بیانیه گام دوم انقلاب با مدیریت جهادی و در امتداد اندیشه‌های رهبری محقق می‌شود
کد خبر: 3876735
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
محسن رضایی:

بیانیه گام دوم انقلاب با مدیریت جهادی و در امتداد اندیشه‌های رهبری محقق می‌شود

گروه اندیشه ــ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تحقق با بیان اینکه دستیابی به فناوری، اقتصاد و سبک زندگی مطلوب نیازمند تأمین زیرساخت‌های اجتماعی و فلسفی است، اظهار کرد: بیانیه گام دوم بدون شکل‌گیری مدیریت جهادی که در امتداد رهبری باشد، تحقق نمی‌یابد. جوانان ما می‌توانند در یک فرایند رو به رشد خود را در اداره کشور وارد کنند و در انقلاب دوم نقش‌آفرین باشند.

محسن رضایی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب؛ الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز»، امروز، ۱۶ بهمن‌ماه، با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی دیگر از مسئولان و اندیشمندان در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

رضایی بیان کرد: در شرایطی وارد چهل و یکمین سال انقلاب می‌شویم که اولین سال گام دوم انقلاب را پشت سر می‌گذاریم. یک سال از گام دوم انقلاب گذشت و حوادثی که در این سال شکل گرفته است، نوید پیروزی‌های بزرگی را در آینده می‌دهد. همان طور که گام اول انقلاب اسلامی برای بیرون کردن استبداد و نظام شاهنشاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشت، انقلاب دوم و گام دوم انقلاب، با شعار اخراج آمریکا از منطقه آغاز شد و این آغاز، بسیار مبارک است، چراکه انقلاب اسلامی در یک عرصه بزرگ منطقه‌ای و جهانی نقش آفرینی می‌کند.

منشور نقش‌آفرینی انقلاب در نظام بین‌الملل 

وی تصریح کرد: بیانیه گام دوم، سند و منشور این نقش‌آفرینی انقلاب اسلامی در عرصه منطقه و نظام بین‌الملل است. گام دوم انقلاب در حقیقت می‌خواهد پیام جهانی و منطقه‌ای انقلاب اسلامی را صادر کند و به همین دلیل، رهبری نیز هفت توصیه مهم انجام داده است که اولین توصیه آن از علم و فناوری آغاز می‌شود. این یعنی باید وارد یک تحول علمی و فناورانه در ایران و کشور‌های اسلامی شویم تا بتوانیم اخراج آمریکا از منطقه را رقم بزنیم. حتی باید فرهنگ لیبرالی و نظام‌های استعماری جدید آمریکا در منطقه را نیز پشت سر بگذاریم.

رضایی با طرح این سؤال که چرا در برخی از ابعاد زندگی و سیاست مانند مسائل امنیتی و نظامی پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرده‌ایم، اما در برخی از ابعاد مانند اقتصاد عقب هستیم؟ گفت: وقتی بخواهیم به این سؤال با توجه به بیانیه گام دوم پاسخ دهیم، می‌بینیم که رهبری در کنار تصویر زیبای پیشرفت‌ها و تحولات عظیم انقلاب اسلامی که به خوبی اشاره کرده‌اند، کاستی‌های موجود را نیز نادیده نگرفته و به علل آن‌ها اشاره کرده‌اند. ایشان علل مشکلات اقتصادی را در فقدان مدیران کارآمد، پرانگیزه و خردمند، فقدان مدیریت جهادی که ایران را به عزت در همه عرصه‌ها رسانید، بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و جهت‌گیری‌های جهادی و انقلابی، غفلت از ظرفیت‌های کم‌نظیر، وسوسه مال و ریاست و بی‌توجهی به اینکه راه حل‌ها در داخل وجود دارد، می‌دانند.

فقدان مدیریت جهادی در امتداد رهبری

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: محور این علل را می‌توان فقدان مدیریت جهادی در امتداد رهبری جهادی دانست. دو مسئله در حکمرانی وجود دارد؛ یکی پیوستگی بین رهبری و مدیریت و یکی هم اینکه این دو از یک ماهیت باشند. وقتی رهبری جهادی است، مدیریت نمی‌تواند جهادی نباشد و مدیریت نمی‌تواند با رهبری پیوستگی نداشته باشد؛ لذا در دهه اول انقلاب، این عامل کلیدی در دفاع و امنیت و نظام سیاسی موجب شد که زیرساخت‌های لازم صورت گیرد که در دهه‌های دوم تا چهارم نیز ادامه یافت، اما در اقتصاد و فرهنگ، چون چنین روندی طی نشد، شاهد عقب ماندگی‌هایی هستیم.

وی در ادامه افزود: ایران یک حکمرانی صالح دارد که محور آن نظام ولایت فقیه است که از سه رکن ولی فقیه، رهبری جهادی و مدیریت جهادی برخوردار است این حکمرانی دو نقش را ایفا می‌کند؛ اولاً اقتدار درونی در درون دولت ایجاد می‌کند و ثانیاً اینکه، یک جریان اجتماعی قوی را در جامعه شکل می‌دهد که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هر سه رکن اشاره شده، به ویژه مدیریت جهادی وجود داشت. وقتی که به صدر اسلام مراجعه می‌کنیم نیز این موضوع وجود دارد؛ یعنی آنجا که رهبری جهادی در مدیریت کشور امتداد نیافت، حضرت علی(ع) نیز با مشکلاتی مواجه شد و اگر افرادی از جنس قاسم سلیمانی، احمد کاظمی و حسین خرازی در امتداد رهبری در زمینه اقتصاد و فرهنگی شکل می‌گرفتند، اقتصاد و فرهنگ ما، امروز این چنین نبود.

