موضع‌گیری‌های مغرضانه به وحدت حوزه و دانشگاه ضربه می‌زند
کد خبر: 3865238
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

موضع‌گیری‌های مغرضانه به وحدت حوزه و دانشگاه ضربه می‌زند

گروه اجتماعی _ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو گفت: موضع‌گیری‌ها و سخنان غیردوستانه برخی از حوزویان و دانشگاهیان نسبت به یکدیگر به تدریج همدلی و خوش‌بینی متقابل را کم‌رنگ می‌سازد.

موضع‌گیری‌های مغرضانه به وحدت حوزه و دانشگاه ضربه می‌زندبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سعید مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو، روز گذشته، ۲۷ آذر به مناسبت سال‌روز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد هاشمی، امام جمعه ماکو دیدار کرد.

سعید مرادی در این دیدار اظهار کرد: ضرورت دارد که دانشگاهیان در تمام مسائل با حوزه‌های علمیه در ارتباط باشند زیرا علم و دین بال‌های پرواز انسانیت هستند و دانشگاه ضمن برخورداری از علم، باید معنویات و دین را نیز از طریق ارتباط تنگاتنگ با حوزه کسب کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو با تاکید بر بیانات امام خمینی(ره) درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است که نقش اساسی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، افزود: بسیجیان در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر شعار «نه شرقی نه غربی» هستند و امروز دانشگاه و حوزه به اتحاد و یگانگی بیشتر احتیاج دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماکو گفت: شاید نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین است که به نظر می‌رسد این موضوع به صورت جدی بررسی نشده و در عوض، برخی نتایج علمی و احتمالی این وحدت در زمینه‌های مختلف مورد تأکید بوده است.

وی همچنین نبود همدلی و خوش‌بینی متقابل را از مانع دیگری در راه وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: موضع‌گیری‌ها و سخنان غیردوستانه برخی از طرفین به تدریج همدلی و خوش‌بینی متقابل را کم‌رنگ ساخته و می‌سازد.

مرادی خاطرنشان کرد: کمیته‌های مشترکی با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه در راستای ارائه راهکارهای ممکن برای بهبود و توسعه روابط دانشگاه و حوزه تشکیل می‌شود.

رسیدن به تقرب الهی با وحدت حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی، امام‌ جمعه ماکو نیز در این دیدار گفت: نخستین شخصی که بعد از انقلاب در راستای  وحدت حوزه و دانشگاه قدم برداشت، شهید مفتح بود که نهایتاً روز شهادت این عالم وارسته با دستور امام خمینی(ره) روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شد.

وی اظهار کرد: دشمنان و استکبار همیشه از ارتباط نزدیک دانشگاه با حوزه نگران و متضرر بودند و از آثار این ارتباط آگاهی داشتند و داستان آیت‌الله کاشانی و محمد مصدق بهترین عبرت برای مردم هستند که باید با عبرت گرفتن از تاریخ دیگر اجازه ندهند این وحدت بین حوزه و دانشگاه از بین برود.

امام جمعه ماکو افزود: در زمان امام‌ صادق‌(ع) حوزه و دانشگاه هر دو در یک مکان بودند و شاگردان بسیار برجسته‌ای توسط ایشان در حوزه علوم دینی و هم در سایر حوزه‌ها تربیت می‌شدند.

حجت‌الاسلام هاشمی گفت: هدف نهایی بشر تقرب الهی و رسیدن به آن با دو بال ممکن است که یک بال را دانشگاهیان با علم دانشگاهی و بال دیگر را که علوم دینی است، حوزویان تأمین می‌کنند؛ بنابراین این دو بال باید در یک کالبد قرار گیرند تا بشر به آرمان و هدف اصلی خود که تقرب الهی است برسد و اوج بگیرد.

انتهای پیام
captcha