تازه‌های نشر قرآنی و دینی در دی‌ماه/ انتشار آثاری با محوریت فلسفه اسلامی
کد خبر: 3875795
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

تازه‌های نشر قرآنی و دینی در دی‌ماه/ انتشار آثاری با محوریت فلسفه اسلامی

گروه ادب ــ کتاب‌هایی همچون «برخیزید»، «تطهیر الشریعه عن حدیقة‌الشیعه» و «مبانی آینده‌پژوهی از نگاه فلاسفه اسلامی» از مهم‌ترین عناوین تازه‌های نشر در حوزه قرآن طی نیمه دوم دی‌ماه است.

تازه‌های نشر قرآنی و دینی در دی‌ماه/انتشار آثاری با محوریت انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بر اساس آمار خانه کتاب در نیمه دوم دی‌ماه ۵۲۲ عنوان کتاب ثبت شده که ۳۲۵ عنوان آن چاپ نخست و ۱۹۷ عنوان چاپ مجدد است که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در واقع در مدت مشابه سال گذشته ۳۸۰ کتاب در گروه دین ثبت شده بود که ۲۴۶ عنوان آن چاپ نخست و ۱۳۴ عنوان دیگر نیز چاپ مجدد است. اما اگر نگاهی به تازه‌های نشر داشته باشیم، عناوینی چون «تطهیر الشریعه عن حدیقة‌الشیعه»، «مبانی آینده‌پژوهی از نگاه فلاسفه اسلامی»، «بانگ آزادی» و «محیی‌الدین؛ شیعه خالص» به چشم می‌خورد.

مروری بر گستره دعاپژوهی

کتاب «مروری بر گستره دعاپژوهی» نوشته فرهنگ مهروش در ۲۳۵ صفحه به همت انتشارات حکمت منتشر شد. این اثر، دربردارنده مطالعاتی پراکنده اعم از ترجمه و تألیف درباره دعا و دعاپژوهی است، که هر یک از منظری پدیده دعا را در جوامع مختلف کاویده، یا کوشیده‌اند نگرشی کلان و کلی بدان، فرا رو نهند و رابطه دعا را با دین، مذهب، قدرت سیاسی، فرهنگ، تقسیم کار اجتماعی، روان آدمی، و مقولاتی از این دست بازجویند. برخی از این مطالعات، رویکردی دین‌شناسانه دارند و برخی دیگر، همان رویکرد‌ها را چنان ابزار‌هایی مفهومی برای مطالعه تاریخ دعا و ادبیات دعایی جهان اسلام به کار می‌گیرند. بدین سان، در مجموعه کنونی هدف اصلی توجه دادن خوانندگان به اهمیت پژوهش در عرصه دعا، و هم ایجاد پایه‌ای نظری برای مطالعه تاریخ دعاست؛ حوزه‌ای که نکاویده مانده، و حتی از دید برخی که آرایشان در اثر آمده نزاده و نیامده، در گور بن‌بست‌های نظری آرامیده است. 

برخیزید

«برخیزید» عنوان تازه‌ترین اثر انتشارات راه‌یار است که در حوزه تاریخ شفاهی به خاطرات سیدحمید شاهنگیان می‌پردازد. محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی مصاحبه‌های این کتاب را انجام داده و تحقیق و تدوین آن نیز بر عهده روح‌الله رشیدی بوده است. شاهنگیان در بخشی از خاطرات خود می‌گوید: این سرود را در «خانه پدرِ شیخ حسین انصاریان» ضبط کردیم. بچه‌های گروه از دانش‌آموزان مدرسه‌های میدان خراسان و آن‌طرف‌ها بودند. مدرسه‌ای که آقای شریف آنجا تدریس می‌کرد در خیابان ژاله بود. خانه پدر حاج آقا انصاریان هم آن حوالی بود خواستم محل تمرین  ضبط برای بچه‌ها نزدیک باشد تا راحت‌تر بیایند و بروند. خانه آقای انصاریان نسبتاً بزرگ بود. ساختمانش وسط حیاط بود. اتاقی هم که ما توی آن تمرین می‌کردیم، موقعیتش طوری بود که صدا به بیرون از خانه نمی‌رفت. بچه‌ها را بردیم آنجا و تمرین کردیم.

