جهاددانشگاهی حافظ تفکر اصیل انقلاب است
کد خبر: 3913051
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی / ۲

جهاددانشگاهی حافظ تفکر اصیل انقلاب است

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه روحیه جهادی نقطه قوت جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: خوشبختانه یکی از نهادهای انقلاب اسلامی که هنوز هم تفکر اصیل انقلابی و جهادی را حفظ کرده جهاددانشگاهی است.

دانایی محوری؛ ویژگی شاخص جهاد دانشگاهی

هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: فلسفه وجودی جهاددانشگاهی این بود که از بدنه علمی دانشگاه به خصوص منابع انسانی آن که با انقلاب فرهنگی آزاد شده بود، برای رفع مشکلات و معضلات جامعه انقلابی و تأمین نیازهای آن استفاده کند. این فلسفه وجودی هنوز برقرار است، یعنی با گذشت چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب کماکان در جامعه ما مشکلات و معضلاتی وجود دارد که باید به دست منابع داخلی حل‌وفصل شود و بهترین نهادی که می‌تواند با این مسائل و مشکلات مواجه شود، به لحاظ دانش و دانایی محوری، دانشگاه است.

وی اظهار کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه با مشکلات و معضلات داخلی با دید علمی و دانشگاهی برخورد کنیم تا حل‌وفصل آنها منتج به توسعه و راه‌حل‌های باثبات و پایدار شود. جهاد دانشگاهی در ابتدای تاسیس با همین فلسفه تشکیل شد و به نظر می‌رسد که کماکان باید بر مبنای همین فلسفه و تفکر فعالیت کند.

طالبی با اشاره به شعار سال 99، تصریح کرد: مسائل اقتصادی بسیار بغرنج است و دلیل عمده آن به بحث تولید برمی‌گردد. در تولید، زنجیره‌ای وجود دارد از مواد اولیه تا محصول نهایی، ولی نکته مهم این است که چقدر برای تأمین این زنجیره از منابع داخلی استفاده می‌کنیم تا از منابع خارجی بی‌نیاز شویم و نوساناتی مثل تحریم‌ها و دشمنی‌ها کمتر به مسائل داخلی آسیب بزند. از یک طرف، منابع طبیعی‌مان را خام‌فروشی کرده و از طرف دیگر، مواد اولیه محصول را وارد می‌کنیم. معتقدم این مسئله نمونه‌ای از مشکلاتی است که جهاددانشگاهی می‌تواند به حل آن کمک کند. نقطه قوت جهاددانشگاهی را روحیه جهادی آن می‌دانم و خوشبختانه یکی از نهادهای انقلاب که هنوز هم تفکر اصیل انقلابی و جهادی را حفظ کرده، جهاددانشگاهی است.

وی در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی متناسب با امکاناتی که در اختیار دارد، خوب عمل کرده و اگر در مواردی آن‌طور که باید و شاید موفق نبوده به دلیل فقدان امکانات است. هر نهادی نقاط ضعفی دارد و جهاددانشگاهی نیز از این امر مستثنی نیست که امیدواریم با تلاش و همت نیروهای این مجموعه، نقاط ضعف آن نیز برطرف شود.

انتهای پیام
captcha