بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان آغاز به کار کرد
کد خبر: 3920510
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان آغاز به کار کرد

بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان، امروز 12 شهریورماه، با حضور 24 محقق ارشد بین‌المللی از ۱۳ کشور و ۵۰ محقق برتر ایرانی به صورت مجازی در پژوهشکده رویان آغاز به کار کرد.

بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان آغاز به کار کردبه گزارش ایکنا، بیست‌ویکمین کنگره بین‌المللی رویان امروز، 12 شهریورماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان آغاز به کار کرد.

سقط مکرر، تست‌های ارزیابی پیش از لانه‌گزینی، درمان ناباروری مردان، اختلالات سیستمی و چاقی در ناباروری مردان، اختلالات سیستماتیک و چاقی ناباروری، چالش‌های روش‌های کمک درمانی ناباروری، جنبه‌های آزمایشگاهی art، زیست فن‌آوری حیوانات و حفظ باروری در تخمدان حاوی توده از جمله محور‌های این کنگره هستند.


گزارش تصویری بیست‌‌ویکمین کنگره بین‌المللی رویان


 در جریان این کنگره که تا 16 شهریورماه به طول می‌انجامد، ۲۴ محقق ارشد بین‌المللی از ۱۳ کشور و ۵۰ محقق برتر ایرانی در خصوص محور‌های این همایش سخنرانی خواهند کرد. همچنین در این دوره بیش از ۱۷۰ خلاصه مقاله ارائه شده که مقاله ۱۵۰ نفر مورد پذیرش قرار گرفته است.

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه طی سخنانی اظهار کرد: برگزاری این کنگره مهم و ارزشمند بین‌المللی افتخار بزرگی برای جهاددانشگاهی است. باور دارم که این نشست، انعکاس‌های مهمی خواهد داشت و به پیشرفت پژوهش در حوزه پزشکی باروری و ترمیمی منجر خواهد شد.

وی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهش و فناوری را به چهار دسته علوم پایه و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و علوم انسانی و پزشکی تقسیم کرد و گفت: پژوهش، توسعه و نوآوری، موتورهای توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری هستند. در جهاددانشگاهی‌، موضوع مهم در مورد علم و پژوهش‌های علمی، تشخیص نقش آنها در تضمین رفاه بشر است.

 

بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان آغاز به کار کرد

 

وی ادامه داد: سطح توسعه جامعه، عمدتاً با بررسی عملکرد سیستم‌های آموزشی و پژوهشی، سطح تحصیل شهروندان، کیفیت فعالیت‌های پژوهشی و ارزیابی منصفانه همه کاربران احتمالی از خدمات و تولیدات این سیستم‌ها تعیین می‌شود. در ۴۰ سال اخیر و از زمان تأسیس جهاددانشگاهی، به این هدف دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی، شش مؤسسه پژوهشی و ۱۲ مرکز پژوهشی در حوزه‌های پزشکی باروری، پزشکی ترمیمی، سلول درمانی، سرطان پستان، گیاهان دارویی و معیارهای بهداشتی دارد که همه آنها به تأیید وزارت بهداشت رسیده‌اند، اظهار کرد: هدف اصلی ما در این مراکز، بهبود نجات بیماران و کیفیت زندگی آنها با استفاده از روش‌ها، منابع و متخصصان کاربردی سازی علوم پزشکی، پژوهش‌های مشترک، پزشکی مبتنی بر شواهد، نوآوری‌های پزشکی و آموزش پزشکی مداوم است.

رئیس جهاد دانشگاهی یادآور شد: پژوهشگاه رویان طی ۲۳ سال گذشته توسعه یافته است و امروز یک مؤسسه برجسته در خاورمیانه به شمار می‌رود که به پژوهش و برنامه‌های توسعه فناوری اختصاص دارد. این برنامه‌ها با فعالیت‌های بالینی در حوزه باروری و زیست‌شناسی سلول بنیادی همراه هستند. برای مثال، ما در حوزه پزشکی باروری، بیش از ۱۱۰ مرکز «فناوری کمک باروری(ART)» در ایران داریم و می‌توانیم با افتخار بگوییم که بیش از ۲۰ درصد چرخه‌های فناوری کمک باروری، در پژوهشگاه رویان اجرا می‌شوند. کلید موفقیت در جهاددانشگاهی، تشخیص نیاز واقعی، راه حل درست و اطمینان جامعه است.

طیبی ضمن تشکر از کادر درمان در زمان شیوع کرونا، تصریح کرد: آنها قطعاً قهرمانان واقعی ما هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم. به خاطر شیوع کرونا، کنگره امسال نیز در قالب یک رویداد مجازی برگزار می‌شود. امیدوارم از جلسات علمی پنج روز آینده لذت ببرید و بتوانیم این رویدادهای علمی را در سال‌های آینده به صورت حضوری ادامه دهیم.

به گزارش ایکنا، در حاشیه این مراسم عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان نیز در رابطه با اهداف این کنگره و ویژگی‌های آن در مقایسه با کنگره سال‌های گذشته به ایکنا، گفت: امسال به دلیل عدم حضور برندگان جوایز رویان، موفق نشدیم جشنواره را برگزار کنیم اما سعی کردیم بیست و یکمین کنگره را برگزار کنیم.