تطهیر الشریعه عن حدیقة‌الشیعه

«تطهیر الشریعه عن حدیقة‌الشیعه» اثر جدیدی از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی با موضوع اثبات جعلی بودن کتاب «حدیقة‌الشیعه» و احادیث رد تصوف منتشر شد. مهم‌ترین مرحله از پروژه دروغ‌بافی بر ضد جریان‌های توحیدی و عرفانی، جعل مجموعه‌ای از احادیث از زبان ائمه(ع) بر ضد تصوف بود که با ساخت این احادیث تقریباً آخرین تیر بر پیکر خسته عرفان و تصوف شیعی وارد شد و تا قرن‌ها میلیون‌ها نفر از سفره توحید حقیقی محروم شدند. کتاب حاضر مروری بر داستان تلخ حدیث‌سازی از زبان اهل‌بیت(ع) بر ضد جریان تصوف و عرفان است که با شواهدی قطعی نشان می‌دهد چگونه به‌خاطر مطامع دنیوی و در پی یک درگیری اجتماعی، عده‌ای عالِم‌نما حاضر شدند از نام مبارک معصومین(ع) سوء‌استفاده کرده و نیات شیطانی خود را به نام دین سکه زده و خلقی را از شراب وصل الهی و عبودیت و فنا محروم نگه دارند.

مبانی آینده‌پژوهی از نگاه فلاسفه اسلامی

کتاب «مبانی آینده‌پژوهی از نگاه فلاسفه اسلامی» تألیف سیدعلی تقوی‌نسب و عبدالمجید کرامت‌زاده در ۲۰۲ صفحه به همت انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد. کتاب حاضر مشتمل بر ۴ فصل است، در فصل اول به مسئله تعیین یا عدم تعیین آینده و گزاره‌های مربوط به آن پرداخته شده است. در فصل دوم به مسئله فاعلیت انسانی پرداخته شده است. یکی از پیش‌فرض‌های آینده‌پژوهی این است که انسان‌ها موجوداتی فعال، مصمم و هدف‌گرا هستند. در فصل سوم به الگوهای کلی تاریخی یا فلسفه تاریخ پرداخته شده است. هر نگاهی به آینده متضمن گونه‌ای فلسفه تاریخ است. در فصل چهارم به مسئله آرمان‌شهر و مدینه فاضله پرداخته شده است. آینده‌پژوهان یکی از روش‌های بنیادین آینده‌پژوهی را فاصله‌گذاری از طریق آرمان‌شهرها و همچنین دیگر مکان‌های کامل، ناکجاآباد و دور می‌داند.

محیی‌الدین؛ شیعه خالص

«محیی‌الدین؛ شیعه خالص» جدیدترین اثر مکتوب حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی استاد فلسفه و عرفان اسلامی است. در این کتاب با استفاده از ادله متقن و پرهیز از شواهد غیراطمینان آور، به یکی از وجوه شخصیت ذوابعاد عارف کامل، جناب محیی‌الدین ابن عربی، یعنی تشیع ایشان پرداخته شده و به سؤالات و شبهات متعددی در این زمینه پاسخ داده است. هرچند محور اصلی این کتاب تشیع جناب محیی الدین است اما در ضمن آن به مذهب بزرگانی نظیر سنایی، عطار، ملای رومی، صدرالدین قونوی، قطب رازی و…نیز اشاره شده است.

بی‌شک محیی‌الدین معصوم نبوده، اما خطاهای محیی‌الدین در کنار عطایای وی ناچیز است و آنقدر در آثار خود در و جواهر به ارمغان آورده که حدوحصر ندارد و اگر گردوغباری هم بر آنست باید آن را کنار زد و آن جواهرات را از لابه‌لای آن جدا کرد. البته اگر دیده‌ای جواهرشناس وجود داشته باشد. او حق بزرگی بر گردن عالمان شیعی دارد و فقط به برکت آرا و آثار او بود که توفیق معرفت اجمالی آیات و روایات معارفی شیعی فراهم شد و مخالفان وی از علامه مجلسی ثانی و شیخ احمد احسائی و تا آقا میرزا مهدی اصفهانی و… نیز خواسته یا ناخواسته بر سر سفره او نشسته‌اند.

فقط او بخواند

«فقط او بخواند» مجموعه‌ غزل هادی محمدحسنی است که به‌تازگی به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده و در برگیرنده ۵۰ غزل دلپذیر است. از ویژگی‌های غزل‌های این مجموعه، سرایش توفیق‌آمیز اشعار در اوزان مطبوع است. برخلاف طیفی از شاعران که با دست یازیدن به اوزان دشوار که از مقبولیت کمتری هم برخوردارند، احیاناً سعی در به نمایش گذاشتن توانایی خود دارند.

