کاهش مبتلایان به کرونا و افزایش کمک به محرومان
کد خبر: 3893549
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
برخط جامعه؛

کاهش مبتلایان به کرونا و افزایش کمک به محرومان

هفته جاری خبرهای خوبی از کاهش میزان مبتلایان به کرونا در کشور منتشر شد که این اخبار خوب در کنار خبرهای مربوط به افزایش کمک به خانواده‌های نیازمند نوید روزهای بهتری را برای مردم ایران داد.

به گزارش ایکنا، آغاز خبرهای سرویس اجتماعی هفته جاری ایکنا با خبر ناراحت‌کننده نیاز شدید مددجویان بهزیستی به بسته‌های ارزاق آغاز شد. در این خبر سرپرست معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان تهران ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش نیاز و تقاضای نیازمندان استان تهران برای دریافت سبد ارزاق، گفت: اگر شرکت‌ها و کارخانه‌ها در تهیه ارزاق کمک کنند، بهزیستی نیز آمادگی کامل دارد که شرایط معافیت مالیاتی برای این کارخانه‌ها را فراهم کند.

اما این خبر بد با اخبار خوب مربوط به کمک‌های مردمی به خانواده‌های نیازمند در پی شیوع کرونا ادامه پیدا کرد. مصطفی میراحمدی‌زاده، مدیر مؤسسه دارالاکرام، از برپایی پویش کمک به سه هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز مستعد فاقد سرپرست مؤثر در ۱۶ استان کشور خبر داد و گفت: نیکوکاران در آستانه‌ ماه رمضان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به تهیه بسته مواد غذایی و بهداشتی برای خانواده این دانش‌آموزان اختصاص دهند.

وی اعلام کرد: با توجه به اینکه ماه رمضان در پیش است، کمپینی برای تهیه بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی ایجاد کرده‌ایم تا خیران و نیکوکاران بتوانند به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها که مجموعاً حدود ۱۷ هزار نفر می‌شوند، کمک کنند. البته در بعضی شهرها نیز مددکاران این امکان را ندارند که بسته مواد غذایی و بهداشتی را به طور حضوری تحویل خانواده‌ها دهند، لذا برای این دسته از دانش‌آموزان، مبلغی معادل بسته مذکور، به کارت بانکی دانش‌آموز واریز می‌کنیم. علاقه‌مندان برای مشارکت در این امر خداپسندانه می‌توانند کمک‌های نقدی را با استفاده از شماره کارت ۶۳۹۵۹۹۷۰۰۰۰۶۱۸۱۹ و یا شماره‌گیری #۱۳۵۴۲*۷۸۰* پرداخت کنند.

عملکرد مثبت رسانه‌های ایران

گیتا علی‌آبادی، استاد روزنامه‌نگاری، نیز طی مصاحبه‌ای ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد رسانه‌های ایران در قبال شیوع کرونا، گفت: بهتر است رسانه‌ها بیشتر به موضوع بهبود افراد مبتلا به کرونا و تبیین این موضوع بپردازند که ابتلا به کرونا به معنی مرگ قطعی نیست و عوامل دیگری همچون بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است باعث ابتلا و فوت ناشی از کرونا شود. اما آیا از دیدگاه شما هم عملکرد رسانه‌های ایران در برابر کرونا مثبت بوده است؟

عرضه رایگان سامانه تشخیص کووید ۱۹ به جهان

حمیدرضا ربیعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو گروه علمی هوش مصنوعی در سلامت سازمان جهانی بهداشت(WHO) و رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) در خصوص سامانه هوشمند تشخیص کووید۱۹ «آی مد» نیز اعلام کرد: روش‌های مختلفی برای تشخیص کووید۱۹ وجود دارد؛ اما یکی از بهترین روش‌ها که دقت بالایی دارد، استفاده از تصاویر سی‌تی‌اسکن قفسه سینه توسط پزشک متخصص است و تاکنون چندین فعالیت در راستای استفاده از هوش مصنوعی جهت کمک به تشخیص این بیماری انجام شده است و سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ آی‌مد با همکاری بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به مراکز درمانی و تحقیقاتی سراسر دنیا و به صورت رایگان عرضه خواهد شد.

از دیگر حمایت‌های صورت گرفته از خانواده‌های آسیب دیده در اثر کرونا می‌توان به حمایت بنیاد مستضعفان از ۱۵ هزار خانواده کارگران فصلی و نیازمند مازندرانی، توزیع دو هزار بسته ارزاق بین نیازمندان تهرانی از سوی معاونت امداد و مستضعفین آستان قدس رضوی استان تهران، راه‌اندازی پویش کمک به ۳۴۰۰ دانش‌آموز مستعد فاقد سرپرست مؤثر توسط مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه دارالاکرام، پرداخت مستمری فروردین ماه مددجویان بهزیستی، توزیع ۱۲ میلیون پرس غذا در ۱۱۰ نقطه کشور توسط هیئت‌های مذهبی، تهیه دو هزار بسته اقلام معیشتی در آستانه ماه رمضان و آغاز توزیع ۵۰۰ هزار بسته معیشتی از سوی بنیاد مستضعفان اشاره کرد.

در هفته جاری همچنین ستاد اجرایی فرمان امام و دانشگاه شهید بهشتی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند، فراخوان نمایشگاه ملی عفاف و حجاب اعلام شد، غربالگری سلامت بیش از ۹۶ درصد مردم تهران صورت گرفت، اعلام شد که معاینات زائران حج ۹۹ از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود، انبار دپوی ۲۰ میلیاردی ملزومات بهداشتی و تجهیزات پزشکی کشف شد، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری رزمایش «ضیافت همدلی» در مراکز افق بقاع متبرکه و توزیع ۱۱۰ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان طی ماه مبارک رمضان خبر داد و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در رزمایش همدلی برکت با اشاره به ایجاد ۱۸۰ هزار شغل با اولویت آسیب‌دیدگان از کرونا گفت: محور تمامی اقدامات ستاد، مردم هستند.

گفت‌وگوهای اجتماعی ایکنا

از مصاحبه‌های قابل تأمل هفته جاری ایکنا نیز می‌توان به مصاحبه با سپهر سلیمی، فعال حقوق حیوانات و صاحب‌نظر در زمینه محیط زیست، اشاره کرد که در این مصاحبه به بررسی تأثیرات زیست محیطی شیوع کرونا در جهان پرداخته و بیان شده است حال که دو ماه مردم دنیا قرنطینه و زندگی بدون رفتن به باغ‌ وحش‌ها را تجربه کرده‌اند، زمان بسته شدن باغ‌وحش‌ها به عنوان ظالمانه‌ترین تفریح بشر علیه حیوانات فرارسیده است.

همچنین الناز حدیدی، استاد دانشگاه و مدرس طراحی لباس، ضمن هشدار درباره تولید ماسک‌های بهداشتی بدون توجه به اصول صحیح طراحی به ایکنا، گفت: برای طراحی ماسک مناسب باید طراحان، الیاف‌شناسان، متخصصان پزشکی، روانشناسان و حتی جامعه‌شناسان طی یک کار تیمی اقدام به طراحی کنند.

علی فتحی‌آشتیانی، روانشناس، استاد دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، با انتشار یادداشتی به مبحث مدیریت سوگ ابراز نشده خانواده‌های متوفیان ویروس کرونا پرداخت و گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا خانواده‌های متعددی با مرگ ناگهانی عزیزانشان مواجه و داغدار شوند و در غم عزیز از دست رفته خود به سوگ بنشینند. اما به دلیل شرایط موجود، محدودیت‌های زیادی در فرایند تشییع، تغسیل، تدفین و خاکسپاری، عزاداری دسته جمعی و رفت و آمد‌های خانوادگی، اقوام، دوستان، نزدیکان و همسایگان به وجود آمده است برگزاری مراسم سوگ برای حل فرایند سوگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت، فرایند سوگ همچنان پیچیده‌تر خواهد شد؛ بنابراین سوگواری به هر صورت لازم است انجام شود، ولی شکل و سبک آن می‌تواند متفاوت با شرایط معمول باشد؛ مثلاً از طریق تلفن یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت تصویری، می‌توان با خانواده داغدار ارتباط برقرار نمود و با آن‌ها همدردی کرد.

تأثیر تعطیلی موقت مناسک دینی بر دینداری

در یکی دیگر از مصاحبه‌های بسیار جالب هفته جاری خبرنگار ایکنا به سراغ زهره سعیدی، پژوهشگر فلسفه دین و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، رفته و از وی در خصوص تأثیر تعطیلی موقت مناسک دینی بر دینداری مردم ایران سؤال کرده است که پیشنهاد می‌کنیم این مصاحبه را بخوانید.

نگاهی به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی بر زمین مانده مساجد در روزهای کرونایی در کنار نان کاسبان مجازی کرونا در مال، جان و اعتقادات دینی مردم از گزارش‌های جالب توجه سرویس اجتماعی در هفته جاری بود.

کاهش آمار روزانه مبتلایان به کرونا

در بخش سلامت نیز خبر خوب نمکی، وزیر بهداشت، منتشر شد که وی کاهش آمار روزانه مبتلایان به کرونا طی هجده روز گذشته خبر داده است.

فراخوان سازمان نظام پزشکی برای ثبت لحظه‌های ماندگار مقابله با کرونا، تغییر شکل علائم کرونا / افزایش حوادث رانندگی تهران در پی لغو طرح ترافیک، گزارش عملکرد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در زمینه بیماری کووید ۱۹ ارائه شد، تشریح آخرین وضعیت پلاسمادرمانی بیماران کرونایی در ایران، بازگشت مرعشی به مرکز پزشکی حج و زیارت، شیوع افسردگی در پرستاران به دلیل مشاهده فوت بیماران کرونایی از اخبار مهم بخش سلامت سرویس اجتماعی بود.

از خبرهای جالب توجه بخش شبکه اجتماعی نیز می‌‌توان به انتشار خبر شکایت مدیریت شهری از سحر قریشی اشاره کرد که در این خبر آمده است: عضو شورای شهر تهران با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از پیگیری شکایت مدیریت شهری از بازیگر سینما خبر داد. همچنین انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌ کردن هزاران جوجه‌ یک‌روزه در شبکه‌های اجتماعی، نارضایتی بسیاری از کاربران فضای مجازی و انتقاد آن‌ها از مسئولان این امر را برانگیخت که خبر آن منتشر شد.

انتهای پیام
captcha