جهاددانشگاهی؛‌ تلاش پیوسته برای تحقق خودكفایی
کد خبر: 3914784
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲

جهاددانشگاهی؛‌ تلاش پیوسته برای تحقق خودكفایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی در حوزه‌هایی که ورود داشته، موفق عمل کرده است، مهم‌ترین اقدامات این نهاد انقلابی را تلاش برای خودکفایی در بخش‌های مختلف دانست كه دستاوردهای مهمی داشته است.

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، عصر دیروز، 14 مردادماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی در کشور از ابتدای انقلاب با اولویت فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی از نوع فرهنگ و هنر اسلامی و همچنین تعمیق و توسعه به دانش و بینش دینی دانشجویان فعالیت‌های قابل تأملی انجام داده است؛ اگرچه مهم‌ترین اقدامات این نهاد انقلابی، تلاش برای خودکفایی در بخش‌های مختلف بوده و دستاوردهای مهمی داشته است.

وی با اشاره به اقدامات تأثیرگذار جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس و انجام پروژه‌های نظامی دانش‌بنیان و تأکید بر اینکه اقدامات این نهاد در آن دوران از ذهن هیچ کس پاک نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه امسال در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس نیز قرار داریم، خوب است از رشادت‌ها و دلاورمردی‌های رزمندگان در آن دوران یادی کنیم. امروز برای برشمردن دستاوردهای جهاددانشگاهی آن هم در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال و دیگر حوزه‌هایی که فعال بوده، اقدامات شاخص و ماندگار به قدری گسترده است که بیان همه آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد.

سهرابی عملکرد جهاددانشگاهی را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی شاخص دانست و با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا و ایسنا، به عنوان رسانه‌های مورد وثوق و شاخص در جهاددانشگاهی در این حوزه است، اظهار کرد: یکی از حوزه‌های فعالیت جهاددانشگاهی، مرکز آموزش‌های کوتاه مدت است که کارنامه‌ مثبتی داشته و با فراهم کردن بستر مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی، سهم قابل توجهی در اشتغال دارد.

جهاددانشگاهی و پیمایش نیازهای جامعه

وی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی به‌ عنوان نهادی پیشرو و نوآور چه نقشی در رصد و شناسایی نیازهای جامعه می‌تواند ایفا کند، تصریح کرد: جهاددانشگاهی از زمانی که در راستای عمل به فرامین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد، تاکنون، همواره اقدامات و اهداف خود را بر پایه نیازهای شناسایی شده در جامعه دنبال و اجرایی کرده و همواره در حال پیمایش و شناسایی این نیازها و اولویت‌ها است؛ ایجاد مرکز افکارسنجی (ایسپا) ذیل این نهاد با همین رویکرد انجام شد و تا امروز هم اقدامات دانش‌محور و قابل اعتنایی را از این مرکز (ایسپا) در حوزه‌های مختلف سراغ داریم.

سهرابی همچنین در پاسخ به اینکه چه شاخص‌هایی جهاددانشگاهی را به‌ عنوان نهادی برخاسته از دل انقلاب، متمایز می‌کند، بیان کرد: شاخصه‌های مختلفی را در این موضوع می‌توان مدنظر قرار داد، اما آنچه که اکنون به ذهن متبادر می‌شود؛ همگام بودن با دانشجویان و دانشگاهیان، هویت اسلامی ـ ایرانی، تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی، پیشگام در فرهنگ دینی و تعالی نسل جوان، دانش‌بنیان و پژوهش محوری و .... همه‌ ویژگی‌هایی را که می‌توان برای یک نهاد انقلابی متصور بود، در جهاددانشگاهی دیده می‌شود و همین امر موفقیت این نهاد را به نوعی تضمین کرده است.

وی در خصوص ارزیابی عملکرد جهاددانشگاهی در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای نظام اسلامی، تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی، ساماندهی و اعزام نیروهای دانشگاهی و دانشجویان با هدف تأمین نیاز به نیروی انسانی متخصص و متعهد و جوان، برعهده جهاددانشگاهی بود، که منجر به پرورش و رشد استعدادهای دانشجویی و دانشگاهی شد. همان نیروهایی که در دوران دفاع مقدس و با محوریت جهاددانشگاهی سامان‌دهی شدند امروز هم همچنان در میدان کار، فعالیت، مبارزه با سختی‌ها و تلاش برای توسعه کشور، حضور دارند.

