نحوه تغسیل فوت‌شدگان کرونا / زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها از بین می‌رود
کد خبر: 3889710
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
رئیسی بیان کرد:

نحوه تغسیل فوت‌شدگان کرونا / زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها از بین می‌رود

معاون وزیر بهداشت ضمن تشریح نحوه تغسیل فوت‌شدگان کرونا گفت: متوفیان کرونا کم‌خطرتر از افراد بهبود‌یافته از این بیماری هستند.

نحوه تغسیل فوت شدگان کرونا/ زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها از بین می‌رودبه گزارش ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی که امروز ۱۸ فرودین‌ماه برگزار شد، با اشاره به غربالگری ۷۰ میلیون نفر از مردم در قالب بسیج مقابله با کرونا اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ نفر از افراد غربالگری‌شده کسانی بودند که درجاتی از علائم بیماری کرونا از خود داشتند.

وی افزود: ۴۰۰ هزار ویزیت پزشکی نیز در مراکز بهداشتی که بالغ بر هزار و ۲۰۰ مرکز هستند نیز انجام شد. مواردی از این افراد به بیمارستان مراجعه کرده و برخی بستری و برخی نیز درمان سرپایی شده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه سامانه‎ای در وزارت بهداشت تهیه شده که همه صنوف باید در آن ثبت نام کنند، گفت: باید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنف و کارگاه در سامانه ثبت نام کرده و تعهدنامه الکترونیک امضا کنند، ضمن اینکه برای هر شغلی پروتکل ویژه‌ای تهیه شده است و در ۴۸ ساعت آینده ابلاغ می‌شوند.

وی در ادامه به میانگین مبتلایان به کرونا در کشور پرداخت و اظهار کرد: این بیماری در افراد زیر ۲۰ سال بسیار پائین است، در طرح غربالگری حدود ۱۶ میلیون نفر از افراد زیر ۱۵ سال غربال‌گری شده‌اند که تعدادی از آن‌ها علامت‌دار بوده و تعدادی نیز به بیمارستان‌ها ارجاع شدند.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیمارانی که دارای درجات شدید بیماری هستند، گفت: میانگین سنی این افراد ۵۰ سال است، ضمن اینکه میانگین سنی فوت‌شدگان بیش از ۵۷ سال است.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه همه صنوف باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند، گفت: پروتکل‌های همه این صنوف ارسال می‌شود. اینکه چه زمانی این صنوف فعالیت کنند، بستگی به میزان ریسک فعالیت آن‌ها دارد. اداره‌ها نیز باید با محدودیت کار کنند و اگر فردی بیماری خود را مخفی کند، در حالی که نسبت به آن آگاهی داشته باشد و به محل کار برود، خلاف مرتکب شده است. ضمناً توصیه کردیم افراد با ریسک بالا دورکار باشند؛ افراد دیابتی، افراد دارای فشار خون بالا، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران سرطانی و دچار نقص ایمنی از جمله افرادی هستند که دارای ریسک بالا محسوب می‌شوند.

وی افزود: اقدام دیگری که پروتکل آن امروز ابلاغ شده، این است که افراد حاضر در محل کار باید فرم تعهدنامه‌ای پر کنند که آیا بیماری و علائم آن را دارند؟ و متعهد شوند اگر در این شرایط در محل کار حاضر شدند، آن را اطلاع‌رسانی کنند و همچنین در سامانه خودارزیابی سلامت نیز اطلاعات خود را ثبت کرده و در صورت داشتن علائم، از رفتن به محیط کار خودداری کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره کنترل بیماری در میان افراد آسیب‌دیده و حاشیه‌نشین اظهار کرد: ۱۰‌ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از افراد حاشیه‌نشین تحت پوشش خدمات بهداشت و درمان هستند و این افراد در مراکز بهداشتی و درمانی ما دارای پرونده بوده و طبعاً در خصوص کنترل کرونا نیز تحت پوشش هستند. غربالگری در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا با سه روش مراجعه به سایت salamat.gov.ir، تلفنی و مراجعه مستقیم صورت گرفته است.

رئیسی درباره استفاده از ماسک اظهار کرد: اینطور نیست که نیاز باشد هر دو ساعت یک بار ماسک را عوض کنیم و این موضوع بستگی به جنس ماسک و میزان استفاده از آن دارد و معمولا بین ۶ تا ۸ ساعت ماسک تعویض می‌شود. ضمن اینکه ماسک برای افراد دچار سرفه و عطسه باید استفاده شود و افرادی که در شبکه حمل و نقل مانند مترو و اتوبوس حضور پیدا می‌کنند، باید از ماسک استفاده کنند. البته ماسک سه لایه معمولی که حتی در خانه نیز می‌توان آن را تهیه کرد، قابل استفاده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به پروتکل‌های ارسالی به نانوایان برای عرضه نان به مردم گفت: نانوایان هیچ کار اضافه‌تری نسبت به قبل نخواهند داشت، به جز همان نکاتی که در پروتکل‌ها تهیه کرده‌ایم؛ مانند اینکه برای دریافت پول، از کارت پول استفاده کنند و رعایت فاصله بین مشتریان و نکاتی مربوط به مردم در هنگام خرید نان از جمله این پروتکل‌هاست.

وی با بیان اینکه کار وزارت بهداشت این است که براساس پروتکل‌ها و اقدامات خود ریسک ابتلا به بیماری را به حداقل برساند، گفت: با توجه به اینکه بیمارستان‌های اصلی استان‌ها و شهر‌ها به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است، مشکلی در خصوص دفن زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها وجود ندارد، چرا که این بیمارستان‌ها دستگاه‌های زباله‌سوز و دفن زباله‌های عفونی را دارند.

رئیسی درباره نفوذ آب تغسیل فوت‌شدگان کرونایی به آب‌های زیرزمینی و خطر انتقال آلودگی گفت: برای اولین بار نیست که بیمارانی عفونی داریم که دفن می‌شوند، اما با توجه به این شرایط نیز ما پروتکل‌های جداگانه‌ای تهیه کرده‌ایم. نکته دیگر اینکه هر فردی که به هر علتی فوت می‌کند، از جمله در اثر ابتلا به کرونا، باید بدانیم یک انسان است و به هیچ وجه نباید به آن بی‌حرمتی شود و موارد شرعی نیز حتماً باید رعایت شود؛ ضمن اینکه از نظر انتقال میزان عفونت، تفاوتی بین فرد زنده مبتلا به کرونا با فرد فوت شده در اثر آن وجود دارد، به شکلی که فردی که در اثر کرونا مرده است، کم‌خطرتر از فرد زنده مبتلا به کروناست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه پروتکل مربوط به تغسیل و دفن بیماران کرونایی شفاف است، گفت: چند راهکار وجود دارد، اول اینکه این فرد حتماً در یک وان قرار گیرد و محلول هیپوکلریت سدیم در آن‌ها ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه جسد در آن بماند و بعد از آن فرد را خارج کنند و با این آب می‌توان ۱۰ تا ۱۵ فرد دیگر را شستشو و گندزایی کرد و آب حاصل از آن نیز فوق‌العاده کم‌خطرتر است و اگر این آب به سیستم فاضلاب وصل باشد و این سیستم تصفیه داشته باشد، مشکلی ندارد و اگر به سیستم تصفیه متصل نباشد نیز می‌توانند یک چاه جذبی ایجاد کرده و آن آب نیز مشکل نخواهد داشت.

وی درباره هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا، گفت: جزء افتخارات ایران است که اکثر مردم ایران بیمه هستند و بیماران کرونایی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند و ۹۰ درصد هزینه درمان آن را بیمه پرداخت می‌کند؛ در نتیجه بیماران کرونایی نباید دغدغه مالی داشته باشند.

رئیسی در پایان یادآور شد: دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا مطابق با شورای امنیت ملی کشور است و قطعاً لازم‌الاجراست.
انتهای پیام
captcha