جامعه قرآنی از خانه سردار دل‌ها تا ساحل‌نشینان مکران
کد خبر: 3876834
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

جامعه قرآنی از خانه سردار دل‌ها تا ساحل‌نشینان مکران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سومین هفته بهمن‌ماه با ادامه حرکت کاروان قرآنی انقلاب در سواحل مکران، برپایی نشست خبری کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی، آغاز گزینش داوطلبان خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن، اجرای محفل قرآنی با حضور پرشور قاریان و حافظان قرآن در منزل شهید قاسم سلیمانی در تهران همراه بود.

خانه شهید سلیمانیبه گزارش ایکنا؛ در این هفته‌ می‌توان به چند خبر و رویداد قرآنی که مهمترین آن ادامه حرکت کاروان قرآن انقلاب در استان هرمزگان و حضورش در استان سیستان و بلوچستان در اواخر هفته اشاره داشت. همچنین برپایی جلسه هم‌اندیشی مدیران شهرداری تهران و کرج، برپایی نشست کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی، آغاز گزینش داوطلبان خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، نشست خبری کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی، آغاز ثبت نام مسابقات امام علی(ع) در بخش آقایان و ... را شاهد بودیم.

ادامه فعالیت کاروان قرآنی انقلاب

حرکت کاروان قرآنی انقلاب در مناطق محروم کشور از پنجشنبه، 10 بهمن‌ماه از استان کرمان با حضور قاریان، حافظان ممتاز کشور آغاز شد و هم اکنون نیز با حضور در شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان در حال برپایی محافل انس با قرآن کریم است.

کاروان قرآنی انقلاب پس از کرمان، سومین محفل خود را در جزیره لارک که از مناطق محروم این استان است، برگزار کرد که استقبال مردم محروم این بخش را به همراه داشت و برگزاری نماز جمعه وحدت‌آفرین با حضور اعضای کاروان قرآنی انقلاب و مردم جزیره لارک که اکثراً از اهل سنت هستند، از نکات قابل توجه این محفل بود.

//جمعه// تب و تاب برپایی محافل قرآنی کاروان انقلابی در مناطق جنوب/ استقبال اهل سنت از حضور قاریان
در این راستا، مدیر شبکه رادیویی قرآن از پوشش کامل برنامه‌ها و محافل کاروان قرآنی انقلاب به صورت زنده و تهیه گزارش از این شبکه رادیویی خبر داد. رادیو قرآن نیز همگام با دیگر رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف همچون شبکه قرآن و معارف سیما، برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب را پوشش می‌دهد.

چهارمین محفل کاروان قرآنی انقلاب، 12 بهمن‌ماه، بر روی عرشه ناوشکن سهند نیرویی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس و فریدون همتی، استاندار هرمزگان، بر روی عرشه ناوشکن سهند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌الملل قرآن کریم به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت.

همچنین پنجمین محفل قرآنی کاروان قرآنی انقلاب نیز در روز شنبه با حضور تعدادی از مددجویان در محل ندامتگاه مرکزی شهرستان‌ بندر‌عباس(شهید شاهوند) برگزار شد.

یکشنبه، 13 بهمن‌ماه، ششمین محفل کاروان قرآنی انقلاب در مسجد جامع امام خمینی(ره) شهرستان میناب برپا شد. در این کاروان قرآنی گروه تئاتر تجربه با بازی هنرمندان سینما و تلویزیون کشور به اجرای برنامه‌ نمایشی خود با مضامین قرآنی و مذهبی پرداختند.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در راستای برپایی محافل کاروان قرآنی با بیان اینکه پیوند بین قرآن و انقلاب اسلامی، پیوندی ناگسستنی است، تأکید کرد: پیام کاروان قرآنی انقلاب این است که اهداف گام دوم انقلاب با تمسک به قرآن تحقق خواهد یافت.

در سه‌شنبه، 15 بهمن‌ماه، هشتمین محفل قرآنی کاروان قرآنی انقلاب، در محل مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) منطقه دوم ولایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واقع در شهرستان جاسک برگزار شد. در ادامه این محفل قرآنی، ناواستواردوم سجاد میرزاده از کارکنان منطقه دوم ولایت نیروی دریایی ارتش به تلاوت آیات نورانی قرآن کریم پرداخت و در پایان این مراسم، مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی، آیاتی از سوره مبارکه قاف را تلاوت کرد که با استقبال فراوان حضار در مراسم روبه‌رو شد.

