اسلامی‌سازی علوم؛ از رسالت‌های جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3912041
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۶

اسلامی‌سازی علوم؛ از رسالت‌های جهاد دانشگاهی

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا یکی از وظایفی که بر دوش جهاد دانشگاهی گذاشته شده است را کمک به اسلامی شدن علوم دانست.

درگیر بروکراسی اداری نشدن؛ یکی از نقاط قوت جهاد دانشگاهیعلی‌اکبر عروتی‌موفق، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن تبریک سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی به خانواده بزرگ این نهاد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک مجموعه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی است که بر اساس نیازهای جامعه از سال 59 تاکنون فعالیت داشته و در راستای وظایفی که تعیین شده به‌عنوان یک نهاد برآمده از نظام به خوبی رسالت خود را ایفا کرده است که البته با ایده‌آل‌ها فاصله دارد و با یک بازنگری می‌تواند قله‌های پیشرفت را طی کند.

وی افزود: یکی از نقش‌های این نهاد پیگیری طرح‌های تحقیقاتی و علمی است که در این راه با ایجاد پل ارتباطی با بخش صنعت می‌تواند بار زمین مانده را بلند کند، هم‌چنین جهاد دانشگاهی با شناسایی مشکلات جامعه می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند.

این مدرس دانشگاه گفت: این نهاد برای شناسایی مشکلات جامعه می‌تواند از ظرفیت فرهنگی و رسانه‌ای که در اختیار دارد و بهره‌مندی از بزرگترین مجموعه رسانه‌های کشور (خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا) به‌عنوان بازوی کمکی استفاده کند.

عروتی‌موفق روحیه جهادی در مجموعه جهاد دانشگاهی را یکی از شاخص‌های این نهاد دانست و توضیح داد: هر مجموعه‌ خدمت‌رسان در نظام جمهوری اسلامی دارای ضعف‌هایی است که با یک نگاه آسیب‌شناسانه به فعالیت‌های خود می‌تواند آن‌ها را رفع کند و اگر مجموعه‌ای نقد درونی نداشته باشد نمی‌تواند به غایت خود برسد، اما به‌طور کلی این مجموعه توانسته روحیه جهادی خود را حفظ کند و درگیر بروکراسی اداری نشود و این یک نقطه قوت برای جهاد دانشگاهی است.

وی ادامه داد: این مجموعه با ظرفیت‌های خود می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی کمک کند و برای رفع مشکلات جامعه قدمی بردارد، با توجه به سابقه فرهنگی که دارد می‌تواند بازویی برای وزارت ارشاد باشد و با سابقه آموزشی و پژوهشی خود می‌تواند در کنار دانشگاه‌ها به رشد علمی و پژوهشی دست پیدا کند.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به ظرفیت‌های این نهاد در رفع نیازهای استان، یادآور شد: جهاد دانشگاهی با ایجاد یک ارتباط بهتر با دستگاه‌های مختلف می‌تواند توانمندی‌های خود را بروز دهد و تا این بروز اتفاق نیفتد مجموعه‌های اجرایی نمی‌توانند جهاد دانشگاهی را بشناسند، یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد عدم شناخت بسیاری از دستگاه‌ها نسبت به توانمندی‌های این نهاد است که در صورت ایجاد شناخت می‌تواند جایگاه واقعی خود را در استان پیدا کند.

عروتی‌موفق با اشاره به ارتباط خوبی که با این نهاد تاکنون داشته است، ابراز کرد: از مجموعه ارتباطاتی که تاکنون در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و انجام کارهای مشترک با جهاد دانشگاهی داشته‌ایم راضی هستم اما این ارتباط می‌تواند بیش از این باشد تا هر دو طرف از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند همانطور که جهاد دانشگاهی از ظرفیت فیزیکی دانشگاه استفاده می‌کند دانشجویان دانشگاه نیز از ظرفیت‌های این نهاد بهره‌مند شده‌اند؛ اما در این راستا خواهان تعامل بیشتر هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از وظایفی که بر دوش جهاد دانشگاهی گذاشته شده است کمک به اسلامی شدن علوم است. در این راستا بخش فرهنگی این نهاد می‌تواند ورود پیدا کند، هم‌چنین ترویج فرهنگ و هنر اسلامی نیز یکی دیگر از اهداف جهاد دانشگاهی است که با کمک دانشگاه می‌تواند به این رسالت خود جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام
captcha