راه‌اندازی شركت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی در دانشگاه شیراز
کد خبر: 3876869
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

راه‌اندازی شركت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی در دانشگاه شیراز

گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه شیراز از ایجاد شركت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی ذیل این دانشگاه خبر داد و گفت: از این لحاظ در كشور بعد از دانشگاه علامه طباطبایی در رتبه دوم قرار داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز ظهر امروز، 16 بهمن‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز بحث حمایت از علوم انسانی را یادآور شد و گفت: اگر حمایت‌های ویژه‌ای از علوم انسانی داشته باشیم، اساتید ما به راحتی می‌توانند فعالیت كنند و یكی از كارهای بزرگ دانشگاه شیراز در این رابطه تفكیك كردن آسیب‌های اجتماعی و تقسیم‌بندی آن‌ها به موارد پژوهشی و انجام آن‌ها در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی است اما كار بزرگتری كه توانستیم انجام دهیم و برای آن به دنبال اعتبارات ملی هستیم، ایجاد شركت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی است كه از این لحاظ در كشور بعد از دانشگاه علامه طباطبایی در رتبه دوم قرار داریم.
وی با بیان اینكه پیوست‌های فرهنگی طرح‌ها می‌توانند در این استارتاپ‌ها تهیه شوند كه می‌توانند به دستگاه‌های اجرایی خط دهند، گفت: دانشگاه شیراز نقش تأثیرگذاری در شورای فرهنگ عمومی استان دارد و در این حوزه اقداماتی نظیر برپایی كرسی‌های نظریه‌پردازی انجام شده است.

همكاری در تدوین سند آموزش و پرورش
نادگران، همكاری در تدوین سند آموزش و پرورش را از دیگر فعالیت‌های دانشگاه شیراز در این راستا برشمرد و گفت: فعالیت‌هایی در این زمینه اخیراً آغاز شده است.
رئیس دانشگاه شیراز همچنین با یادآوری اینكه در حوزه تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری در دانشگاه هم فعالیت‌هایی در دست انجام است، گفت: علاوه بر این‌ها فعالیت‌های جامعه‌شناختی هم در این دانشگاه در حال انجام است كه نسبت به قبل بسیار فعال‌تر شده است.
وی در ادامه سخنان خود به تشریح آخرین فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه پرداخت و گفت: در این حوزه به لحاظ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، رتبه خوبی داریم.

رتبه دانشگاه شیراز
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینكه در میان دانشگاه‌های جامعه كشور معمولاً دانشگاه شیراز رتبه اول، یا دوم یا سوم دارد، گفت: بعد از دانشگاه تهران برترین دانشگاه جامع و تأثیرگذار در كشور هستیم.
نادگران با تصریح اینكه در رتبه‌بندی سال 2019 دارای رتبه‌ای میان 400 و 500 و در جمع‌آوری ISC شامل دانشگاه‌های آسیا، خاورمیانه و كشورهای اسلامی رتبه 42 داریم كه رتبه بسیار خوبی است.
رئیس دانشگاه شیراز با تأكید بر اینكه این دانشگاه علی‌رغم مشكلات در مسیر توسعه و ارتقای علمی پیشرفت‌های خوبی داشته است، به تبیین فعالیت‌های شاخص در حوزه پژوهش این دانشگاه پرداخت و گفت: از سال گذشته 21 نفر از فارغ‌التحصیلان دوره دكترا را به مدت‌ یكسال به‌منظور ادامه تحقیقات به‌عنوان دستیار پژوهشی اساتید دانشگاه به كار گرفتیم.
وی با یادآوری اینكه انتخاب اساتید و افراد فارغ‌التحصیلان بر اساس یكسری شاخص‌ها انجام شده است، گفت: همچنین با تفاهم‌نامه‌ای كه با صندوق‌های مختلف موجود در كشور امضا كردیم موفق شدیم قریب 500 نفر از فارغ‌التحصیلان دوره دكترا را طی یكی دو سال آینده به‌عنوان دستیار پژوهشی داشته باشیم كه برای این كار بخشی از اعتبارات دانشگاه و بخشی از اعتبارات صندوق‌های منتسب به ریاست جمهوری استفاده كردیم.
نادگران، یكی دیگر از فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه را كه تا 75 درصد نیز موفق بوده است را بحث تعاملات بین‌المللی برشمرد و گفت: در این راستا هر بخش دانشگاه را ملزم كردیم كه در تعاملات بین‌المللی از یك یا چند استاد صاحب‌نام در حوزه تخصص خودشان چه ایرانی چه خارجی دعوت كرده و به مدت یك هفته پنل‌های آموزشی و پژوهشی برای اساتید و فارغ‌التحصیلان برگزار كنند.

