تلاش می‌کنیم درهای مدارس علمیه قزوین را به روی مردم باز کنیم
کد خبر: 3906037
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

تلاش می‌کنیم درهای مدارس علمیه قزوین را به روی مردم باز کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین در پاسخ به این سؤال که چقدر درهای حوزه علمیه به روی مردم باز شده است؛ گفت: یکی از کارهایی که در این خصوص انجام دادیم برگزاری برنامه‌های مختلف مانند شب خاطره شهدای روحانیت بود و برای اولین بار هیئت مدرسه صالحیه راه‌اندازی شد و 5 شب از شب‌های محرم برای عموم مردم مراسم عزاداری امام حسین (ع) برگزار شد؛ یکی از دغدغه‌های بنده این است که مردم وارد مدارس بشوند و ببینند طلبه‌ها در مدرسه چه طور درس می‌خوانند و زندگی می‌کنند.

تلاش می‌کنیم درهای مدارس علمیه قزوین را به روی مردم باز کنیم

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا، مدیر حوزه‌های علمیه قزوین، یکشنبه اول تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین ضمن تبریک هفته تبلیغ و هفته قوه قضائیه بیان کرد: رسانه‌ها از اساتید و مسئولان حوزه علمیه مطالبه‌گری کنند و با انتقادهای سازنده مسیر را برای رشد حوزه هموار کنند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه استان قزوین بضاعت دارد که پیشرفت کند لذا در سال جهش تولید، جهش علمی، پژوهشی و نیروی انسانی از مواردی است که مورد هدف حوزه قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین اظهار کرد: بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال از عمر مدارس حوزه‌های علمیه استان قزوین مانند صالحیه، التفاتیه، پیغمبریه و شیخ‌الاسلام می‌گذرد و این اماکن مورد توجه گردشگران نیز قرار دارد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا تصریح کرد: از دهه‌های گذشته تاکنون ساخت مدرسه حوزوی در استان متوقف شده و نیاز به نوسازی مدارس حوزوی داریم، واقعیت این است که امروز دانشگاه‌ها از نظر کالبدی و معماری و زیرساخت پیشرفته‌تر از حوزه هستند و برای نسل جوان جذابیت بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت سه مدرسه علمیه در شمال شهر قزوین از نیازهای حوزه‌های علمیه است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

سبحانی‌نیا گفت: تعداد طلاب در استان قزوین حدود 2500 نفر است که باید افزایش یابد، اگرچه حوزه امکان درآمدزایی ندارد اما هیچ طلبه‌ای امروز بیکار نیست و وضعیت آن‌ها نسبت به خیلی از تحصیلکرده‌ها بهتر است.

ارتباط حوزه با رسانه باعث پویایی است

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در پاسخ به اینکه ارتباطش با رسانه‌ها چگونه بوده است بیان کرد: یک خبرگزاری حوزه را در این دوره چند ماهه در قزوین افتتاح کرده‌ایم و در حوزه علمیه دفتر خبرگزاری داریم، چون باور دارم وقتی با اصحاب رسانه ارتباط مستمر داشته باشیم رشد حوزه علمیه دوچندان خواهد شد؛ این مطالبه شما باشد که نشست‌های خبری ما بیشتر بشود و ان شالله بتوانیم فصلی یک بار با اصحاب رسانه بی‌واسطه سخن بگوییم.

وی در این خصوص افزود: معتقدم فعالیت‌های حوزه علمیه باید رسانه‌ای بشود به چند دلیل اول اینکه در خودمان پویایی و حرکت ایجاد شود و دوم اینکه حوزه علمیه به مردم شناسانده می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این موضوع که مشکلات حوزه علمیه را چگونه احصا و برای راهکار آنچه اندیشیده‌اید خاطرنشان کرد: با فرصتی که کرونا ایجاد کرد حدود 30 جلسه مستمر با معاونان حوزه داشتیم تا بتوانیم مجموعه مشکلات و آسیب‌های حوزه علمیه را استخراج کنیم؛ اکنون حدود 250 مشکل و آسیب حوزه در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، اداری، تهذیب، صیانت و مدیریتی احصا شده است و در حال حاضر در مرحله استخراج راهکارهای حل این آسیب‌ها هستیم و ان شالله این برنامه آن‌قدر استمرار پیدا خواهد کرد که ظرف دو سه سال آینده اکثر قریب به اتفاق این آسیب‌ها حل شود.

وی در ادامه با پاسخ به این سؤال که چقدر درهای حوزه علمیه به روی مردم باز شده است؛ تصریح کرد: یکی از کارهایی که در این خصوص انجام دادیم برگزاری برنامه‌های مختلف مانند شب خاطره شهدای روحانیت و برای اولین بار هیئت مدرسه مراسمی راه‌اندازی شد و 5 شب از شب‌های محرم برای عموم مردم مراسم عزاداری امام حسین (ع) برگزار شد؛ یکی از دغدغه‌های بنده این است که مردم وارد مدارس بشوند و ببینند طلبه‌ها در مدرسه چه طور درس می‌خوانند و زندگی می‌کنند.

این مسئول افزود: برنامه بازدید توریست‌ها و گردشگران مختلف را از مدارس علمیه داشتیم تا مردم بتوانند با طلاب سخن بگویند و با سبک زندگی آن‌ها آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه دغدغه ما نیز هرچه باسوادتر شدن و علمی شدن طلاب است تصریح کرد: تمام تلاش خود را داریم که طلاب بهتر تربیت شوند، باسوادتر شوند و بتوانند به سبک زندگی طلبگی واقف شوند، در بخش آموزش تا 6 پایه طلاب باید به‌صورت مستمر در کلاس حضور داشته باشند و حضور و غیاب می‌شوند و مباحثاتشان کنترل می‌شود، از پایه 7 تا 10 در قزوین همچنان حضور و غیاب در کلاس‌ها اتفاق می‌افتد البته در این سطح مباحثه‌ها کمتر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین گفت: امسال برای اولین بار قرارگاه «شهدای روحانیت» در دوران کرونا ایجاد شد، هدف ما این بود که طلبه‌ها حس مسئولیت اجتماعی‌شان تقویت شود و ارتباطشان با مردم پررنگ‌تر شود و دیدیم که نقش طلاب در خدمات مختلف و چندگانه در حوزه کرونا کاملاً شاخص بود در بیمارستان، آرامستان، موضوع مواسات، در فضای مجازی و فعالیت‌های فرهنگی و همدلی مؤمنانه طلاب توانستند باعث آشتی مردم با حوزه علمیه شوند و بعد از این دوران نیز این قرارگاه همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد و سعی می‌کنیم در همه بحران‌ها در کنار هم باشیم و مردم بیشتر فرزندانشان در حوزه علمیه را بشناسند.

انتهای پیام
captcha