ولایت فقیه کانون جوشان نظریه انقلاب

رضایی بیان کرد: باید به بازخوانی مکتب مترقی ولایت فقیه که کانون جوشان نظریه انقلاب اسلامی است، بپردازیم، چراکه این نظریه در همه ابعاد ملی، حل‌المسائل کشور است. ولایت فقیه یک سامانه حکمرانی است که از ولی فقیه و مدیریت جهادی و رهبری جهادی شکل می‌گیرد. همچنین باید توجه داشت که عالم هستی رها نشده است و از اراده و تدبیر الهی مدیریت می‌شود و در تمام هستی همه موجودات، تسلیم خدا هستند که می‌توان این اراده را در تشییع شهید سلیمانی دید.

وی در ادامه گفت: خداوند به انسان اختیار داده است که خود را در امتداد این اراده و تدبیر قرار دهد و کسانی که اراده و تدبیر خود را در امتداد اراده خداوند در عالم قرار می‌دهند، خدایی می‌شوند و شکستی نخواهند داشت. ولایت فقیه از مفهوم ولایت گرفته می‌شود و به معنای پیوستگی و باهم بودن و اتحاد داشتن است و حکمرانی یک کشور با ولایت فقیه در امتداد اراده و تدبیر الهی قرار می‌گیرد؛ یعنی احکام خدا از آسمان تا زمین مانند بارش باران جاری می‌شود و زمین زندگی را آباد می‌کند. در کشور ما بر اساس قانون اساسی، رهبری قانون و مدیریت جهادی، رکن این حکمرانی را تشکیل می‌دهند؛ لذا پیوستگی و حکمرانی یکپارچه کشور این طور است که اولاً انس آن عقلانی است و ثانیاً جهادی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: سیاست‌های کلانی که در قانون آمده است، سند بالادستی برای دولت است و تبدیل آن به سند سیاستی که قانون و برنامه اجرایی از آن بیرون آید، یک پیوستگی راهبردی به اداره کشور می‌دهد. در حقیقت عروةالوثقی انقلاب همین نظام ولایت فقیه است که از طریق رهنمود‌های رهبری تبدیل به قانون و اجرا می‌شود و به سبک مدیریت جهادی، تحولات بزرگی به وجود آورده و می‌آورد.

خلأ خودساخته آمریکا در منطقه 

وی در ادامه افزود: اگر رهبری و مدیریت جهادی جاری است، امروز جهاد ما باید روشن شود. اولین سال گام دوم انقلاب، جبهه سوم حق و باطل تشکیل شده است. اولین جبهه آن در زمان انقلاب و برای بیرون کردن شاه شروع شد و به پیروزی رسید. دومین مورد آن نیز در زمان دفاع مقدس برای بیرون کردن صدام و حامیان او شکل گرفت و در سال اول بیانیه گام دوم، سومین جبهه حق و باطل برای اخراج آمریکا از منطقه آغاز شده است که لازم است اقتدار اقتصادی و علمی و فناوری نیز در کنار اقتدار نظامی ایجاد شود. آمریکا با ورود به منطقه ما یک خلأ خودساخته درست کرده است. اسرائیل را برای ایجاد ناامنی درست کرده‌اند تا به عنوان امنیت سلاح خود را بفروشند. آن‌ها جلوی پیشرفت را گرفته‌اند تا بگویند که باید به شما علم بدهیم. آن‌ها جلوی پیشرفت فرهنگ ما را گرفته‌اند تا فرهنگ خود را به ما تحمیل کنند و این خلأ خودساخته آن‌ها باید در زمینه‌های علمی، فناوری و ... برطرف شود. توصیه‌های راهبردی رهبر انقلاب در یک زیرساخت جهادی و مبارزه مستمر باید انجام شود و برای اخراج آمریکا از منطقه باید فناوری و علم را پیشرفت دهیم.

رضایی گفت: وقتی به علم، فناوری، اقتصاد و سبک زندگی که جزو توصیه‌های مهم رهبری است نگاه کنیم مشخص می‌شود که برای تحقق آنها، یک زیرساخت و بستر اجتماعی، مذهبی و فلسفی لازم است که این بستر در کنار مبارزه جدی ایجاد می‌شود. توصیه‌های رهبری، قابل عمل است و می‌توانیم این‌ها را در یک فضای انقلابی و جهادی عملی کنیم. بیانیه گام دوم بدون شکل‌گیری مدیریت جهادی که در امتداد رهبری باشد، تحقق نمی‌یابد. اگر بخواهیم آمریکا را از منطقه بیرون کنیم، بدون یک مدیریت جهادی، این مسئله امکان نخواهد داشت. اگر جوانان ما در تلاش باشند، می‌توانند در یک توسعه رو به رشد، خودشان را در اداره کشور وارد کنند و در انقلاب دوم نقش‌آفرین باشند.

وی در انتهای بیان کرد: دانشگاه امام حسین(ع) نیز باید یک دانشگاه تمدن‌ساز باشد و علوم مدیریت جهادی باید تبدیل به کرسی اصلی این دانشگاه شود. ثبت تجارب انقلاب، دفاع مقدس و جبهه مقاومت، سرمایه بزرگی برای آینده کشور و انقلاب دوم است. همچنین لازم است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز مورد توجه قرار گیرد و تربیت مدیران و رهبران جهادی و انقلابی نیز باید در دانشگاه امام حسین(ع) انجام شود.

انتهای پیام
captcha