كیفی‌سازی فعالیت‌های پژوهشی
رئیس دانشگاه شیراز بیان كرد: از دیگر تلاش‌های ما، كیفی‌سازی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه است كه با قرار دادن انگیزه‌های مشخص بر روی دانشجویان تحصیلات تكمیلی بر روی این كیفی‌سازی به‌شكل مقاله و كتاب پژوهشی كار می‌كنیم.
وی، یكی دیگر از فعالیت‌های این دانشگاه را ادامه فعالیت‌ها و ارتباط دانشگاه با بیرون برشمرد و گفت: اساتید دانشگاه با مجامع بیرون دانشگاه كه به آن صنعت می‌گوییم، تعاملات و ارتباطاتی دارند كه در قالب قرارداد انجام می‌شوند كه از این نظر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.
نادگران با یادآوری اینكه این ارتباطات به لحاظ مالی برای دانشگاه تاحدودی خوب است، گفت: این ارتباطات به رسالت اصلی دانشگاه بر می‌گردد و موجب ایجاد ارتباط با متن جامعه و كمك و تلاش برای حل مسائل جامعه خواهد دش.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینكه ارتباط و تعامل خوبی میان این دانشگاه و دستگاه‌‌های اجرایی استان برقرار است، گفت: تلاش می‌شود در پایان‌نامه‌های دانشجویی كه به حوزه‌های شهری و استانی ارتباط پیدا می‌كند از دستگاه‌های متخصص و مرتبط با هر بخش یك نفر در كمیته دفاع یا به عنوان مشاور یا داور حضور داشته باشند.

ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی
وی با تصریح اینكه در سال گذشته با تعداد زیادی از دانشگاه‌های بین‌المللی ارتباطات و تفاهم‌‌نامه برقرار كردیم، گفت: یكی از آفت‌های این تفاهم‌نامه‌ها معمولاً این است كه برخی از آن‌ها تنها در حد تفاهم‌نامه باقی می‌ماند اما در سال گذشته حوزه روابط بین‌الملل را ملزم به پیگیری تفاهم‌نامه‌ها برای اجرایی شدن كردیم.
نادگران همچنین گفت: كار نسبتاً مهمی كه در سال جاری شروع كردیم و امید داریم تا ابتدای سال جدید به بهره‌برداری برسد، برقراری ارتباط تنگاتنگ با پارك علم و فناوری استان است و بخشی از امكانات دانشگاه شامل اتاق كار، ساختمان یا سوله و تجهیزات كارگاهی را در اختیار شركت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی قرار دادیم. فلسفه این كار آن بود كه با ایجاد این شركت‌ها و آشنایی دانشجویان با آن‌ها بتوانیم فضای نوآوری و فناوری و محیط كسب و كار را برای دانشجویان فراهم كنیم.
وی با بیان اینكه مقداری از اعتبارات در اینجا هزینه می‌شود كه البته پارك علم و فناوری هم همكاری خوبی با ما در این زمینه داشته‌اند،‌ گفت: ایجاد كارگروه‌های تخصصی در حوزه صنعت با دستگاه‌های اجرایی و ایجاد خانه جامعه صنعت از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه در سال جاری بوده است.
نادگران با تصریح اینكه علاوه بر این‌ها طرح كارآموزی و مهارتی را برای دانشجویان اجرا كردیم، گفت: یكی دیگر از كارهای ما حضور پررنگ در نمایشگاه‌های ملی و استانی است.
بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات و همچنین فروش برخی از محصولات تجاری‌سازی شده توسط اساتید و فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه به خارج از كشور، ارتباط با دانشگاه‌های مختلف كشورهایی نظیر مجارستان، فرانسه، عراق، پاكستان، آلمان، اسپانیا و غیره و همچنین 28 اعزام هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه با استفاده از بورسیه به كشورهای مختلف از دیگر مواردی بود كه رئیس دانشگاه شیراز به آن‌ها اشاره كرد.
وی با بیان اینكه ارتباط منسجمی با دانشگاه‌های رده یك كشور سویس برقرار كردیم، گفت:‌ تفاهم‌نامه‌های جدید منعقد شده و اشتراكات خوبی در حوزه‌های پژوهشی و فناوری میان دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های سویس انجام شده است.

