به گزارش ایکنا، زهره شهبازی، مدیر گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی استان مرکزی، به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل این نهاد انقلابی، از تلاش مستمر جهاددانشگاهی و گروههای پژوهشی آن با وجود تمام محدودیتها و حتی نارساییها، برای بهبار نشستن طرحها و پروژههایی باهدف رفع مشکلات جامعه سخن گفت.
او بر این باور است که عملکرد جهاددانشگاهی دستکم در مقام قیاس با دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی، قابل دفاع است و نمره قبولی و حتی بالاتر در این زمینه دارد. مشروح گفتوگوی ایکنا با زهره شهبازی را در ادامه بخوانید.
ایکنا ـ آغاز همکاری شما با جهاددانشگاهی با چه طرح یا اقدامی بود؟
پس از همکاری در اجرای چند پروژه پژوهشی بهصورت پارهوقت، به سبب علاقه به فعالیت پژوهشی و بهواسطه کموکیف همین همکاری و علیرغم اشتغال در سازمانی دولتی، بهصورت تماموقت وارد جهاددانشگاهی شدم.
ایکنا ـ چه موفقیتهایی در جهاددانشگاهی کسب کردهاید؟
اخذ رتبه مدیر گروه برتر پژوهشی در بین گروههای علوم انسانی جهاددانشگاهی، اخذ رتبه جهادگر نمونه در واحد و در رستهی هیئت علمی، همکاری در اخذ موافقت اصولی و قطعی گروه پژوهشی توسعه اجتماعی واحد در کوتاهترین زمان ممکن، اجرای طرحهای خلاقانه و نو در حوزه اجتماعی از جمله راهاندازی مرکز دیدهبانی اجتماعی و تصویب و اجرای طرح ملی بررسی وضعیت شاخصهای توسعه اجتماعی در استانهای کشور از جمله موفقیتهای سالهای اخیر بنده و ماحاصل همکاریام با جهاددانشگاهی بوده است.
ایکنا ـ از جمله طرحهای موفقی که طی این سالها به اجرا درآوردهاید را معرفی بفرمایید.
از جمله طرحهای موفق میتوانم به اجرای پروژهی ملی بررسی وضعیت شاخصهای توسعه اجتماعی استانهای کشور اشاره کنم. این پروژه یکی از هشت پروژه ملی اخذشده از سوی جهاددانشگاهی با کارفرمایی سازمان برنامه و بودجه کشور بود که گروه پژوهشی توسعه اجتماعی واحد استان مرکزی از جمله معدود واحدهای شهرستانی بود که توانست در این عرصه ورود کند.
ایکنا ـ یکی از وجوه تمایز جهاددانشگاهی پیشتازی در اموری بوده که بر زمینمانده است، آیا در طرحها و پروژههایی که انجام دادهاید موفق به این کارشدهاید؟
به طور کلی فلسفه تأسیس و فعالیت گروه پژوهشی توسعه اجتماعی، به دلیل مغفول ماندن وجه اجتماعی در گفتمان و استراتژی توسعه کشور بوده است، چراکه نادیده گرفتن وجه اجتماعی سبب تشدید توسعه نامتوازن و ناپایدار در کشور شده است؛ بنابراین از ابتدا سعی بر این بود فعالیتهای این گروه در راستای پوشش خلأ موجود در این زمینه باشد. برای مثال در مورد اجرای پروژه ملی که اشاره شد، باید بگویم در کشور تاکنون توسعه اجتماعی بهصورت قابل اجماع اندازهگیری و متعاقباً رصد نشده بود، بنابراین در کنار پیامدهایی چون تشدید نامتوازنی توسعه، مسائلی از قبیل عدم ارزیابی برنامهها و اقدامات در حوزه اجتماعی، شکلگیری فضای مبهم و غیرشفاف و تعدد و موازیکاری در دستگاههای اجرایی متولی امور اجتماعی را در حوزهی اجتماعی با خود به همراه داشت که هزینههای زیادی را به کشور تحمیل کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را با چالشهای جدی همراه میسازد.
ایکنا ـ به عنوان یک بانو، آیا فعالیت در جهاددانشگاهی برای شما با تبعیض جنسیتی همراه بوده است؟ جهاددانشگاهی موفق شده فضای سالم و لازم را برای موفقیت بانوان فراهم کند؟
واقعیت این است که فعالیت در جهاددانشگاهی از فضای کلی حاکم بر کشور نمیتواند مستثنا باشد، اما جدا از این ساختار کلی حاکم، با موضوع تبعیض در تجربه شخصی خود در حیطه کاریام، مواجه نشدهام.
در حال حاضر مشغول به انجام چه طرح یا پروژهای در جهاددانشگاهی هستید و هدفگذاری شما برای آینده حرفهایتان چیست؟
چون از ابتدا هدفگذاری بلندمدت در زمینه توسعهی اجتماعی، با توجه به مغفول ماندن این مفهوم در گفتمان توسعه در ایران توسط این گروه انجام شده است، قطعاً برنامههای پژوهشی دیگری در ادامه فعالیتهای پیشین، از جمله؛ اجرای فازهای بعدی مطالعهای که در بالا اشاره شد، در دستور کار این گروه پژوهشی باهدف بازآفرینی نظام اجتماعی قرار خواهد گرفت.
ایکنا ـ در آستانه چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی قرار داریم، عملکرد این نهاد را طی چهار دهه، در حوزه پژوهش، چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظر میرسد با وجود تمام محدودیتها و حتی نارساییها، عملکرد جهاددانشگاهی دستکم در مقام قیاس با فعالیت دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی و پژوهشی، قابل دفاع است و نمره قبولی و حتی بالاتر در این زمینه میگیرد.
ایکنا ـ وجه تمایز فعالیت در جهاددانشگاهی با سایر نهادها چیست؟
بالاترین وجه تمایز جهاددانشگاهی با سایر نهادها فراغت این مجموعه از ساختارهای متصلب، دستوپاگیر و ناکارآمد اداری و بوروکراسیهاست. این خصلت پتانسیل فراوانی را برای فعالیت در حوزههای مختلف برای جهاددانشگاهی فراهم کرده که البته حرکت در لبهی تیغ نیز محسوب میشود، چراکه اگر جهاددانشگاهی به فراخور شرایط، نتواند ظرفیتسازی و بسترسازیهای لازم را انجام دهد، این نقطه قوت به نقطهی ضعف و چهبسا تهدید تبدیل خواهد شد.
ایکنا ـ چه موانعی در تحقق اهداف جهاددانشگاهی در زمینه کاری شما وجود دارد و برای رفع این موانع چه باید کرد؟
با توجه به ماهیت فعالیتهای پژوهشی در کشور، به نظر میرسد با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور، بیشترین صدمه به حوزههایی مانند پژوهش خورده است، به همین دلیل، لزوم دستیابی به منابع درآمدی در گروههای پژوهشی، خاصه شاخه علوم انسانی،یکی از موانع جدی در کنار معضل همیشگی ماندگاری اعضا به واسطه دریافتیهای محدود در این گروههاست.
ایکنا ـ بهترین رخدادی که طی فعالیت در جهاددانشگاهی تجربه کردهاید، چه بوده است؟
صرفنظر از ابلاغ طرح ملی توسعه اجتماعی به گروه، بدونشک باید به برگزاری نشستها و گردهماییهای شاخههای تخصصی در جهاددانشگاهی که ضمن تقویت هویتسازمانی افراد، منجر به تقویت رابطه و افزایش آگاهی درباره فعالیت همکاران واحدها و پروژههای مختلف شد و زمینهی انسجام، پویایی و افزایش کارایی و بهرهوری فعالیت اعضا را به همراه داشته، اشاره کنم.
انتهای پیام