ارتباط بین افراد خانواده همراه با رفاقت باشد
کد خبر: 3914216
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

ارتباط بین افراد خانواده همراه با رفاقت باشد

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین گفت: در حال حاضر برخی بزهکاری‌ها از عدم آرامش در منزل سرچشمه می‌گیرد، برای ایجاد آرامش در منزل لازم نیست هزینه خاصی شود فقط کافی است هر چیزی در جای خودش باشد و در عین‌ حال ارتباط بین افراد خانواده همراه با رفاقت باشد.

خداوند خانه را محل امنیت و آرامش انسان قرار داده استبه گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمسن مهدی‌جو، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین، در نشست اعتقادی حوزه شهیده رضایی محمودآباد نمونه که به‌ صورت مجازی برگزار شد، تصریح کرد: مطابق آیات ۹۶ و ۹۷ سوره آل‌عمران، سه محور اصلی خانه و خانواده بهشتی در این آیات ذکر شده است، محور اول «فِیهِ آیاتٌ بَینَاتٌ» نشانه‌های روشن است.

وی اظهار کرد: خداوند دین را با نماد برای ما فرستاده است، هر چیز نمادی دارد و اساساً انسان با نماد، بهتر آموزش می‌بیند و تربیت می‌شود، یکی از نشانه‌های خانواده بهشتی نیز توجه به نمادها است مثلاً اگر روی دیوار خانه‌ای عکس شهدا، امامان انقلاب و روایات باشد قطعاً این نمادها در فضای تربیتی فرزند تأثیرگذار است. فضای خانه‌ای که هنگام اذان و پخش قرآن صدای تلویزیونش بیشتر باشد با فضای خانه‌ای که وقت اذان و قرآن شبکه تلویزیونی را عوض می‌کنند به‌طور حتم متفاوت است. فضای تربیتی خانواده‌ای که زن و شوهر در مقابل فرزندان با نمادهای مشخصی مثل کلمات و حرکات محترمانه و محبت‌آمیز رفتار می‌کنند نسبت به خانه‌ای که فرزندان در آن بی‌احترامی پدر و مادر نسبت به یکدیگر را می‌بینند نیز دارای تفاوت است.

مهدی‌جو یادآور شد: محور دوم این آیات به‌ عنوان دومین ویژگی خانواده بهشتی «مقام ابراهیم» است، سال‌ها قبل که حضرت ابراهیم برای تجدید بنای خانه خدا پای خود را روی سنگی می‌گذارند و اثر پا روی سنگ باقی می‌ماند، در قرآن از این مکان به‌عنوان مقام ابراهیم یاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به این آیات، حفظ جایگاه و ایجاد جایگاه‌ها در خانه برای تربیت بهشتی فرزندان راهکار بسیار مناسبی است، بنابراین باید جایگاه مناسبی برای فرزندان در نظر گرفت مثلاً می‌توان در مسائل پیش‌پاافتاده نیز از فرزندان مشورت بگیریم و در کارهای گروهی منزل مسئولیتی برایشان در نظر بگیریم.

مهدی‌جو تصریح کرد: محور سوم «و من دَخَلَهُ کانَ آمِنًا» است، طبق این آیه خداوند خانه را محل امنیت و آرامش انسان قرار داده است، در برخی از خانواده‌ها روابط به‌گونه‌ای است که همسر یا فرزند به‌ جای اینکه از محنت‌های بیرونی فرار و به آرامش داخل خانه پناه بیاورد علاقه‌مند است که از مسائل داخل خانه به بیرون فرار کند.

وی تأکید کرد: روح انسان، مغز و اعصاب انسان بیش از جسم نیاز به آرامش و استراحت دارد و این آرامش باید در خانه فراهم شود، در حال حاضر برخی بزهکاری‌ها از عدم آرامش در منزل سرچشمه می‌گیرد، برای ایجاد آرامش در منزل لازم نیست هزینه خاصی شود فقط کافی است هر چیزی در جای خودش باشد و خودمان موظف به نظم و برنامه‌ریزی بدانیم. در عین‌ حال ارتباط بین افراد خانواده باید همراه با رفاقت باشد تا رقابت و نگاه اعضای خانواده به یکدیگر نگاهی با رفعت، ازخودگذشتگی و مهربانی باشد، اگر خانواده خودشان را یک پیکر بدانند محنت ناراحتی یکدیگر را به‌راحتی تحمل و حقوق یکدیگر را پایمال نمی‌کنند.

مهدی‌جو یادآور شد: این سه ویژگی نشانه‌های روشن حفظ جایگاه‌ها و امنیت و آرامش در منزل است، ویژگی‌های بارز این نشانه‌ها خانه خدا روی زمین است، خداوند نماد خود را روی زمین خانه قرار داده و از طرفی برترین مخلوقات خود یعنی ائمه اطهار را با خانه معرفی می‌کند و می‌فرماید اهل‌البیت(ع)، بر همین اساس است که اولین سنگری که دشمن مورد هدف قرار داده بنیان خانواده است.

انتهای پیام
captcha