سهرابی اضافه كرد: امروز هم جهاددانشگاهی همچنان این رسالت را با انجام فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز جامعه و رویکردهای علمی و فناورانه دنبال می‌کند. بخشی از اقدامات انجام شده از سوی جهاددانشگاهی در سراسر کشور، توسط خبرگزاری سینا، منتشر می‌شود و با مشاهده این گزارش‌ها متوجه تأثیرگذاری اقدامات این نهاد در تربیت نیروهای کارآمد و متعهد و ارزشمند برای اتکای هرچه بیشتر به توان نیروی انسانی داخلی در حوزه‌های مختلف خواهیم شد.

واگذاری مأموریت‌های جدید به جهاددانشگاهی

وی در پاسخ به این سؤال که اولویت واگذاری مأموریت‌های جدید به جهاددانشگاهی چیست و چه برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت این نهاد در برطرف کردن نیازهای استان، وجود دارد، اظهار کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، همواره ارتباط خوب و مؤثری را با جهاددانشگاهی در استان فارس داشته و در دوره‌ها و زمینه‌های مختلف، از ظرفیت این نهاد بهره‌برده است، این موضوع خصوصاً در حوزه مأموریت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی که به وظایف سازمانی ما مرتبط می‌شود، مشهودتر است. قطعاً در هر زمان که نیاز به پایه‌ریزی و گسترش روابط و تعاملات جدید بین دو دستگاه وجود داشته باشد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره آماده تعاملات و همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی با جهاددانشگاهی در استان فارس است.

سهرابی در ارزیابی تنوع و گستردگی خدمات جهاددانشگاهی در کشور نیز بیان کرد: بدون شک جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی خدمات شایسته و بایسته‌ای را انجام داده و در علوم نوین نیز با پیاده‌سازی و تجاری‌سازی ایده‌های نو و تبدیل دانش به فناوری و ... خوش درخشیده است. مضاف بر این جهاددانشگاهی در حوزه‌های آموزشی به ویژه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی  فعالیت گسترده‌ای را در کشور انجام داده که به نظر می‌رسد این آموزش‌ها هدفمند بوده و منطبق بر نیازهای جامعه ارائه می‌شود.

وی تأكید كرد: از این موضوع نیز نمی‌توان گذشت که جهاددانشگاهی یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های چاپ و نشر کشور به شمار می‌رود و هر سال تیراژ بسیار بالایی از آثار مکتوب در بخش‌های مختلف علمی و تخصصی را به خود اختصاص داده که این نشان‌دهنده از گستردگی خدمات جهاددانشگاهی در کشور است.

حمایت از جهاددانشگاهی

سهرابی در خصوص ارتباط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با جهاددانشگاهی و راهکار افزایش سطح تعاملات بین دستگاهی، بیان کرد: این اداره‌کل طی سال‌های گذشته تاکنون، ارتباط نزدیکی با جهاددانشگاهی استان فارس خصوصاً در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی داشته است؛ البته موضوع حمایت از جهاددانشگاهی اصولاً باید در سطوح بالادستی دنبال کرد اگرچه حمایت‌هایی از سوی این اداره نیز در قالب‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های رسانه‌ای و آموزشی و پژوهشی طی این سال‌ها انجام شده است.

مدوی در پایان یادآور شد: در این دوران سخت و طاقت‌فرسای تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی که گریبان مردم را گرفته و البته شیوع بیماری کشنده و خطرناک کرونا، باید بیش از هر زمان به توسعه تعامل بین دستگاه‌ها توجه داشته و به عملکردی جهادی در همه بخش‌ها معطوف بود؛ البته امروز مردم و نهادهای مردمی به شکلی جهادی، حمایت‌های خوبی از یکدیگر داشته و دارند؛ قطعا نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی که در بخش‌های مختلف وظایفی را نسبت به جامعه عهده‌دار هستند، باید با همدلی بیشتر و تعامل مطلوب‌تری دست به دست هم داده و در مسیر خدمت بهتر و اثرگذارتر به مردم و هموار کردن مسیر دشوار امروز، کمک و همراهی کنند. در این شرایط باید از عملکردهای جزیره‌ای پرهیز و در مسیر هم‌افزایی اقدامات حرکت کرد تا تأثیرگذاری بیشتری را شاهد بود.

انتهای پیام
captcha