یادی از شیرمرد شیرود و فاتح جبهه‌های غرب ایران
کد خبر: 3894564
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

یادی از شیرمرد شیرود و فاتح جبهه‌های غرب ایران

شهید علی اکبر شیرودی از قهرمانان ملی کشورمان است که در هشت سال جنگ تحمیلی با پرواز بر فراز آسمان ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها نام گرفت و نامش تا ابد در تاریخ ماند.

یادی از شیرمرد شیرود و فاتح جبهه‌های غرب ایرانبه گزارش ایکنا، امروز ۸ اردیبهشت‌ماه، سی و نهمین سالگرد شهادت خلبانی شجاع و دلیر به نام علی‌اکبر شیرودی است که مردانه جنگید و مظلومانه به شهادت رسید. به این بهانه نگاهی به زندگی و رشادت‌های او به ویژه در هشت سال دفاع مقدس خواهیم داشت.
 
خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی در دی‌ماه ۱۳۳۴ در روستای بالاشیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود وی پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خویش، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد.
 
شیرودی با اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. سپس دوره هلی‌کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوان‌‌یاری فارغ‌التحصیل شد. وی پس از ۳ سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با خلبان احمد کشوری آشنا شد. شیرودی از ارتشی‌هایی بود که با اوج‌گیری جریانات انقلاب اسلامی به صفوف راهپیمایان پیوست و به دستور حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر خروج سربازان از پادگان‌ها، او نیز خارج شد.
 
وی هنگامی که شنید بنی صدر دستور داده پادگان تخلیه و انبار مهمات منهدم شود از دستور سرپیچی کرد و به دو خلبانی که با او همفکر بودند گفت: «ما می‌مانیم و با همین دو هلی‌کوپتری که در اختیار داریم مهمات دشمن را می‌کوبیم و مسئولیت تمرد را می‌پذیریم». در طول ۱۲ ساعت پرواز بی‌نهایت حساس و خطرناک، این شهید به عنوان تنها موشک‌انداز پیشاپیش دو خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد. شجاعت و ابتکار عمل این شهید نه تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام جهان منعکس شد. 

درجه تشویقی‌ام را پس بگیرید

بنی صدر برای حفظ ظاهر دو هفته بعد به او ارتقا درجه داد، اما خلبان شیرودی درجه تشویقی را نپذیرفت و تنها خواسته‌اش این بود که کارشکنی‌های بنی صدر و بی‌تفاوتی برخی از فرماندهان را به عرض امام (ره) برساند. در همان ایام به دستور فرماندهی هوانیروز چند درجه تشویقی گرفت و از ستوان‌یار سوم خلبان به درجه سروانی ارتقا یافت، اما طی نامه‌ای به فرمانده هوانیروز کرمانشاه در ۹ مهر ۱۳۵۹ چنین نوشت: «اینجانب خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه هستم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در همه جنگ‌ها شرکت کرده‌ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته‌ام و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفته‌ام؛ لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده‌اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوان‌یار سومی که بوده‌ام، برگردانید».
 
شهید شیرودی پس از جریانات پیروزی انقلاب و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست. زمانی که جنگ کردستان آغاز شد، شیرودی ساعتی از جنگ فاصله نگرفت. شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش، اما باز سرسختانه می‌جنگید. وی در نهایت به خلوصی که خواهانش بود رسید و مورد دعوت حق قرار گرفت و در هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ در حالی که تانک‌های عراقی به طرف قره‌بلاغ دشت ذهاب در حرکت بودند با هلی‌کوپتر به مقابله با آن‌ها پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.
 
پیکر شهید شیرودی پس از تشیع باشکوه در روستای شیرود تنکابن به خاک سپرده شد. پس از شهادت سروان خلبان علی اکبر شیرودی، شخصیت‌های مملکتی نسبت به شخصیت والا و سلوک اخلاقی وی اظهارات گوناگونی کرده‌اند از جمله حضرت آیت الله خامنه‌ای از وی به عنوان اولین نظامی که در نماز به او اقتدار کرده است، یاد می‌کند و او را مکتبی، مؤمن و جنگنده در راه خدا توصیف می‌کنند. حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در مورد وی می‌گوید: من در قیافه شیرودی مالک اشتر را دیدم و مصطفی چمران او را «ستاره درخشان جنگ کردستان» نامید و تیمسار، ولی‌الله فلاحی او را «ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها» خواند.
 
همرزمان شهید درباره شخصیت والای شیرودی می‌گویند: «روزی در تعقیب ضد انقلاب وقتی خواست راکتی شلیک کند، متوجه حضور بچه‌ای در آن حوالی می‌شود. برگشته و ابتدا با بال هلی‌کوپتر بچه را می‌ترساند که از آنجا برود و بعد از اینکه بچه از آنجا می‌رود، مجدداً حمله خود را آغاز می‌کند.»
 
شهید شیرودی پس از دو سال مبارزه با ضد انقلاب در غرب کشور، به اصرار روحانیون و همرزمان پاسدارش در ۲۰ شهریور ۱۳۵۹ برای یک‌ماه به مرخصی رفت، اما بیش از ۱۰ روز در تنکابن نماند و به محض شنیدن حمله عراق به منطقه بازگشت. در آن چند روزی هم که در مرخصی بود اغلب با لباس کار به میان روستائیان می‌رفت و در کشتزار‌ها به سالخوردگان کمک می‌کرد.
 

کتابشناسی شهید شیرودی

تاکنون کتاب‌های متعددی درباره شهید شیرودی منتشر شده، اما کتاب جامع و فاخری که بتواند هم‌تراز با دلیرمردی‌ها و شجاعت‌های این خلبان تیزپرواز نیروی هوایی باشد، وجود ندارد و نویسندگان و پژوهشگران باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند تا شاهد آثار فاخرتری درباره این شهید باشیم. در ادامه عناوین تعدادی از کتاب‌های منتشر شده درباره شهید شیرودی از نظر می‌گذرد.
 
شهید علی‌اکبر شیرودی، رضا نصرالهی، حدیث نینوا، ۲۴ صفحه، سال ۱۳۹۶
یادمان شهید شیرودی، علی‌اکبر بهشتی، آتشبار (وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی و هنری ستاد مشترک ارتش ج. ا - ۶۴ صفحه، سال ۱۳۹۵
شیرمرد شیرود؛ بر اساس زندگی شهید شیرودی، محمدعلی جعفری، امیرکبیر، ۱۰۴ صفحه، سال ۱۳۹۴
شیرودی، علی اکبری، یا زهرا (س)، ۳۲ صفحه، سال ۱۳۹۳
پرواز تا بی‌نهایت: خاطراتی از سرلشکر خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی، سیدمجید حسینی، کتاب همه، ۴۸ صفحه، سال ۱۳۹۳
هوانیروز در غرب: حماسه خلبانان هوانیروز در سرپل ذهاب و بازی دراز، به همراه کارنامه شهید شیرودی، حجت شاه‌محمدی، نشر اجا (سازمان عقیدتی سیاسی ارتش)، ۲۹۶ صفحه، سال ۱۳۸۹
آن‌ها خودی نبودند، رحمان قضات، اطلاعات، ۵۲۰ صفحه، سال ۱۳۸۹
فرار از حلقه آتش، احمد حسینیا، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۷۶ صفحه، سال ۱۳۸۹
وداع، شمسی خسروی، نشر اجا (سازمان عقیدتی سیاسی ارتش)، ۱۶۰ صفحه، سال ۱۳۸۸، ۳۰۰۰ نسخه
شهید شیرودی، راضیه تجار، موسسه فرهنگی مدرسه برهان، ۸۸ صفحه، سال ۱۳۸۶
سیمرغ: روایتی از ایمان و سلحشوری شهید کشوری، شهید شیرودی و همرزمانشان، حجت شاه‌محمدی، سیدامیر معصومی، هفت، ۲۱۲ صفحه، سال ۱۳۷۸
انتهای پیام
captcha