اخراج آمریکا از منطقه به مثابه نقطه کانونی «انتقام سخت»/ شکسته شدن ابرقدرتی آمریکا نزدیک است
کد خبر: 3870315
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
کوشکی بیان کرد:

اخراج آمریکا از منطقه به مثابه نقطه کانونی «انتقام سخت»/ شکسته شدن ابرقدرتی آمریکا نزدیک است

گروه سیاسی ــ‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحقق اخراج آمریکا از منطقه همان «انتقام سخت» است، گفت: اخراج آمریکا از منطقه ابرقدرتی او را نابود خواهد کرد و در آن صورت دیگر نمی‌تواند به مثابه یک ابرقدرت در دنیا رفتار کند و این سخت‌ترین ضربه‌ای است که می‌توان وارد کرد؛ حال در این میان تاکتیک و روش رسیدن به این هدف راهبردی اهمیت چندانی ندارد.

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تعبیر رهبر معظم انقلاب حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی عین‌الاسد به «سیلی» و نتایج این سیلی در آینده گفت: اخراج آمریکا از منطقه به منزله منشأ تروریسم، بی‌ثباتی، نفرت‌پراکنی، جنگ و تنش در منطقه راهبرد دیرینه جمهوری اسلامی بوده و هست و یکی از آرزوهای شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحقق همین مسئله بود.

اخراج آمریکا از منطقه پس از شهادت سردار سلیمانی یک وظیفه است 

وی ادامه داد: اکنون و پس از شهادت ایشان این امر یک وظیفه است همچنان که از گذشته یک راهبرد جدی نظام بوده است. اخراج آمریکا از منطقه نیز فقط برای حل مسائل خودمان نیست بلکه برای کاهش بی‌ثباتی، تروریسم و معضلات و بحران‌های امنیتی در کل کشورهای منطقه است و نفع این خروج برای کل ملت‌های منطقه است. امروز هم مردم عراق، لبنان، یمن و سوریه نیز به دنبال تحقق این مسئله هستند و لذا این هدف راهبردی ماست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اما اینکه این هدف راهبردی به چه شیوه و روشی محقق شود جزء امور و مسائل تاکتیکی است که ممکن است یکی از این روش‌ها همین حمله موشکی سپاه به یک پایگاه آمریکا در منطقه در قالب یک ضربه سخت باشد.

کوشکی انتقام سخت را اخراج آمریکایی‌ها از منطقه خواند و گفت: اگر ما صد پایگاه آمریکا در منطقه یا مقامات عالی‌رتبه آنها را نیز هدف قرار دهیم با ارزش و مرتبه شهید قاسم سلیمانی برابری نمی‌کند. لذا نمی‌توانیم مابه ازا در برابر سپهبد سلیمانی تعریف و پیدا کنیم تا آن پایگاه یا فرد را هدف قرار دهیم. براین مبنا اخراج آمریکا از منطقه به منزله یکی از آرمان‌های اصلی سردار سلیمانی، همان ضربه‌ای را به آمریکایی‌ها می‌زند که شهادت سپهبد سلیمانی به کشور چنین ضربه‌ای را زد.

ضرورت تبیین دقیق راهبرد «انتقام سخت»

کوشکی درباره ضرورت تبیین دقیق راهبرد «انتقام سخت» به مثابه اخراج آمریکا از منطقه برای گذار جامعه از فضای احساسی نسبت به این راهبرد گفت: جامعه باید بداند اخراج آمریکا از منطقه ابرقدرتی آمریکا را نابود خواهد کرد. وقتی این اتفاق بیفتد آمریکا دیگر نمی‌تواند به مثابه یک ابرقدرت در دنیا رفتار کند و این اخراج نقطه شروع پایان ابرقدرتی آمریکایی‌هاست و این سخت‌ترین ضربه‌ای است که می‌توان به آمریکا‌ وارد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان وسیله و ابزار رسیدن به این هدف چندان مهم نیست؛ ممکن است این وسیله یک یا چند حمله نظامی یا عملیات علیه یک نقطه خاص باشد. از این زاویه روش رسیدن به هدف مهم نیست بلکه تحقق دستاورد اصلی که اخراج آمریکایی‌ها از منطقه است از اهمیت راهبردی برخوردار است که امیدواریم به زودی شاهد این اتفاق باشیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha