خانواده، مهم‌ترین عنصر در احیای عفاف است
کد خبر: 3910631
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

خانواده، مهم‌ترین عنصر در احیای عفاف است

عضو شورای شهر قزوین گفت: خانواده مهم‌ترین، کوچک‌ترین، مؤثرترین و قوی‌ترین نهاد گسترش و احیای عفاف و حجاب است، می‌توان گفت بهترین جایی که می‌شود جلوی فساد را بگیریم خانواده است.

خانواده؛ مهم‌ترین عنصر در احیای عفاف است

محسن حق‌شناس، دبیر بنیاد حجاب و عفاف استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف، تصریح کرد: عفاف و حجاب یکی از مسائل مهم جامعه اسلامی است به‌طوری‌که مقام معظم رهبری در سال 97 تأکید کردند که کوتاه آمدن در مسئله عفاف و حجاب جایز نیست، امروزه ارزشمندترین جهادگران نیز افرادی هستند که در حوزه عفاف و حجاب کار می‌کند.

وی با اشاره به دخالت مجموعه شهری در نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف، افزود: حجاب مسئله‌ای است که عقل، شرع، قانون و فطرت به آن توجه ویژه‌ای دارند اما اینکه چه‌کار کنیم؟ مدیریت شهری تکلیفش چیست؟ باید مورد بررسی قرار گیرد؛ اولین نکته این است که مجموعه مدیریت شهری به مؤسساتی که دغدغه عفاف و حجاب دارند توجه ویژه داشته باشد.

این عضو شورای شهر قزوین اظهار کرد: تکلیف مطالبه‌گری در حوزه عفاف و حجاب بر عهده سازمان‌های مردم‌نهاد است، آن‌ها باید از دستگاه‌های متعدد مانند سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عفاف و حجاب را مطالبه کنند و همه ما نیز باید تلاش کنیم که هزینه بی‌عفتی در جامعه را بالا ببریم در حال حاضر هزینه عفاف و حجاب در جامعه بالا رفته است.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که شهرداری باید حمایت کند، حمایت از مؤسسات و مجموعه‌های فعال در حوزه عفاف و حجاب است، کار جدی آن‌ها مطابق مصوبه 427 شورای عالی که وظایف همه دستگاه‌ها را حول محور قانون عفاف و حجاب مشخص کرده است، تعریف می‌شود؛ طبق مصوبه مجلس دستگاه‌ها موظف هستند که وظایف ذاتی خودشان را در محور عفاف و حجاب انجام دهند.

حق‌شناس یادآور شد: یکی از مسائلی که در حوزه حیا و عفت مغفول مانده، تنیدگی محلی است، طبق مطالعات صورت گرفته محلاتی که انسجام دارند گناه، آسیب و طلاق در آن محلات کمتر و ازدواج بیشتر است، اما به‌ مرور زمان تنیدگی اجتماعی و سامان محله از بین رفت و مردم مانند دو غریبه از کنار هم عبور می‌کنند جایی که مردم غریبه شوند آسیب بیداد می‌کند، فحشا و فقر زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: قطعاً عفاف و حجاب را می‌شود با برنامه‌ریزی مناسب ترویج داد، یکی از تکالیف جدی حوزه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری این است که تنیدگی محلی را احیا کند، طرح «محله ما» یا طرح «محله محور» باید دوباره احیا شود، از طرفی نخبگان جامعه در حوزه عفاف و حجاب مؤثر هستند بنابراین باید از ظرفیت نخبگان، معلمان، مربیان مهد و اساتید دانشگاه استفاده کنیم.

این عضو شورای شهر قزوین اظهار کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرزندان بیشتر از والدین، معلم‌های خود را می‌بینند باید بتوانیم مدرسه را کنترل کنیم اگر بیرون از مدرسه منتظر حیا و عفت باشیم به نتیجه نمی‌رسیم؛ عنصر بعدی در گسترش و تحقق احیای عفاف خانواده است، خانواده کوچک‌ترین، مؤثرترین، قوی‌ترین و بهترین جایی است که می‌شود جلوی فساد را بگیریم.

وی بیان کرد: اگر جامعه‌ای باحیا و عفاف می‌خواهیم باید خانواده با عفاف و حیا داشته باشیم، کسی که حیا را رعایت نکند تیر اولش به خانواده می‌خورد، باید فضایی ایجاد کنیم که شهر ما شهری باحیا و با عفاف باشد، حجاب که نمونه اعلی آن چادر است به ترویج حیا کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha