نقش فضای مجازی در حوادث یک هفته اخیر
کد خبر: 3870654
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

نقش فضای مجازی در حوادث یک هفته اخیر

گروه اجتماعی ــ کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در حوزه سواد رسانه‌ای با اشاره به نقش فضای مجازی در حوادث یک هفته اخیر، گفت: در هفته‌ای که گذشت و در پی شهادت سردار سلیمانی نقش مؤثر فضای مجازی در خلق حماسه اجتماعی را دیدیم.

رسول قاسمی، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در حوزه سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، درخصوص نقش فضای مجازی در حوادث یک هفته اخیر، اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی مجموعه‌ای از همه رسانه‌هاست که در آن هم پیام کتبی، صوتی و شفاهی تولید می‌شود و هم محتوای تبلیغی و ایدئولوژیک در آن وجود دارد.

وی افزود: وقتی صحبت از رسانه می‌شود دامنه تعریف ما بسیار گسترده می‌شود؛ از تلویزیون، رادیو و ماهواره گرفته تا روزنامه و کتاب، از سخنران و استاد گرفته تا یک پوستر و حتی یک رنگ و تجمیع همه این رسانه‌ها در فضای مجازی یکی از جذابیت‌های آن به‌شمار می‌رود اما شاید چیز دیگری که باعث پیوند عمیق بین کاربران و اینترنت می‌شود این است که کاربران خود نیز جزئی از تولیدکنندگان محتوا در این فضا هستند و یا به نوعی دارای تریبون هستند.

قاسمی تصریح کرد: کاربران بعضاً با هویت مجازی همه افکار، عقاید و احساسات خود را بیان می‌کنند و به این ترتیب افکار عمومی در جامعه عصر ارتباطات بسیار  سریع شکل می‌گیرد.

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در حوزه سواد رسانه‌ای تصریح کرد: فضای مجازی برخلاف نامش بسیار شفاف و واقع‌گراست و بدون تعارف است و بی‌پرده سخن می‌گوید و به این دلیل است که تمام دنیا روی رسانه‌هایشان حساس هستند چون تأثیرگذاری آن‌ها بسیار زیاد است آنچنان در اندیشه‌ها و تار و پود انسان‌ها رسوخ می‌کنند که تحول‌های بسیار شگرف حالا یا مثبت یا منفی را به وجود می‌آورند.

وی بیان کرد: آنچه که طی هفته گذشته و در پی شهادت سردار سلیمانی در کشور اتفاق افتاد فارغ از عشق و علاقه وافر مردم به این فرمانده محبوب نقش مؤثر فضای مجازی در خلق این حماسه اجتماعی بود.

قاسمی گفت: آنچه صفحات این روزهای فضای مجازی داخل و خارج از کشور را تشکیل داد اگرچه متأثر از شخصیت، منش و رفتار سردار سلیمانی بود نمایشی از یک راهپیمایی اینترنتی و یک رأی‌گیری اینترنتی نیز بود. آنچه که در ابتدا اتفاق افتاد خبر شهادت سردار بود که به ابرواژه مطالب در کانال‌های فارسی تلگرام تبدیل شد و این درحالی بود که ربات‌های شمارنده در همان ساعات اولیه افزایش حجم توئیت‌های فارسی با هشتک قاسم – سلیمانی به حدود دو برابر حالت عادی را اعلام کردند و اینستاگرام را نیز مجبور به واکنشی غیر حرفه‌ای کرد که خلال آن پست‌های مربوط به قاسم سلیمانی را از دسترس خارج کرد.

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و فعال در حوزه سواد رسانه‌ای افزود: بعد از شوک اولیه خبر در فضای مجازی این بار عکس‌ها، دل‌نوشته‌ها، اشک‌ها و صحنه‌های حضور سردار سلیمانی در میادین نبرد فضای مجازی را به صحنه عزاداری تبدیل کرد و به‌دنبال آن هشتک انتقام – سخت یک رفراندوم مردمی بود که به خواست اجتماعی تبدیل شد و به‌دنبال وعده‎‌های مسئولان عالی‌رتبه نظام موجب اتخاذ تصمیمات مهمی شد که در نتیجه آن و در پی حمله موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا مقدمات این انتقام فراهم شد، گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی با بازنشر گسترده شلیک موشک‌ها و در نهایت تشکر و قدردانی در فضای مجازی ار اقدام هوشمندانه و به موقع نظام این شب و روزهای فضای مجازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

قاسمی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که این بار فضای مجازی همه را یک‌دل و یکصدا کنار یکدیگر قرار داد و به‌عنوان بازوی قدرتمند گفتمان ایران و مقاومت بازتاب خوبی را به نمایش گذاشت؛ بنابراین در یک کلام باید در این مقطع نمره قابل قبولی را به فضای مجازی داد و از کاربران هم به خاطر حضور فعال و اشتراک‌گذاری سخاوتمندانه محتوا سپاسگزاری کرد.

وی، این میزان فعالیت در فضای مجازی را کافی ندانست و اظهار کرد: همه کاربران و فعالان این حوزه باید آنگونه که شایسته این سردار بزرگ است شخصیت و از خودگذشتی او را به نمایش بگذارند و جنایات آمریکا را تبیین کنند و مطمئن باشند که اگر این کار را نکنند رسانه‌های غرب واقعیت‌ها را وارونه نشان می‌دهند و این کاری است که رسانه‌های غرب از ابتدا آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha