تقلیل جایگاه ولایت فقیه به نظارت خلاف نصوص است
کد خبر: 3889712
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
آیت‌الله اراکی:

تقلیل جایگاه ولایت فقیه به نظارت خلاف نصوص است

استاد حوزه علمیه گفت: جایگاه ولایت فقیه، تنها نظارت نیست، بلکه ولی فقیه به نیابت عام از امام معصوم(ع) جایگاه حکمرانی الهی را دارد.

تقلیل جایگاه ولایت فقیه به نظارت خلاف نصوص استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، امروز، 18 فروردین‌ماه در ادامه مباحث درس خارج خود گفت: شریعت از ابتدا با تشریع الهی آغاز شده است، همانطور که حکومت ذاتاً و در ابتدا از آن خداوند است و او به فرستادگان خود تفویض کرده است.
وی افزود: وقتی براساس تشریع الهی، حکم و حکومت از آن خدا باشد و او برای تحقق آن، انبیاء و اوصیاء را برگزیده باشد، در این صورت اگر کسانی مانند یزید، فرعون و معاویه و همه حاکمان زورگو و غیرالهی، در آن دخالت کنند، حکومت غاصبانه می‌شود.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در نتیجه حکومت و سلطه ظالمانه و زورگویانه خیلی از پادشاهان و حاکمان در طول تاریخ اسلام، خیلی از این مفاهیم حتی در نزد فقهای ما مغفول شده است و کمتر به آن پرداخته‌اند.
اراکی بیان کرد: کلینی در روایتی صحیح نقل کرده که «مَا زَالَتِ الْأَرْضُ وَ لِلَّهِ فِيهَا حُجَّةٌ يَعْرِفُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ يَدْعُو إِلَى سَبِيلِ اللَّه‏؛ زمين از حالى به حالى نگردد، جز آنكه براى خدا در آن حجتى باشد كه حلال و حرام را به مردم بفهماند و ايشان را به راه خدا خواند.
وی ادامه داد: همچنین مرحوم شیخ صدوق در کتاب اکمال‌الدین نقل فرمودند: « ... فَلَمَّا انْقَضَتْ نُبُوَّةُ آدَمَ ع وَ اسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ أَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنْ يَا آدَمُ إِنَّهُ قَدِ انْقَضَتْ نُبُوَّتُكَ؛ بنابراین مادامی که زمین بوده، حجتی هم بر روی زمین وجود داشته تا مردم را با حلال و حرام الهی آشنا کند.
اراکی بیان کرد: صدوق در اکمال‌الدین باب مفصلی به نام اتصال الوصیت دارد، افزود: مراد از وصیت در اینجا وصیت به امامت است؛ یعنی زمین از زمان حضرت آدم تا روز قیام، نمی‌تواند بدون امام باشد، یعنی تشریع الهی از آغاز پیدایش انسان روی کره خاکی وجود داشته است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بنابراین آغاز شریعت با تشریع الهی بوده است، نه اینکه عُقَلا شارع بوده باشند و بعد شارع الهی بخواهد براساس عقل آنان تشریع کند، از این رو اگر عقلا چیزی را تشریع کرده‌اند که خلاف دستور خدا است، برای غصب این جایگاه بوده است و بی‌خود چنین تصرفی داشته‌اند.
اراکی با بیان اینکه در دوره غیبت که به امام معصوم دسترسی نیست، نایب عام او امور را برعهده دارد، اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند شأن ولی فقیه تنها نظارت و نصیحت است، بر خلاف نصوص و روایات است و با سخنانی که گفتیم، سازگاری ندارد.
وی به ذکر مثال‌هایی در این زمینه اشاره و به تخطئه چنین تفکری پرداخت.
انتهای پیام
captcha