حماسه‌سرایی در ایران

چاپ یازدهم کتاب «حماسه‌سرایی در ایران» تألیف ذبیح‌الله صفا در ۶۷۵ صفحه در حالی صورت گرفته است که چاپ اول این کتاب ۵۵ سال قبل در سال ۱۳۳۳ منتشر شده بود. صفا در بخشی از مقدمه این کتاب ذکر کرده که نیت و انگیزه اصلی نگارش «حماسه‌سرایی در ایران» به نیت سال‌ها قبل او باز می‌گردد و تصمیمی که برای مطالعه تطبیقی داستان‌های شاهنامه و اوستا گرفته است. این کتاب شامل چهار گفتار به این شرح است: تکوین حماسه و روایات و افکار حماسی در ایران از قدیمی‎‌ترین ایام تاریخ، آثار حماسی پیش از اسلام، منظومه‌های حماسی ایران در عهد اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین دوره ادوار حماسی و تحقیق در داستان شاهان و پهلوانان و منشأ روایت‌ها و افسانه‌های ملی.

جستجو در تصوف ایران

انتشارات امیرکبیر چاپ پانزدهم کتاب «جستجو در تصوف ایران» تألیف عبدالحسین زرین‌کوب را نیز روانه بازار نشر کرده است. این کتاب در ۴۴۶ صفحه منتشر شده است. چاپ نخست این اثر ۴۱ سال قبل و در سال ۱۳۵۷ روانه بازار شده بود. مرحوم زرین‌کوب در این اثر معتقد است نفوذ تصوف در میراث ادب و هنر فارسی بیش از آن است که امتداد تاریخ توانسته باشد تمام آن را به بیغوله گذشته واپس رانده باشد. به اعتقاد او به رغم پاره‌ای عناصر منحط آمیخته به خرافات که در بعضی تعالیم صوفیه به چشم می‌خورد اما نمی‌توان نقش آن را در زمینه اخلاق و تربیت انسانی و بینش‌های انسان‌دوستانه‌ای که دارد نادیده گرفت.

 مار و پله

مار و پله، جدیدترین کتاب انتشارات شهید کاظمی با موضوع داستان امنیتی براساس زندگی ادمین کانال داعش در ایران منتشر شد. تاکنون کتاب‌های متنوعی درباره اعضای گروهک داعش نوشته شده؛ اماهیچ‌کس از ادمین کانال‌های داعش که در ایران فعالیت می‌کرد، خبری ندارد. کسی نمی‌داند این ادمین می‌تواند یک زن بیست و چند ساله باشد؛ زنی که مادر دو سه تا بچه قد و نیم‌قد است. زنی که با دو بچه راهی افغانستان شده، مدتی آنجا زندگی کرده و بعد دست بچه‌هایش را گرفته و از سرزمین داعش فرار کرده و برگشته است به ایران؛ زنی ریزنقش با قد کوتاه زنی که می‌تواند در یکی از استان‌های شرقی، غربی یا جنوب شرقی کشور سکونت داشته باشد.

«مار و پله» کتاب جدید نشر شهید کاظمی، روایت جذابی از زندگی «خانم ادمین» است؛ عنصر پیوستی گروهک داعش! زنی که از صحنه‌های دلخراش کشتار داعش، لذت می‌برد و فکر می‌کند دیدن اجرای حکم دین، خوب است. زنی که وقتی دستگیر می‌شود، اعترافات جالبی درباره امیران داعش مطرح می‌کند.

 روز برمی‌خیزد

رمان «روز بر می‌خیزد» به قلم مصطفی فعله‌گری در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی به همت انتشارات به‌نشر به بازار کتاب آمد. مصطفی فعله‌گری در این اثر، داستانی در روزگار حکومت پهلوی را روایت و سرگذشت یک زندانی سیاسی اهل اندیشه را بیان می‌کند که آرزوی نگارش زندگی یکی از زندانیان سیاسی نامدار جهان را در سر دارد و در این جستجو، به ضرورت نوشتن کتابی درباره امام موسی کاظم(ع) می‌رسد. فعله‌گری در این رمان به روایت «روز بر می‌خیزد» می‌پردازد و عنوان می‌کند: «از گرمای دل و درون مادر به زندان جهان می‌افتیم. روی خشت کهنه و سرخ جهان. بر این خشت کهنه و پهناور هم اما زهدان پر دردی ما را به درونه پر درد و خون خودش می‌کشد: زندان. در این زندان از ما می‌پرسند چه می خواهی از جهان؟! تازیانه، ناخن‌کشی، تف و توهین، دویدن در دالان‌های زنده ماندن با پاهای زخم‌پوش.

یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی

کتاب «یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» با زبان ساده به نقل تاریخ و عملکرد مدرسه حقانی می‌پردازد. ساواک از این مدرسه به پایگاه خمینیست‌های دوآتشه یاد می‌کرد. این کتاب نوشته امین خالقی است که به همت انتشارات به‌نشر (وابسته به آستان قدس رضوی) منتشر شده است. این کتاب یکی از مجلدات مجموعه «یک روایت معتبر» انتشارات به‌نشر است. از این مجموعه پیشتر روایت‌های معتبری درباره همه پرسی جمهوری اسلامی، ماموریت هایزر در ایران، حزب توده، سازمان مجاهدین خلق، فداییان اسلام، مدرسه رفاه، حسینیه ارشاد، بهاییت در دوره پهلوی، روابط ایران و مبارزان فلسطینی، کمیته مشترک ضد خرابکاری، دولت بختیار و... نیز منتشر شده است.

مدرسه حقانی یکی از مشهورترین مدارس علمیه در ایران معاصر است. بسیاری از مسئولان کشور پس از پیروزی انقلاب اسلام ایران در این مدرسه درس خوانده و بالیده‌اند. میزان تأثیرگذاری این مدرسه علمیه در تاریخ تحولات ایران معاصر به گونه‌ای است که ضرورت پژوهش درباره آن بیش از پیش به چشم می‌آید. در کنار این ضرورت، معرفی این مدرسه و شرح تاریخ آن به عموم مردم نیز امری لازم است که باید در قالب کتاب‌های متنوع و همچنین فیلم‌های مستند به مخاطبان ارائه شود. مدرسه حقانی در اصل محصول دغدغه‌های شهید آیت‌الله بهشتی برای اصلاح نظام آموزشی در حوزه‌های علمیه است. از اواخر دهه ۳۰ آیات سیدمحمدحسین بهشتی، سیدمحمدرضا سعیدی و علی مشکینی و تنی چند دیگر به فکر ایجاد برنامه جدیدی برای شیوه اداره و تدریس مدارس حوزه علمیه قم افتادند و پس از جلسات متعددی توانستند برنامه منظم جدیدی را مطابق با نیازهای روز و تحولات علم در سطح جهانی طراحی کنند.

صوفی‌نامه

کتاب «صوفی‌نامه» اثر قطب‌الدین ابوالمظفر و تصحیح ادیب فرزانه زنده‌یاد غلامحسین یوسفی پس از ۲۰ سال تجدید چاپ شد. این کتاب اثری است به قلم قطب‌الدین ابوالمظفر منصور بن اردشیر العبادی، واعظ و خطیب قرن ششم. قطب‌الدین، کتاب را به منظور شناخت قواعد و اصول طریقت عرفان و به‌عنوان تحقیقی در این زمینه نگاشته است. کتاب در حد خود، تمام مسائل و مبانی تصوف را در بر دارد و این مسئله در نگاه به فهرست کتاب هم نمایان است.

به گواه تاریخ و متون برجای مانده، قطب‌الدین، سخنوری توانا و گوینده‌ای نامدار بوده است. بیانی سحرآمیز و گفتاری آتشین دارد، سخن‌دان و نکته‌سنج است. فصاحتش به حدی است که در اندک زمانی آوازه‌اش از سرزمین ایران می‌گذرد و به دیگر نقاط به‌خصوص عراق می‌رسد. عبادی این کتاب را برای آن نوشته که راه‌های شریعت و طریقت را برای جویندگان آشکار کند و درست از نادرست و عارف از جاهل را باز شناسد.

این کتاب توسط مرحوم غلامحسین یوسفی استاد دانشکده ادبیات مشهد تصحیح شد و ابتدا بنیاد فرهنگ ایران آن را چاپ و منتشر کرد. مصحح در این راه با دقت و امانت بسیار به کار پرداخته و تا حد امکان کوشیده است این اثر گران‌بها را در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. تعلیقات کتاب و شرح ممتاز آن، شاهد این سخن خواهند بود. یوسفی مقدمه‌ای در بیش از چهل صفحه بر این کتاب نوشته و در پایان تعلیقات و فهرست اعلام کتاب آورده شده است.

انتهای پیام
captcha