هنرمندان تئاتر خیابانی نام شهید سلیمانی را فریاد خواهند زد
کد خبر: 3874551
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
دبیر همایش ملی تئاتر سردار آسمانی:

هنرمندان تئاتر خیابانی نام شهید سلیمانی را فریاد خواهند زد

گروه هنر ــ امیرحسین شفیعی، دبیر همایش ملی تئاتر سردار آسمانی گفت: این رویداد تنها واکنش احساسی و سریع هنرمندان به شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، اما در ادامه اتفاقات مهمتری نیز با محوریت زندگی این شهید رقم خواهد خورد چون حاج قاسم می‌تواند تا سال‌ها محور تولیدات نمایشی باشد.

هنرمندان تأتر خیابانی نام شهید سلیمانی را فریاد خواهند زدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای همایش ملی تئاتر «سردار آسمانی» ویژه پاسداشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت با حضور امیرحسین شفیعی، دبیر همایش و جواد تمدنی، مدیر روابط عمومی این رویداد هنری، امروز، 7 بهمن‌‌ماه، در فرهنگستان سرو برگزار شد.

شفیعی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: سردار سلیمانی شخصیت مردمی بود. برای مردم از جان و دل تلاش کرد و وقتی به شهادت رسید در میان خیل عظیمی بدرقه شد. حال هنرمندان با بهره‌گیری از مردمی‌ترین‌گونه تئاتر یعنی نمایش خیابانی نام این شهید را در عالم هنر فریاد خواهند زد.

وی افزود: برای برگزاری این همایش، انجمن انقلاب و دفاع مقدس کمک‌های فراوانی انجام دادند به ویژه در بحث اجراهای شهرستانی مساعدت‌های بسیاری را دریافت کردیم. این همایش در سه بخش برگزار خواهد شد. بخش اصلی، ویژه مساجد و ویژه سه بخشی هستند که در این رویداد تئاتری مد نظر قرار می‌گیرند. در قسمت نخست(اصلی) 12 نمایش اجرا خواهد شد. در قسمت ویژه مساجد نیز، سه نمایش و در بخش پایانی که همان ویژه است، یک نمایش روی صحنه خواهد رفت.

شفیعی با بیان اینکه استقبال از این رویداد چشمگیر بوده است گفت: با اینکه فرصت‌مان برای برگزاری این همایش بسیار اندک بود، ولی استقبال، شکلی خیره‌کننده داشت به نحوی که 12 استان برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند. درباره تعداد کارها نیز باید بگویم 37 نمایش اعلام آمادگی کردند که از این تعداد 16 تئاتر خیابانی به همایش راه یافتند.

وی درباره افتتاحیه متفاوت این همایش اظهار کرد: افتتاحیه این رویداد 10 بهمن‌ماه بر سر مزار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد. در روز افتتاحیه، شاهد بخش‌های جذابی خواهیم بود که شاید نمونه آن را در رویدادهای مشابه دیگر ندیده باشید. اجرای چند نمایش خیابانی، نقالی مرشد میرزاعلی و تقدیر از خانواده شهید حسین پورجعفری، شهید مقاومت و همراه سردار سلیمانی از جمله این موارد هستند.

این کارگردان تئاتر درباره بودجه این همایش تاکید کرد: گاهی برخی افراد گمان می‌کنند این همایش‌ها و این رویدادها حتما به واسطه پول کلانی که در اختیارشان هست برگزار می‌شود، اما با افتخار اعلام می‌کنم کل بودجه این رویداد 150 میلیون تومان است. برای همین خیال عزیزانی که هر روز در این رابطه گمانه‌زنی می‌کنند، راحت باشد. میزان پولی که از آن نام برده شد به واسطه کمک‌های نهادهای مختلف تأمین شده است.

