تزکیه نگاه؛ اولین گام در سبک زندگی قرآنی
کد خبر: 3865297
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

تزکیه نگاه؛ اولین گام در سبک زندگی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی _ عضو هیئت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت با بیان اینکه اولین گام در سبک زندگی قرآنی تذکیه نگاه است، گفت: طبق این آیات قرآن باید ابتدا نگاه درون و بیرون خود را پاک کرده و آنگاه به جهان پیرامون نگاه کنیم یعنی نگاه خود را از هر چیز آلوده و تیره اعم از بدخلقی، بدرفتاری، بد دلی و امثال آن پاک کرده و جامه نگاه و قلب و روح خویش را پاک کنیم.

تزکیه نگاه؛ اولین گام در سبک زندگی قرآنی

به گزارش ایکنا از قزوین، کارگاه سبک زندگی قرآنی با موضوع «چگونه تدریس و‌ تبلیغ نکنیم» با حضور عبدالعظیم کریمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت و مدیر پروژه مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز در ایران، در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات قزوین برگزار شد.

عبدالعظیم کریمی، در این همایش با بیان اینکه تمام علوم در مقابل شاکله و سبک زندگی قرآنی ناچیز است، اظهار کرد: با توجه به آموزه‌های قرآنی می‌توان درون سازی و برون سازی کرد.

وی افزود: ما از قرآن غافل هستیم چون غرق در آن هستیم لذا به مانند یک ماهی که غرق در آب است و اگر لحظه‌ای از آن دور شود قدردان آن خواهد بود، باید نگاه جامعی به قرآن و آموزه‌های آن داشته باشیم.

این استاد و مدرس دوره‌های تربیت مربی سبک زندگی قرآنی با بیان اینکه قرآن پویا و زنده است، گفت: جلوه‌های مختلف سبک زندگی قرآنی شفابخش است و داروی درمان هر بیماری است اما ما آن را فقط می‌خوانیم بدون آنکه آن را درک کنیم.

وی ادامه داد: اسم قرآن دواست اما شفا در ذکر آن به معنای احیای وجودی یک امر فطری است؛ ذکر پرده‌برداری است از رازهای پیدا و پنهان قرآن است.

این کارشناس حوزه تربیت خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان تربیت قرآنی داشت که خود زندگی قرآنی داشته باشیم و تنها به حرف بسنده نکنیم؛ دارو را باید خورد و هضم کرد تا اثرگذار باشد در غیر این صورت با نگاه کردن و دیدن آن اتفاقی نخواهد افتاد.

وی عنوان کرد: یکی از سبک‌های زندگی قرآنی توجه به «علیکم انفسکم» است که طی آن فرد هدف زندگی خود را می‌داند، ما باید قائم به خود بودن و توجه به فطرت خویش را مورد توجه قرار دهیم اما اکثریت ما از خود بیگانه هستیم.

کریمی اولین گام در سبک زندگی قرآنی را تزکیه نگاه دانست و ادامه داد: طبق این آیه «فثیابک فطهر» باید ابتدا نگاه درون و بیرون خود را پاک کرده و آنگاه به جهان پیرامون نگاه کنیم یعنی نگاه خود را از هر چیز آلوده و تیره اعم از بدخلقی، بدرفتاری، بد دلی و امثال آن پاک کرده و جامه نگاه و قلب و روح خویش را پاک کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت با بیان اینکه مشکل ما در سبک زندگی این است که می‌خواهیم جهان را تغییر دهیم، عنوان کرد: باید ابتدا خودمان را درست کرده و اصلاح کنیم و حفره‌های خالی را پر کنیم اگر هر کدام از ما چنین کند در این صورت جهان پیرامون ما نیز اصلاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از نسخه‌های سبک زندگی قرآنی را می‌توان در این کلام «مرنج و مرنجان» دید؛ برای نرنجیدن باید منیت خود را کنار گذاشت، باید اقیانوس شد تا افتادن یک سیاهی در آن اذیتت نکند.

کریمی با بیان اینکه باید پیش فرض‌های آلوده و اشتباه خود را تغییر دهیم، گفت: امام علی (ع) می‌فرماید فکر و ذهنتان را آینه‌ای صاف قرار دهید تا بتوانید بدین واسطه به پیش بروید.

انتهای پیام
captcha