوز چابکی و به روز بودن که باید داشته باشد، را ندارد و این امر باعث شده این پیوند در حد و اندازه‌ای که می‌تواند برقرار شود، محقق نشود.

وی در پاسخ به اینکه دشمن درصدد اختلاف بین این دو نهاد است چه راه‌هایی برای تقویت وحدت این دو مجموعه پیشنهاد می‌دهید گفت: بخشی از این اقدام باید در راس بدنه هر دو این نهاد انجام شود به این معنا که سرمایه گذاری روی بدنه اصلی باید صورت گیرد، به نظر من باید فکری به حال راس این دو مجموعه شود به نحوی که این وحدت حقیقتا در وزارت آموزش عالی اتفاق افتاده و خود جامع این امر باشد.

شعبان زاده افزود: حوزه نیز به همین صورت و این وحدت عمیق در راس امور باشد و در این صورت با تحقق این اتفاق خوب به طبقات پایین مدیریتی سرایت خواهد کرد.

وی بیان کرد: این وحدت باید به نحوی باشد که یک طلبه وقتی وارد دانشگاه می‌شود حرف برای گفتن داشته باشد و با ادبیات دانشگاه آشنا باشد و از آن طرف یک دانشجو بیگانه با معارف اسلامی نباشد و این پیوند دست یافتنی است و در حال حاضر نیز نه اینکه اتفاق نیفتاده باشد اما بیش از اینها باید این اتفاق بین دو مجموعه قوی تر باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه مانع از استقلال این دو نهاد نمی‌شود

این استاد حوزه در پایان یادآور شد: وحدت حوزه و دانشگاه و پیوند این دو مجموعه به هیچ وجه مانع از استقلال این دو نهاد نمی‌شود اما هدف هر دو یکسان است چون که حوزه و دانشگاه در کنار هم بودند که انقلاب اسلامی را رقم زدند و در نهایت قرار است هر دو یک قله را فتح کنند هر چند مسیر و روش‌ها یکی نیست .

شعبان زاده بیان کرد: به عنوان مثال یک تیم فوتبال وحدت دارند در حالی که در این تیم، بازیکنان نقش واحدی ندارد ولی در عین حال یک تیم هستند و با زدن گل همه خوشحال می‌شوند و شریک هستند و خوشحالی دسته جمعی شاهدی بر شراکت آنها است و اگر باختی باشد همه ناراحت می‌شوند لذا باید در این راه بزرگ حریف را به خوبی شناخت و برای گام‌های بزرگتر تلاش کرد.

انتهای پیام
captcha