شفیعی گفت: مجموعه تئاتر شهر، پل طبیعت، میدان امام حسین(ع)، مساجد تهران و ایوان انتظار، محل‌های اجرای نمایش‌های خیابانی هستند. با همکاری که با دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی به عمل آمده 19 بهمن‌ماه تمام اجراهای خیابانی جشنواره فجر به آثار مرتبط با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده می‌شود. همچنین در روزهای 20 و 21 بهمن‌ماه مجموعه تئاتر شهر هم میزبان دیگر آثار همایش تئاتر سردار آسمانی خواهد بود.

هنرمندان تأتر خیابانی نام شهید سلیمانی را فریاد خواهند زد

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در جشن پیروزی انقلاب اسلامی امسال حال و هوای اربعین سردار سلیمانی را داریم، برای همین در این همایش، ویژه‌برنامه‌ای ترتیب دادبم که از ساعت 9 الی 14 در راهپیمایی ایام الله 22 بهمن، هشت اثر نمایشی به صورت سیار در خیابان آزادی اجرا شود.

شفیعی با بیان اینکه تلاش شده تا آثار نمایشی تمامی سلیقه‌ها را مد نظر قرار دهد گفت: برای اینکه همایش، شکلی شعاری و تکراری به خود نگیرد، سعی کردیم اجراهای متفاوتی را در محل‌های متفاوت در نظر بگیریم برای همین دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مصلای نماز جمعه، مساجد، بوستان‌ها، مجتمع‌های فرهنگی و گلزار شهدا مکان‌های هستند که 10 الی 23 بهمن در تهران و استان‌ها، نمایش‌ها را روی صحنه خواهند برد.

وی با تاکید بر اینکه این رویداد، واکنش سریع و احساسی هنرمندان به شهادت حاج قاسم سلیمانی است، اظهار کرد: اجرای آثار تئاتر خیابانی با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی در واقع واکنش سریع هنرمندان به این شخصیت مهم و اثرگذار است. برای همین از این رویداد تنها به عنوان برنامه کوتاه‌مدت می‌توان نام برد، اما بخش بلندمدت آن می‌تواند در قالب‌های مختلف مد نظر قرار گیرد برای همین تصمیم گرفتیم، محفل «خاطره نمایش» را ایجاد کنیم تا در آن سه تن از نزدیکان سردار سلیمانی خاطرات خود را از سردار بیان کنند تا نمایشنامه‌‌نویسان بتوانند مسیرهای زیبا و جدیدی از شخصیت این شهید، به تصویر کشند.

شفیعی با بیان اینکه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از برگزیده حمایت خواهد کرد گفت: آثاری که با اولویت فرهنگ مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شود، برای اجرا در تماشاخانه سرو در اولویت خواهند بود. همچنین در بخش سخت‌افزارها کمک خواهند شد تا گروه‌های شهرستانی بتوانند به شکل بهتری کارشان را روی صحنه ببرند.

وی متذکر شد: اختتامیه همایش ملی تئاتر سردار آسمانی، 23 بهمن‌ماه در تماشاخانه سرو خواهد بود. حال ممکن است این سوال پیش آید چرا ما این همایش را در زمان دو رویداد مهم هنری(تئاتر فجر و فیلم فجر) برگزار می‌کنیم؟ پاسخ این است که صلاح دیدیم که اختتامیه همزمان با ایام اربعین شهید حاج قاسم سلیمانی باشد، البته این نکته را بگویم که جشنواره فیلم فجر و تئاتر فجر تنها در تهران بازخورد فراوان دارد، ولی در شهرستان‌ها مردم بیشتر با همایش‌هایی نظیر این اتفاق ارتباط برقرار می‌کنند.

شفیعی در پایان تاکید کرد: همایش ملی تئاتر سردار آسمانی، قرار نیست تنها به زندگی این شهید توجه داشته باشد، بلکه می‌خواهیم زوایایی جدیدی را مورد توجه قرار دهیم تا تأثیرگذاری کارمان بیشتر شود در همین رابطه تاثیر سردار شهید قاسم سلیمانی در جنگ 33 روزه لبنان، تاثیر حاج قاسم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان خوزستان و ... از جمله محورهای نمایش‌‌ها خواهند بود.

انتهای پیام
captcha