حوزه و دانشگاه در وحدت‌شان منتظر هم هستند
کد خبر: 3865301
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

حوزه و دانشگاه در وحدت‌شان منتظر هم هستند

گروه اجتماعی _ رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: آفرینش اندیشه و تفکر جوهری و علمی برای ارزش‌آفرینی و چشیدن حلاوت علم برای جامعه از تکالیف حوزه و دانشگاه است و این دو نهاد در این مهم منتظر همدیگرند.

حوزه و دانشگاه در وحدت‌شان منتظر هم هستند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان، امین رستم‌زاده، رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی، امروز، ۲۸ آذر، در جلسه شورای فرهنگی واحد با اشاره به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد:: اساسا هر دو نهاد حوزه و دانشگاه باید در قالب ایده‌های خلاقانه حسب منویات مقام معظم رهبری، گفتمان‌سازی راهبردی و قابل ردیابی برای همدیگر داشته باشند.
وی گفت: بصیرت واقعی و درک سنخیت فراگیری علم با دین بسیار مهم و مصداقی عقلی و منطقی از تفکری آزاداندیشی است.
رستم‌زاده ادامه داد: تحقق چنین تفکری و نهادینه شدن فرهنگ آن بستر‌ساز و وجه تمایز تعالی علمی کشور است و باید تعامل دو سویه و متناسب به قدر اغنا هم به وجود آید.
‌رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: مدل نظری دیدگاه‌های شهید مفتح و تشریح اهمیت و کارکرد اصلی وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال اصلی توسعه جامعه اسلامی نیازمند تبیین ماهوی و جوهری است.
وی تصریح کرد: عدم همکاری علمی، فرهنگی و تعامل دانشجویان و طلبه‌ها از دوران دانشجویی و طلبگی و منحصر دیدن آن به اساتید دانشگاه و حوزه یکی دیگر از عوامل عدم وحدت واقعی این دو نهاد می‌تواند باشد.
این مدرس دانشگاه آسیب‌شناسی ارتباط و وحدت بین این دو نهاد را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: ارتباط و تعامل بین حوزه و دانشگاه از مقتضیات بی‌بدیل توسعه جامعه اسلامی است و نیازسنجی، بحث و بررسی درخصوص اهداف آن باید در اولویت قرار گیرد.
رستم‌زاده گفت: دمیدن روح معنویت و داشته‌های علمی اسلامی منطبق با ارزش‌های جامعه به کالبد علم و دانش مادی با وحدت حوزه و دانشگاه محقق‌تر می‌شود.
رییس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان‌غربی در ادامه سخنانش برکت اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را محتوایی‌تر کردن نگرش علمی به مباحث از حیث جامعیت و ماهویت در مباحث مختلف ذکر کرد و افزود: بعضی از سرفصل‌های علوم مختلف تربیتی و مدیریتی ما نشات گرفته از علوم کشورهای غربی است که به هیچ‌عنوان سازگاری و سنخیتی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل تاثیرگذاری بسزای این علوم در نتیجه کارآمدی خاصی بدون بومی‌سازی ارزشی و معنوی برای جامعه ما ندارد و برای مطالعه بومی در این سرفصل ها و تولید محتوا باید کیفی‌تر و سریع‌تر برنامه‌ریزی داشته باشیم و پیام علمی بامحتواتر و متناسب‌تری نسبت به آن تولید کنیم.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه حضرت امام‌خمینی(ره) در دهه ۶۰ اختلاف حوزه و دانشگاه را به غفلت و خواب‌گرانی توصیف کردند که بر اثر نغمه‌های خواب‌آور عمال استعمار بر ملت‌های مسلمان تحمیل شد و در مقابل پیوستگی این دو قشر را اولین گام در راه آزادی ملت‌های مظلوم و زیر دست و زیربنای رهایی از دست چپاولگران اندیشه ناب می‌دانستند.
حوزه و دانشگاه مکمل هم هستند
رستم‌زاده گفت: امام خمینی(ره) ضمن آن‌که روحانی و دانشگاهی را مکمل یکدیگر ذکر کردند بر هویت مستقل هر یک تاکید داشته و آن را زیر بنای استقلال جامعه می‌دانستند و فرمودند: استقلال کشور ما منوط به استقلال همین دانشگاه‌ها و فیضیه‌ها است بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی است.
وی اضافه کرد: تامین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته است و همین کلام مبارک و ارزشمند سال‌ها خوراک پژوهشی و موضوع برای تدوین یک برنامه راهبردی و جامع را در خود نهفته دارد و نباید در همان ابتدا به فکر کارهای علمی پیچیده برای زمینه‌سازی ملموس تحقق این مهم داشت چرا که بسترها را باید با زمینه‌سازی اولیه مدیریت و پیش برد.
رستم‌زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: معظم له فرموده‌اند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرات پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند، حرکت نمایند و این ترسیم مبارک نشان از اهمیت ویژه و لزوم فکر جهادی و تخصصی در راستای تحقق این مهم دارد.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در خاتمه با تشریح آموزه‌های بیانیه گام دوم انقلاب و وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در اولین توصیه گام دوم انقلاب علم و پژوهش را به عنوان اولین و مهمترین اولویت مورد امعان نظر قرار داده و دانش را آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور ذکر کرده‌اند و در این موضوع با خطابی عام نسبت به مراکز دانشگاهی و پژوهشی و پژوهندگان، تاکید دارند: به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید، لذا در بیانیه گام دوم انقلاب هیچ تفکیک و تخصیصی در رسالت‌ها اهداف و برنامه‌های علمی و تربیتی بین این دو نهاد دیده نمی‌شود که نشان از وحدت رسالت و ماموریت دو نهاد در تحقق اهداف علمی، تربیتی و تعالی‌سازی مندرج در گام دوم انقلاب دارد.

انتهای پیام
captcha