تجویز شادی برای سلامت روان کودکان / تمهید بسته‌های آموزشی برای اقشار محروم
کد خبر: 3893436
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

تجویز شادی برای سلامت روان کودکان / تمهید بسته‌های آموزشی برای اقشار محروم

با ارزش‌ترین سرمایه‌های هر کشور کودکان هستند و تلاش برای اجرای برنامه‌های مفرح و شاد نگه‌داشتن كودكان یكی از مواردی است كه در بحث سلامت روان كمك شایانی می‌كند.

تجویز شادی برای سلامت روان کودکان / تمهید بسته‌های آموزشی برای اقشار محرومبا ارزش‌ترین سرمایه‌های هر کشور همانا کودکان هستند. در آینده نزدیک سوخت‌های فسیلی به اتمام می‌رسند، خاک‌های حاصل‌خیز دچار فرسایش می‌شوند، نیروگاه‌های اتمی بسته خواهند شد و معادن به پایان خواهند رسید، اما همیشه سرمایه‌های انسانی هستند که آینده کشور را رقم زده و زمینه رشد و تعالی یک ملت را پدید می‌آورند. توجه به سلامت روان كودكان یكی از مهم‌ترین مواردی است كه باید بدان توجه كرد. تلاش برای اجرای برنامه‌های مفرح و شاد نگه‌داشتن كودكان یكی از مواردی است كه در بحث سلامت روان كمك شایانی می‌كند.

دوران کودکی و نوجوانی مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین بزنگاه سنی در شکل‌گیری شخصیت انسان است و در این برهه است که سرشت انعطاف‌پذیر آدمیان شکل می‌گیرد. بن‌مایه‌های تمدنی و پشتوانه ارزشی ایرانیان تأکید مؤکدی بر آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان داشته و همواره از این گروه سنی به‌عنوان سرنوشت‌سازترین اقشار جامعه یاد می‌کند. با در نظر گرفتن این رویکرد است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش دارد، ارزشمندترین سرمایه‌های هر کشور را در پرتو مفاهیم آموزشی و ارزشی به تعالی رسانده و آینده کشور را با برخورداری از نسلی توانمند و معتقد بیمه سازد. کانون پرورش فکری استان فارس به‌عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی کشور در سال‌های اخیر موفق به کسب موفقیت‌ها در عرصه ملی و بین‌المللی شده و تلاش می‌کند تا در روزهای سخت قرنطینه خانگی، کودکان را به حال خود وانگذارد و علف‌های هرز افسردگی و عزلت تنهایی را با تکنیک‌های آموزشی جذاب هرس کند.

هر چند که این مجموعه فرهنگی هنوز هزار راه نرفته پیش‌رو دارد و برای مخاطب‌مداری در مقیاس گسترده باید از تجربه‌های موفق و سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی بیشتر برخوردار شود. در ادامه خبرنگار ایکنا فارس، گفت‌وگویی با زهرا افتخاری، مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان فارس در این رابطه خواهیم داشت.

ایکنا ـ عملکرد کانون پرورش فکری فارس را در سال 98 چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با پرورش توانمندی‌های کودکان و تخصص مربیان این مرکز توانستیم رتبه‌های متعددی در در مسابقات کشوری و بین‌المللی در رشته‌های ادبی، نقاشی، سرود، قصه‌گویی و داشتن شریك فرهنگی در برگزاری مهرواره‌های آب و محیط زیست و ارشاد و نهاد كتابخانه‌ها و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌دست آوریم و این در حالی است که 2 مرکز از استان فارس به مقام برتر فعالیت‌های کشوری دست یافتند.

همچنین به‌منظور پرورش استعداد کودکان تلاش کردیم تا سلسله نشست‌هایی با حضور نویسندگان و شاعران و هنرمندان برتر کشور با کودکان تدارک ببینیم تا علاقه‌مندان از نزدیک با بزرگان این عرصه به گفت‌وشنود پرداخته و به‌صورت مستقیم از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوند.

ایکنا ـ کانون فارس برای خدمت‌رسانی به کودکانی که در نقاط کم‌برخوردار حضور دارند، چه برنامه‌هایی دارد؟

کاروان پیک امید امداد فرهنگی به‌منظور ارائه خدمات فرهنگی به کودکانی که از امکانات آموزشی و فرهنگی مناسب در حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده برخوردار نیستند، به فعالیت مشغول است. در همین زمینه با همکاری فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها تلاش داریم تا این اقشار کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر از فرآیندهای آموزشی و فرهنگی دور نمانده و بسته‌های حمایتی لوازم‌التحریر و کتاب در اختیارشان گذاشته شوند.

همچنین با اداره‌کل امور عشایر ارتباط و تعاملات خوبی برقرار شده و واحدهای سیار کانون پرورش فکری فارس به کودکان و نوجوانان محروم خدمت‌رسانی می‌کنند. بنابر سیاست‌های دولت تدبیر و امید، نگاه کانون پرورش فکری فارس هم بر توسعه فضاهای آموزشی سیار و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر متمرکز شده است به موازات این اقدامات تلاش می‌کنیم تا با راه‌اندازی فعالیت‌هایی نظیر پویش گرم کتاب در پارک‌ها و فضاهای سبز و گردشگری، در زمینه جذب مخاطب گام‌های تأثیرگذاری برداریم.

ایکنا ـ با توجه به شرایط اقتصادی دولت، چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌های مردمی و جلب اعتماد عمومی برداشته شده است؟

برنامه ششم توسعه دولت را موظف به اختصاص بودجه به مراکز آموزشی و فرهنگی نظیر کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان کرده است، البته کانون فارس هم در زمینه جذب اعتبارات مردمی کارنامه مثبتی داشته و شعبه خیرساز کانون پرورش فکری اوز به‌زودی افتتاح خواهد شد.

به‌منظور ارتقا کیفی و کمی آموزش‌ها تلاش داریم تا امور فرهنگی، عمرانی و مالی را درراستای خدمت به مخاطبین به پیش برده و خانواده‌ها در مراكز و مكان‌هایی نظیر فضای مجازی و نمایشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و آشنایی با خدمات و کارشناسان بیشتر آشنا شوند.

ایکنا ـ در کنار آموزش‌های فرهنگی، برای تقویت بنیه روحی کودکان و خانواده‌ها چه برنامه‌هایی دارید؟

برنامه «حال خوش زندگی» در بعضی از مراكز فرهنگی ـ هنری كانون با استقبال عمومی روبه‌رو شد و در سال جاری تلاش داریم که این برنامه‌ها در مقیاس وسیع‌تری و در همه مراکز به‌صورت جدی‌تری دنبال کنیم. همچنین مسابقه «طعم شیرین آرامش» با استقبال چشم‌گیر کودکان مواجه شد که این بار شرکت‌کنندگان پسر نسبت به دختران حضور پررنگ‌تری داشتند.

همچنین در راستای توانمندسازی مربیان کانون فارس و ارائه خدمات بهتر به مخاطبان برنامه‌های آموزشی وسیعی را تدارک دیدیم که 123هزار نفر ساعت در آن‌ها شرکت بهم رساندند.

ایکنا ـ در روزهای شیوع کرونا و قرنطینه خانگی برنامه‌های کانون فارس چگونه دنبال می‌شود؟

همزمان با شیوع کرونا در کشور، کارشناسان کانون پرورش فکری فارس کارگروه‌های مختلفی در رشته‌های داستان‌نویسی، موسیقی، قصه‌گویی، خاطره‌نویسی و فعالیت‌هایی از این دست اجرا کردند تا دوران قرنطینه خانگی را برای کودکان را ساده‌تر کرده و شاهد افزایش روحیه نشاط در جامعه باشیم.

هدف اول از شکل‌گیری این فعالیت‌های مجازی ترویج کتاب‌خوانی است و سپس به تولید محتوا در عرصه‌های فرهنگی و هنری رسیدیم. در نظر داشته باشیم که مربیان پیش از شیوع کرونا و خانه‌نشینی اجباری، تجربه چندانی در این زمینه نداشتند، اما کارشناسان کانون فارس توانستند در مدت کوتاهی با گوشی‌های هوشمند و تولید محتوا در منزل در کنار کودکان به ادامه آموزش‌ها همت گماشته و آن‌ها را در روزهای سخت تنها نگذارند.

ایکنا ـ آموزش‌ها در فضای مجازی چگونه دنبال می‌شود، چه خلأهایی در این زمینه وجود دارد؟

کانون فارس بر این باور است که فعالیت‌های آموزشی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شوند و کارشناسان آموزشی این اداره‌كل در سایت پیک امید و سایر بسترهای فضای مجازی نظیر اینستاگرام به تولیدات فرهنگی با شعار «در دل دارم امید» به فعالیت مشغول هستند، البته هنوز با ضعف‌های زیرساختی در این زمینه روبه‌رو هستیم و بعضی از برنامه‌ها شاید با ایده‌آل‌های کارشناسان و استانداردها فاصله داشته باشند که رفته رفته این نقایص برطرف خواهد شد.

یکی از راهکارهایی که به‌منظور رفع نقص‌های احتمالی در نظر گرفته شده، بهره‌برداری از تجربیات دیگر کشورها و همسان‌سازی آن‌ها با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است، البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم همه کودکان و خانواده‌ها به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و دستگاه‌های متولی برای به‌وجود آوردن شرایط آموزش در فضای مجازی باید به‌صورت جدی وارد عمل شوند.

ایکنا ـ قیمت کالاهای فروشگاه‌های کانون پرورش فکری تفاوت چندانی با بازار ندارد. دلیل این ماجرا چیست؟

فروشگاه‌های کانون به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. با این وجود تلاش داریم بیشترین تخفیفات را در بخش کتاب به مردم ارایه کنیم، البته در بخش اسباب‌بازی هم دولت در نظر دارد حمایت‌هایی را در دستور کار قرار داده تا کودکان کمتر از محصولات خارجی که همگرایی چندانی با فرهنگ ما ندارند استفاده کنند. به‌همین دلیل راهکارهایی برای تولید و توزیع اسباب بازی مناسب کودکان ایرانی در دست انجام است.

ایکنا ـ در پایان به‌عنوان کارشناس فرهنگی و آموزشی حوزه کودکان و نوجوان چه پیشنهادهایی برای خانواده‌ها در این روزهای دشوار دارید؟

از خانواده‌ها تقاضا داریم تا در کنار همه مشکلات عدیده‌ای که با آن‌ها روبه‌رو هستند، ارتباط بیشتری با کودکان برقرار کرده و توجه ویژه‌ای به سلامت روان کودکان داشته باشند. باید بکوشیم با راهکارهای مختلف تنش در خانه ماندن را برای کودکان و نوجوانان کم کنیم و با بچه‌ها دوست باشیم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فعالیت‌های کانون فارس در سال جاری بیشتر به‌سوی تولید محتوا در فضای مجازی گام برخواهد برداشت.

انتهای پیام
captcha