عملكرد دانشگاه در پذیرش دانشجویان خارجی 3 برابر شده است
نادگران همچنین با تصریح اینكه فعالیت زیادی برای پذیرش دانشجویان خارجی به این دانشگاه انجام دادیم، گفت: با دانشگاه‌های كشورهای همجوار نیز صحبت‌هایی شده است تا دانشجو برای دانشگاه شیراز بفرستند و در راستای پذیرش دانشجویان خارجی نیز عملكرد ما نسبت به 2 سال گذشته تقریباً 3 برابر شده است.
رئیس دانشگاه شیراز با یادآوری اینكه این دانشگاه استانداردگراست و باید تمام دانشجویان پذیرفته شده در آن این استانداردها را داشته باشند، گفت: اگر دانشجوی خارجی این استانداردها را نداشته باشد، كلاس‌های آموزشی برای او برگزار می‌كنیم تا به استاندارد لازم برسد.
وی با بیان اینكه مجمع اتحادیه جاده ابریشم فعال شده است، گفت: دانشگاه شیراز عضو این مجمع است و كارگروه همكاری دانشگاه‌های ایران، كره،‌آلمان و غیره را نیز در این راستا راه‌اندازی كردیم.
نادگران همچنین از ورود 40 دانشجوی عراقی غیربورسیه به این دانشگاه خبر داد و گفت: 8 پروژه بزرگ بین‌المللی حاصل تلاش همكاران ما با دانشگاه‌های دیگر دنیا نظیر آلمان، هند، قطر، سویس و هند است.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینكه این دانشگاه در سطح كشور به لحاظ شاخص‌های بین‌المللی در ارتباط با صنعت دارای امتیاز 62 است كه قبل از آن دانشگاه صنعتی شریف امتیاز 70 دارد، گفت: ارتباطات ما با صنعت قوی و عملیاتی شده است.
وی، تعداد قراردادهای پژوهشی در این عرصه 150 قرارداد و تعداد طرح‌های استانی كه دانشگاه مجری آن است را 97 طرح اعلام كرد و گفت: ما كمتر از 25 درصد اعتبارات كل دانشگاه را به بخش پژوهشی تخصیص نمی‌دهیم و جمع اعتبارات هم‌اكنون ما در این بخش چیزی قریب 65 میلیارد تومان است كه شامل فعالیت‌های پژوهشی می‌شود.

انجام 5 پژوهش مبتنی بر محصول
نادگران با بیان اینكه همچنین قریب 5 پژوهش مبتنی بر محصول در این دانشگاه داشتیم كه تا زمانی كه تجاری‌سازی نشده‌اند، از اعلام اسامی آن‌ها معذوریم، گفت: هم‌اكنون 35 پروژه عمرانی در دانشگاه شیراز در دست احداث داریم كه با سرمایه‌گذاری دانشگاه یا خیران در حال انجام است.
رئیس دانشگاه شیراز از راه‌اندازی بنیاد خیران در این دانشگاه خبر داد و گفت: بحمد الهی اقبال بسیار خوبی و خداپسندانه‌ای از سوی خیران در این رابطه شده است و كمك‌های خوبی به دانشگاه انجام می‌دهند و پیش‌بینی می‌كنیم كه در ایام دهه قریب 4 یا 5 پروژه عمرانی دانشگاه را افتتاح كنیم.

انتهای پیام
captcha