همچنین در ادامه برپایی محافل در تاریخ 16 بهمن‌ماه، نهمین محفل قرآنی کاروان قرآنی انقلاب مسجد جامع اهل سنت شهرستان جاسک برگزار شد. در ابتدای این مراسم با اجرای هادی ربیعی، مجری رادیو و شبکه قرآن، مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی به تلاوت پرداخت. دهمین محفل کاروان قرآنی، چهارشنبه، 16 بهمن‌ماه در منطقه دوم ولایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واقع در بندر جاسک برگزار شد. در ابتدای این مراسم که با حضور سید‌‌محسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و سرپرست کاروان قرآنی انقلاب و با اجرای هادی ربیعی، مجری شبکه قرآن همراه بود، مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی به تلاوت پرداخت.

جامعه قرآنی و انقلاب اسلامی

در هفته ای که گذشت، برنامه افق رادیو قرآن همزمان با بازگشت امام خمینی(ره) به کشور در سال ۱۳۵۷، با موضوع فعالیت‌های قرآنی در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی و با حضور سیدعباس میرداماد، قاری بین‌المللی کشورمان و اجرای جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.
سیدعباس میرداماد در این برنامه عنوان کرد: در حال حاضر و با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، زمان برای عبور از ظاهر قرآن به بطن آن فراهم شده است. قبل از انقلاب جلسات قرآن محدود، اما با کیفیت بود. این در حالی است که بعد از انقلاب شاهد کثرت جلسات و فعالیت‌های قرآنی هستیم.

انتشار جدیدترین اثر گروه تواشیح محمد‌ رسول‌الله(ص) ویژه دهه فجر

در این هفته، جدیدترین اثر گروه تواشیح و هم‌‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) با نام «سرود انقلاب» با همکاری گروه تواشیح شهدای ناجا تهیه و منتشر شد. کار تصویربرداری این اثر در مرقد مطهر امام خمینی(ره)، بهشت زهرا(س)، حسینیه جماران، میدان انقلاب و میدان آزادی تهران صورت گرفته است و هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی رونمایی شد.

برگزاری کرسی‌های تلاوت و تجلیل از خانواده‌های قرآنی نزاجا

بنابراین گزارش؛ همزمان با ایام دهه فجر، برنامه‌هایی چون محافل قرآنی و مراسم تکریم و تجلیل از قهرمانان قرآنی نزاجا در یگان‌های مختلف این نیرو برگزار شد. برپایی محفل انس با قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآن با محوریت حفظ و مفایم سوره مبارکه فجر و تکریم و تجلیل خانواده‌های قرآنی نیروی زمینی از جمله برنامه‌های ایام دهه فجر نیروی زمینی ارتش است.

نشست هم‌اندیشی مدیران قرآنی شهرداری تهران و کرج

سه‌شنبه، 15 بهمن‌ماه، نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران قرآنی شهرداری تهران و شهرداری کرج به منظور اعلام آمادگی شهرداری تهران برای همکاری با مهمترین همسایه تهران و ارائه راهکارهای مشترک در تقویت فعالیت‌های قرآنی برگزار شد.
در این جلسه مطرح شد که شهرداری تهران آمادگی همفکری و ارائه راهکارهای مشترک در تقویت فعالیت‌های قرآنی را نسبت به همه مجموعه و به صورت ویژه شهرداری‌ها دارد و در همین راستا و با توجه به نزدیکی دو شهر تهران و کرج به یکدیگر و وجود ظرفیت‌های مشترک قرآنی در این دو شهر می‌توان اقدامات مشترکی در توسعه برنامه‌های قرآنی رقم زد.

راه‌اندازی پویش «دیدار با چهره‌های قرآنی» در برنامه اسراء

تیم تهیه برنامه تلویزیونی اسراء که این شب‌ها از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، پویشی را راه‌اندازی کرده است که در آن مردم می‌توانند دیدارهایی با چهره‌های مطرح قرآنی داشته باشند.این برنامه روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه ساعت ۲۰ به روی آنتن می‌رود و تکرار آن نیز ساعت ۱۵ روزهای زوج خواهد بود. تهیه‌کننده و مجری این مسابقه تلویزیونی سیدوحید مرتضوی است.

نشست کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی

در این هفته سه‌شنبه، 15 بهمن‌ماه، نشست خبری کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی در دفتر سازمان تبلیغات اسلامی برپا شد که رئیس کارگروه قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی به تشریح برنامه‌های این کارگروه برای اجرا در ایام الله دهه فجر پرداخت و بر گفتمان‌‌سازی قرآنی در جامعه تأکید کرد.

