تصویب طرح بانکداری اسلامی از اولویت‌های مجلس یازدهم است
کد خبر: 3898347
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
محسن زنگنه:

تصویب طرح بانکداری اسلامی از اولویت‌های مجلس یازدهم است

منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم اظهار کرد: با وجود رشد اندک اقتصادی، بخش زیادی از تولید نقدینگی کاذب در کشور توسط بانک‌ها اتفاق می‌ا‌‌فتد. لذا مجلس یازدهم این عزم را خواهد داشت که مواردی از قبیل طرح بانکداری اسلامی را در اولویت بگذارد.

محسن زنگنه نماینده مجلس

محسن زنگنه، منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس آینده و همچنین اهمیت نگاه به طرح بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: قطعاً مجلس به میزان زیادی می‌تواند در وضعیت اقتصادی فعلی کشور مؤثر باشد اما با توجه به شرایطی که امسال با آن مواجه هستیم مهم‌ترین اولویتی که باید مجلس در دستور کار قرار دهد، توجه جدی به موضوع بودجه است.


بیشتر بخوانید:


اهمیت اصلاح نظام بودجه‌ریزی

وی با اشاره به اهمیت توجه مجلس به اصلاح ساختار بودجه‌ریزی در کشور، ادامه داد: مجلس از چند حیث از جمله کسری بودجه امسال که قطعاً با آن مواجه خواهیم بود و همچنین از حیث اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور ـ که مد نظر مقام معظم رهبری هم بوده و چند بار از مجلس خواسته‌اند که نظام بودجه‌ریزی اصلاح شود ـ باید در این زمینه ورود کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

زنگنه بیان کرد: در زمینه بودجه با توجه به کاهش قیمت نفت و درآمدهای مالیاتی، دولت روش‌هایی همانند فروش سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های ETF یا سایر موارد را در دستور کار دارد که مجلس باید ورود کرده و آن‎ها را بررسی کند؛ مجلس باید در زمینه کسری بودجه دولت هم اقدامات لازم را انجام دهد تا امسال احتمالاً اصلاح قانون بودجه هم اتفاق بیفتد.

ضرورت تصویب طرح بانکداری اسلامی

منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم ادامه داد: اما در کنار آن باید خود نظام بودجه‌ریزی به صورت جدی‌تر مد نظر و مورد توجه مجلس باشد و با اصلاحاتی در سیستم بودجه‌ریزی کشور، بتوانیم برای سال 1400 بودجه‌ای را مبتنی بر این اصلاحات داشته باشیم. این اولویت اصلی مجلس است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره اهمیت بررسی طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس آینده یادآور شد: طرح بانکداری اسلامی هم در مجلس کنونی به اتمام نرسیده است. لذا مجلس یازدهم باید این مسئله را هم در اولویت فعالیت خود قرار دهد. مقوله مالیات هم از اولویت‌های فعالیت مجلس است که می‌تواند ذیل بحث بودجه و منابع درآمدی دولت بگنجد.

زنگنه با بیان اینکه مجلس باید اختیاراتی که در زمینه بودجه به دولت داده شده است را بررسی کند تأکید کرد: اکثر کارشناسان اقتصادی بر اصلاح قانون بودجه و تأمین کسری بودجه دولت متفق‌القول هستند. همچنین مجلس باید به اختیاراتی که در این زمینه به دولت داده شده، ورود و آن‌ها را اصلاح کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره دلایل طولانی شدن تصویب طرح بانکداری اسلامی و اهمیت توجه مجلس یازدهم به آن گفت: ورود مجلس به اصلاح نظام بانکداری به جهت مقاومتی است که از جانب دولت و نظام بانکی اتفاق افتاده است، چراکه بانک مرکزی معتقد است که ما در حال تهیه این اصلاحیه هستیم و باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

نقش بانک‌ها در افزایش نقدینگی

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصاد طرح‌هایی داشتند. لذا بخشی از دلایل طولانی شدن تصویب این طرح در مجلس طی دو دوره گذشته به دلیل بی‌رغبتی دولت و بخشی هم به خاطر کم‌توجهی دولت به این موضوع بوده و متأسفانه مجلس چندان به این امر اولویت نداده است.

زنگنه با بیان اینکه باید این طرح از اولویت‌های مجلس آینده باشد، گفت: این وضعیت باعث شده که تصویب این طرح بسیار به تأخیر بیفتد. متأسفانه در چند سال اخیر، علی‌رغم رشد اندک اقتصادی در کشورمان اما بخش زیادی از تولید نقدینگی کاذب در کشور توسط بانک‌ها اتفاق می‌ا‌‌فتد، لذا معتقدم که مجلس آینده این عزم را دارد که مواردی از این قبیل را در اولویت بگذارد.

منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم در پایان اظهار کرد: قطعاً طرح بانکداری اسلامی از جمله طرح‌هایی است که چند ماهی وقت مجلس را خواهد گرفت اما بحث بودجه را که مطرح کردم به خاطر شرایط خاص کشور و تأثیری است که کسری بودجه بر روی معیشت مردم در سال جاری خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha