مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / انعکاس آئین افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزی
کد خبر: 3913415
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / انعکاس آئین افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزی

در بین اخبار معارفی رسانه‌ها «برگزاری آئین افتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی» یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، هشتم مردادماه، است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور طی امروز چهارشنبه، هشتم مردادماه، اخبار مختلفی را در حوزه‌های معارفی منتشر کرده‌اند که در این میان، «برگزاری آئین افتتاحیه مرحله کشوری سی‌وهشتمین مسابقات قرآن دانش‌آموزی»، یکی از مهم‌ترین اخبار قرآنی این صفحات است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، هشتم مردادماه و تا ساعت 13:30 تعداد 12 خبر را ر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و یازده خبر دیگر این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند. با توجه به نزدیکی به عید سعید قربان، اخبار امروز صفحات معارفی رسانه‌های مختلف ازجمله خبرگزاری تسنیم بیشتر حول محور ایام حج، روز عرفه و عید قربان انتشار یافته‌اند.

تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم که عنوان «آیین افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزی امروز برگزار و از شبکه قرآن و شاد پخش می‌شود» دارد، در گفت‌وگو با محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش منعکس شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیین افتتاحیه مسابقات نهایی در سال‌های گذشته در مشهد مقدس و در جوار حرم علی ابن موسی الرضا (ع) برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت دانش‌آموزان و دست‌اندرکاران این مسابقات در بستر فضای مجازی و شبکه "شاد" وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم ظهر امروز، هشتم مردادماه، ساعت 12 با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، آغاز خواهد شد و به‌صورت آنلاین از کانال قرآن، عترت و نماز در شبکه "شاد" و همچنین از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. قرار است اسامی برگزیدگان و راه‌یافتگان به مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در این مراسم اعلام شود.

فارس

خبر تلاوت صفحه 435 کلام‌الله مجید توسط مرحوم استاد محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور جهان اسلام آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. این خبر همراه با صوت و متن تلاوت منتشر شده و صوتی زیبا و شنیدنی از مرحوم منشاوی را در بر دارد.

در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «کنگره حکمت سیاسی متعالیه فراخوان مقاله داد»، «چرا دین اسلام کهنه نمی‌شود؟/ اشکال تقلید از مراجع براساس حکم آسان»، «جلسه وزیر بهداشت با مداحان و سخنرانان سرشناس باموضوع محرم» و «نماز عید قربان در حرم حضرت معصومه (س) اقامه می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار داشته و از خبر تخصصی قرآنی میان آن‌‌ها خبری نیست.

یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «کنگره حکمت سیاسی متعالیه فراخوان مقاله داد» دارد که مربوط به برگزاری این کنگره در سال 1400 بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کنگره حکمت سیاسی متعالیه بهار ۱۴۰۰ در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند در محور‌های مختلف آثار خود را ارسال کنند.

کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال ۱۳۸۷ برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه‌مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است.

اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه‌های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می‌شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه‌های دولت، نقد و ارزیابی نظریه‌های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می‌شود».

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت هنوز هیچ خبری را بر روی خروجی خود انعکاس نداده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «لازمهٔ رونق بازار اندیشه تبادل نظر و زد و خورد اندیشه‌ است» دارد نیز مربوط به روز گذشته است.

ایرنا

تعداد دو خبر با عناوین «آزمون تخصصی حافظان قرآن با حضور ۸۷۰۰ داوطلب برگزار می‌شود» و «مسابقات قرآن دانش‌آموزی استعدادها را شکوفا می‌کند» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند.

«آزمون تخصصی حافظان قرآن با حضور ۸۷۰۰ داوطلب برگزار می‌شود»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشیکل می‌دهد که در رابطه با برگزاری مرحله اول پانزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ بوده ودر بخش‌هایی از آن آمده است: «مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم گفت: پانزدهمین آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با حضور هشت هزار و ۷۳۸ حافظ قرآن روز جمعه (دهم مرداد) برگزار می‌شود.

محمد رمضانی‌فر به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اولین مرحله از آزمون پانزدهمین دوره ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم ساعت ۹ صبح جمعه دهم مرداد به صورت همزمان در سراسر کشور و در ۸۲ حوزه برگزار می شود. البته ثبت نام برای شرکت در این آزمون در بهمن و اسفند سال گذشته انجام شده بود ولی به دلیل شرایط کشور در پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا این آزمون تاکنون سه بار به تعویق افتاده است».

ایسنا

«رمز ذبح عظیم»، «کاری کنیم محرم امسال تجربه‌ای تاریخی شود»، «در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم به استانداردهای بهداشتی توجه کنیم» و «برگزاری مراسم عرفه در برخی از مکان‌های مذهبی و اماکن متبرکه»، عناوین چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت انتشار یافته‌اند.

«در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم به استانداردهای بهداشتی توجه کنیم»، یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به سخنان غلامرضا منتظری، نائب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بوده که در بخش‌هایی از آمده است: «وی ضمن اینکه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر را امری لازم و ضروری دانست در عین حال گفت که سال جاری شرایط متفاوت است و حتما باید در برگزاری این مراسم‌ها به استانداردهای لازم توجه کنیم.

غلامرضا منتظری با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال گفت: این سخن حضرت امام خمینی(ره)که می فرمایند: «ما هرچه داریم از محرم و صفر است» و تأکید ایشان مبنی بر زنده نگاه داشتن مراسم عزاداری محرم، نصب‌العین ما است. به همین جهت باید در احیاء و توجه به این واقعه عزت بخش تاریخ اسلام بکوشیم و به این مهم توجه کنیم که محرم و صفر هم به ما معرفت می دهد و هم بصیرت».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین «اهمیت توجه به گفتار نیک در کلام امام باقر (ع)» و «محمدباقر حبیبی دولابی درگذشت» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند در حوزه‌های مختلفی همچون عترت انتشا یافته‌اند.

ایبنا

تنها خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران خبری با عنوان «سعید تشکری این بار با «چهار فانوس» می‌آید» است که مربوط به چاپ اولین داستان بلند با موضوع «نواب اربعه» به قلم «سعید تشکری» نویسنده قوچانی از سوی انتشارات کتاب جمکران است.

در بخش‌هایی از آن آمده است: ««نُوّاب اَربَعه»، به چهار نماینده (یا نایب) خاص امام مهدی (عج) در دوران غیبت صغری گفته می‌شود که رابط میان شیعیان و امام بودند. آنها از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان (عج) و با معرفی نایب پیش از خود شناخته می‌شدند. این چهار نفر به مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهده‌دار بودند و با مدیریت یک شبکه گسترده انسانی، پل ارتباطی میان شیعیان و امام در دورترین شهرهای اسلامی بودند. «چهار فانوس»، داستانی است که سعید تشکری در چهار فصل به روایت بخش‌هایی از زندگی نمایندگان خاص امام زمان (عج) و زوایای پنهانی آغاز عصر غیبت و فضای بحث برانگیز نیابت امام پرداخته است. در این اثر سعی شده است که آن جامعه چندلایه در قالب داستان به تصویر کشیده شود».

میزان

دو خبر با عناوین «عزاداری ماه محرم با شکوه هر چه تمام و با حفظ اصول بهداشتی برگزار می‌شود» و «حکم خیار غبن و خیار عیب در فسخ معامله»‌ طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند و در دو حوزه بهداشتی و احکام انعکاس یافته‌اند.

انتهای پیام
captcha