افراد بی‎‌‌‌‌بهره از سهام عدالت تعیین تکلیف شوند / افزایش مشارکت عمومی در اقتصاد
کد خبر: 3896344
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
عضو کمیته فقهی سازمان بورس:

افراد بی‎‌‌‌‌بهره از سهام عدالت تعیین تکلیف شوند / افزایش مشارکت عمومی در اقتصاد

حجت‌الاسلام رضایی اظهار کرد: توصیه می‌شود دولت برای کسانی‌که به آن‌ها سهام عدالت تعلق نگرفته چاره‌اندیشی کند، چراکه آزادسازی این سهام آثار مثبتی را در پی دارد. همچنین، نحوه برخورد مردم با این دارایی و اینکه چگونه از آن استفاده کنند، تحولات بعدی را رقم می‌زند.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب، سه‎شنبه نهم اردیبهشت‌ماه، ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و تصریح کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره منافع آزادسازی سهام عدالت از منظر افزایش عدالت اقتصادی در کشور پرداخت و گفت: از کارهایی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال‌های 1383 و 1384 مورد بررسی قرار داد و به این جمع‌بندی رسید که باید در کشور انجام شود توزیع سهام دارایی‌های دولت بود. در آن زمان قرار بر این شد برای هر کسی مبلغی در قالب سهام تعیین شود.


بیشتر بخوانید:


آزادسازی سهام عدالت دقیق انجام شود

وی ادامه داد: البته در عرصه اجرایی، شیوه‌های آن تفاوت‌هایی پیدا کرد و شرکت‌های تعاونی استانی با ساختار خاصی شکل گرفت. متأسفانه از سال 84 تا الان وضعیت این سهام دارای چند مرحله و نوساناتی بوده است. گاهی شفاف‌سازی صورت گرفته و گاهی سودی به صاحبان آن‌ها می‎رسید تا زمانی‌که اصل سرمایه تسویه شود اما کاری که الان انجام می‌شود و در واقع این آزادسازی سهام عدالت امیدواریم دقیق‌تر و کامل‌تر باشد.

به صاحبان سهام عدالت توصیه شود از فروش این سهام در بازار بورس به سرعت خودداری کنند تا قیمت این سهام به خاطر عرضه زیاد آن کاهش پیدا نکند و این دارایی برای آنها باقی بماند

حجت‌الاسلام رضایی تأکید کرد: از سوی دیگر این سهام به همه مردم داده نشده و ظاهراً بخش‌هایی از مردم هنوز این سهام را دریافت نکرده‌اند. آن موقع که سهام عدالت ارائه شد برای افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و در واقع افراد ضعیف‌تر جامعه به صورت گسترده ثبت نام شد و اکنون میلیون‌ها نفر در بخش‎ها دارای سهام عدالت هستند.

توزیع عادلانه درآمد با آزادسازی سهام عدالت

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آثار آزادسازی این سهام بر بازار بورس بیان کرد: اگر قرار است عدالت گسترش یابد، چون سهام عدالت دارایی دولت بوده و قرار است به همه واگذار شود باید معلوم شود این واگذاری قرار است برای همه مردم باشد یا خیر؟ نکته دیگر این است که این سهام ده‌ها هزار میلیارد ارزش دارد و ورود آن به بازار بورس می‌تواند آثار مثبت زیادی در پی داشته داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره نقش آزادسازی سهام عدالت بر افزایش عدالت توزیعی در اقتصاد کشور تصریح کرد: سهام عدالت برای مردمی که صاحب آن هستند یک دارایی است و در طول زمان می‌توانند از سود این سهام استفاده کنند و یک ذخیره برای آنهاست. بدون شک برای افرادی که از منظر درآمدی مشکل دارند یک ذخیره است و بسته به نوع شرکت، قیمت آن می‌تواند تغییر کند و از این به بعد صاحبان سهم، می‌توانند سهام خود را خرید و فروش کنند. این هم توزیع درآمد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هم بازار بورس را فعال‌تر می‌کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی ضمن توصیه به صاحبان سهام عدالت، ادامه داد: باید به صاحبان سهام عدالت توصیه شود که از فروش سریع این سهام در بازار بورس خودداری کنند تا قیمت این سهام به خاطر عرضه زیاد آن کاهش نیابد و این دارایی برای آنها باقی بماند اما به تدریج می‌توانند در طول سال معامله یا به دارایی دیگری تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به اهمیت واگذاری دارایی‌های دولتی به عموم مردم، اضافه کرد: بنابراین صاحبان سهام عدالت باید به این سهم عنوان ذخیره، نه کالای مصرفی، نگاه کنند و صرفاً در شرایط خاص آن را فروخته و تبدیل به نقدینگی کنند. در مجموع، اصل این سهم و کاری که در آن زمان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد و دارایی‌های دولتی را به مردم واگذار کرد، اقدام مناسبی بود که به اقتصاد مردمی و افزایش مشارکت عمومی کمک می‌کند.

برای کسانی‎که سهام عدالت ندارند چاره‌اندیشی شود

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت، دست دولت را بازمی‌گذارد تا به کارهای حاکمیتی همانند آموزش و پرورش، بهداشت، ارتقای علم و فرهنگ، امنیت و ... بپردازد. بنگاه‌داری و اداره این شرکت‌های بسیار متنوع و در اختیار دولت هستند اساساً کار دولت نیست. آزادسازی آن برای توزیع درآمد هم تأثیر بسیاری دارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان با اشاره به تعیین تکلیف کسانی‎که سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند، تأکید کرد: فقط توصیه می‌شود که دولت برای کسانی‌که به آن‌ها سهام عدالت تعلق نگرفته هم چاره‌اندیشی کند، چراکه آزادسازی این سهام آثار مثبتی در پی دارد. همچنین، نحوه برخورد مردم با این دارایی و اینکه چگونه از آن استفاده کنند، تحولات بعدی را رقم می‌زند.

انتهای پیام
captcha