آغاز گزینش داوطلبان خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

از ابتدای هفته‌ای که گذشت، مرحله گزینش شرکت‌کنندگان در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم براساس فایل صوتی تلاوت‌شان آغاز شد و تا پایان هفته ادامه پیدا کرد. در این مرحله حسن ربیعیان در رشته صوت، علی‌اکبر ملکشاهی در رشته لحن، محمد خواجوی در رشته وقف و ابتدا، محمدرضا پورزرگری در رشته تجوید و معتز آقایی نیز در رشته حُسن حفظ آثار دریافتی را گزینش خواهند کرد.
سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ۲۲ تا ۲۶ فروردین‌ماه سال آتی به میزبانی شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود.

نتایج آزمون سراسری قرآن تا پایان هفته اعلام شد

در هفته‌ای که گذشت، نتایج هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت و نیز تعداد افراد حاضر در جلسه آزمون اعلام شد.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی ستاد برگزاری مسابقات در این آزمون و در تمام بخش‌ها اعم از الکترونیک و کتبی، مجموعاً ۱۲۱ هزار و ۳۶۵ نفر ثبت نام کردند که ۹۸ هزار و ۲۵۶ نفر متقاضی حضور در آزمون کتبی بودند.

برگزاری سومین دوره جشنواره قرآنی فجر

سومین دوره جشنواره قرآنی فجر به همت سازمان دارالقرآن خانه کارگر، همزمان با ایام دهه فجر ویژه عموم علاقه‌مندان دختر و پسر و در گروه‌های سنی ۴ تا ۶ سال، ۷ تا ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال در حال برپایی است. این جشنواره که طبق برنامه‌ریزی انجام شده از ۱۴ بهمن‌ماه آغاز و تا ۲۲ همین ماه ادامه دارد.

آغاز مرحله دوم ثبت‌ نام مسابقات امام علی(ع)

بنابراین گزارش در هفته‌ای که گذشت؛ مرحله دوم ثبت نام سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش آقایان به منظور انتخاب روز اجرای هر متسابق به دو صورت گروهی و انفرادی آغاز شد.
ثبت‌نام شرکت‌کنندگانی که تمایل داشتند به صورت گروهی در این دوره از مسابقات حضور پیدا کنند از ۱۴ بهمن‌ماه آغاز شده و ثبت‌ نام سایر شرکت‌کنندگان برای تعیین روز مسابقه از ۱۵ تا 18 بهمن ادامه داشت.
قضاوت این دوره از مسابقات را در بخش تجوید محمدرضا پورزرگری، احد اصل‌محمدی، محمدرضا ابوالقاسمی، مهدی زهدی‌علیپور، داوود تک‌فلاح، سعید قربانی، علی‌اصغر برومند، سیداحمد مقیمی و سعید زکی‌لو؛ در بخش صوت نیز علی‌اصغر شعاعی، یوسف افراش، محمدعلی دهدشتی، حسن ربیعیان، مهدی فروغی، احمد لیایی، علیرضا نداف، حمیدرضا احمدی‌وفا، حمید مجیدی‌مهر و حق شناس برعهده دارند.
همچنین در بخش لحن نیز حامد ولی‌زاده، رضا محمدپور، صالح اطهری‌فرد، عباس هاشمی، علی فربین، مجید جیریایی، نصرت‌الله حسینی، حسین رستمی، علی‌اکبر ملکشاهی و محسن یاراحمدی این دوره از مسابقات را قضاوت می‌کنند و در بخش وقف و ابتدا نیز حسین معتمدی، مختاری، سیداحمد میریان، احمد زرنگار، حسین اخوان‌اقدم، حاج‌اسماعیلی، احمد خالدی، سیدجواد سادات‌فاطمی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای و سمیعی‌فرد، مسابقات را داوری خواهند کرد.
در بخش صحت حفظ نیز از محضر اساتیدی چون سیدصادق نصراللهی، مهدی حسنی، امیر آقایی، معتز آقایی، محمدمهدی بحرالعلوم، سیدعبدالرضا میرموسایی استفاده می‌شود. اما استادان راهنمای این دوره مهدی غلام‌نژاد، حسین طرقی، مجید خدایاری و منصور آقامحمدی خواهند بود.

جامعه قرآنی پای رحل سردار سلیمانی

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، محفل انس با قرآن کریم و بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عصر پنجشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه به همت خبرگزاری قرآن و با حضور جمعی از اعضای جامعه قرآنی کشور شامل اساتید، مدیران نهاد‌های قرآنی، قاریان و حافظان برتر کشور در منزل سردار شهید برگزار شد.

انتهای پیام
captcha