عملکرد ضعیف مجلس دهم در حوزه اقتصاد / پارلمان «ابن‌الوقت» نباشد
کد خبر: 3898042
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
روح‌الله ایزدخواه بیان کرد:

عملکرد ضعیف مجلس دهم در حوزه اقتصاد / پارلمان «ابن‌الوقت» نباشد

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به عملکرد ضعیف مجلس دهم در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: از نظر مجوزهای کسب و کار، حذف انحصار و رانت‌ها و احیای مزیت‌های تولیدی مناطق کشور، نیازمند اقدامات جدی هستیم و مجلس می‏‌تواند فعالیتهای مهمی را انجام دهد. البته انبوهی از مزیت‌ها در نقاط مختلف کشور وجود دارد که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم

روح‌الله ایزدخواه، منتخب مردم تهران برای مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس آینده و همچنین عملکرد مجلس دهم در این باره پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‎ترین اولویت‎ها برخی از اصلاحات اقتصادی است که مجلس باید نگاه ویژه‎ای به این اصلاحات داشته باشد؛ به ویژه مجلس در زمینه مالیات و شفاف‌سازی‌هایی که در حوزه اقتصاد و نظام بودجه‌ریزی لازم است باید اقدامات لازم را انجام دهد.


بیشتر بخوانید:


اقدامات مورد نیاز برای بهبود وضعیت تولید

وی با بیان اینکه نیازمند بهبود وضعیت تولید و شرایط تولیدکنندگان هستیم، افزود: نکته دوم در زمینه تولید است و باید محوریت فعالیت اقتصادی را به سمت تولید برگردانیم. الان فعالیت اقتصادی از شکل تولیدی خارج شده و به سمت سوداگری چربیده است. لذا باید شرایط را برای بهبود تولید فراهم و دست تولید کنندگان را در اقتصاد باز بگذاریم.

فضای عمومی مجلس دهم بسیار منفعل بود و گاهی برخی از نمایندگان، وکیل الدوله می‌شدند و این جایگاه مهم مجلس فراموش می‌شد که مجلس در رأس امور است لذا یکی از بدترین مجالس پس از انقلاب بود

ایزدخواه ادامه داد: به لحاظ مجوزهای کسب و کار، حذف انحصار و رانت‌ها و احیای مزیت‌های تولیدی مناطق کشور، نیازمند اقدامات جدی هستیم و مجلس می‏‌تواند در این زمینه اقدامات مهمی انجام دهد. انبوهی از مزیت‌ها در نقاط مختلف کشور وجود دارد که باید مورد توجه بیشتر قرار گرفته و رویه‎های کنونی اصلاح شود. در زمینه بهبود وضعیت صادرات، افزایش محصولات تولیدی باکیفیت بسیار اهمیت دارد.

مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی طرح و ایده داشته باشد

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم درباره نقش دولت در بهبود فعالیت‌های تولیدی اظهار کرد: خلأ قانونی به میزان زیادی نداریم بلکه عمدتاً اراده اجرایی وجود ندارد. مجلس در واقع نقش ریل‌گذاری برای فعالیت‌های دولتی دارد. لذا نباید منفعل و ابن‌الوقت باشد، بلکه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید طرح، معماری و ایده داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس نباید منفعل و دنباله‌رو دولت باشد، تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید بداند که مسیر مطلوب کجاست و به کجا باید برویم و دولت را ملزم کند که در آن مسیر حرکت کند، نه اینکه دنباله‎رو دولت باشد و منتظر شود تا دولت کاری کرده و سپس در آن مورد اظهار نظر کند.

عملکرد ضعیف مجلس دهم

ایزدخواه با اشاره به انفعال مجالس اخیر در مقابل دولت، یادآور شد: مجلس باید حراف باشد تا بتواند دولت را در مسیر صحیح قرار دهد. البته قوه مجریه هم باید در این مسیر حرکت کند، اما متأسفانه چند مجلس اخیر در مقابل دولت منفعل بودند، چون طرح و نقشه‌ای خاصی نداشتند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تأکید کرد: چند مجلس قبلی عمدتاً منتظر بودند تا دولت اقدامی انجام دهد سپس مجلس تصمیم‌گیری کند. لذا تابع تصمیمات دولتی بودند بنابراین باید دانست که تشخیص مسیر مطلوب با مجلس و حرکت در آن مسیر بر عهده دولت است. مجالس ما و نماینده‎ها باید تشخیص‌دهنده باشند تا بتوانند دولت را در آن مسیر صحیح عملکردی قرار دهند.

وی در پایان درباره عملکرد اقتصادی مجلس دهم نیز اظهار کرد: در مجلس دهم حرکاتی صورت گرفت اما فضای عمومی این مجلس بسیار منفعل بود و گاهی برخی از نمایندگان مجلس وکیل‌الدوله می‌شدند و این جایگاه مهم مجلس فراموش می‌شد که مجلس در رأس امور است. بنابراین مجلس دهم از این جهت کارنامه مناسبی نداشت و یکی از بدترین مجالس پس از انقلاب بود و از جنبه سیاسی و اقتصادی کارنامه‌ ضعیفی داشت.

انتهای پیام
captcha