وی افزود: امسال موفق شدیم 74 استاد پیشکسوت در دانش سلول‌های بنیادی و علوم تولید مثل را برای سخنرانی در این کنگره دعوت کنیم. سال‌های گذشته از این افراد برای سخنرانی حضوری دعوت می‌کردیم تا در این کنگره حضور پیدا کنند اما با محدودیت‌هایی مواجه می‌شدند. خوشبختانه امسال توانستیم از حضور مجازی این افراد استفاده کنیم.

دروازه‌ای برای ارتباط با جهان

رئیس پژوهشگاه رویان بیان کرد: کنگره را امسال به صورت مجازی برگزار کردیم. تعداد زیادی از کنگره‌ها یا به تعویق افتاده‌اند یا به صورت مجازی برگزار شده‌اند. سعی کردیم این برنامه را با تمام محدودیت‌ها برگزار کنیم، چراکه دروازه ارتباطی ما با جهان از طریق این کنگره است.

فیروزه احمدی، دبیر علمی کنگره تولیدمثل رویان نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه کنگره‌ امسال ۹ سرفصل دارد و در هر یک از بخش‌ها سخنرانانی از ایران و دیگر کشورها آخرین یافته‌های علمی را بیان خواهند کرد، گفت: یکی از سرفصل‌های این کنگره به موضوع کرونا اختصاص دارد و قرار است محققانی از ایتالیا، سنگاپور، استرالیا و ایران در این رابطه صحبت کنند.

وی یادآور شد: در زمینه سقط مکرر و تست‌های ارزیابی پیش از لانه‌گزینی نیز به ترتیب محققانی از اسپانیا و ایران و همچنین انگلستان، آمریکا و ایران آخرین دستاوردهای علمی را ارائه خواهند داد.

احمدی بیان کرد: در سرفصل درمان ناباروری مردان نیز پژوهشگرانی از فنلاند و ایران و در حوزه‌ اختلالات سیستماتیک و چاقی در ناباروری چهار سخنران از ایران توضیحاتی را ارائه خواهند داد.

وی با اشاره به محور روش‌های کمک‌درمانی ناباروری(ART) در بیست و نهمین کنگره بین‌المللی رویان گفت: در این بخش سخنرانانی از اندونزی، سوئیس و ایران حضور دارند. در زمینه جنبه‌های آزمایشگاهی ART محققان ایتالیایی، اسپانیایی و ایرانی سخنرانی خواهند کرد و در زمینه‌های زیست‌فناوری حیوانات و حفظ باروری در موارد تخمدان‌های حاوی توده به ترتیب سخنرانانی از نیوزلند، آلمان و ایران و همچنین استرالیا و ایران آخرین یافته‌های علمی را ارائه خواهند داد.

محمدرضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه سلول‌های بنیادی یک روش درمانی برای برخی بیماری‌ها است که نمی‌توان آن‌ها را به روش معمول معالجه کرد، گفت: خوشبختانه در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی در کشور رخ داده است و پژوهشگاه رویان از جمله پیشگامان این حوزه است.

وی افزود: امیدواریم در کنار سلول‌های بنیادی بتوان در آینده از روش ژن‌درمانی نیز که به نظر می‌رسد از روش سلول‌های بنیادی مؤثرتر است، استفاده کنیم. در رابطه با ژن درمانی فعالیت‌هایی را آغاز کرده و امیدواریم در آینده اخبار خوبی به مردم  ارائه دهیم.

معاون وزیر بهداشت درباره نقش سلول درمانی در مقابله با کرونا گفت: مطالعه مهمی را با کمک مؤسسه رویان در تعدادی از بیمارانی که دارای کووید19 بودند و به هیچ درمانی جواب نمی‌دادند، انجام دادیم. نتایج اولیه امیدوارکننده بود اما برای اثبات اثرگذاری، لازم است که در مورد تعداد بیشتری از بیماران تحقیق انجام شود. با توجه به هزینه‌های زیادی که سلول‌درمانی دارد، هنوز از آن به عنوان یک روش درمانی برای مقابله با بیماری کرونا استفاده نکرده‌ایم.

کرونا و باروری

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر کرونا بر باروری افراد، گفت: تأثیر کووید19 بر باروری هنوز ثابت نشده است و  اطلاعات علمی کافی در این زمینه نداریم که آیا کووید19 باعث ناباروری می‌شود یا خیر؟ حتی در شرایط شیوع کووید19 مسائل مربوط به باروری را ادامه می‌دهیم و به افرادی که دچار ناباروری هستند، کمک می‌کنیم.

براساس این گزارش در مراسم افتتاحیه بیست‌ویکمین کنگره بین‌المللی رویان از تعدادی از محققان داخلی و حامیان مالی کنگره تقدیر به عمل آمد.

بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان آغاز به کار کرد

یادآوری می‌شود، همزمان با این کنگره، شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیولوژی و فناوری سلول‌های بنیادی در سه محور نوآوری‌های حوزه سلامت، محصولات حاوی سلول‌های بنیادی و مهندسی سلول نیز طی روزهای 15 و 16 شهریورماه، برگزار می‌شود.

همچنین پانزدهمین سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولید مثل نیز از 13 شهریورماه در دو محور عوامل مؤثر در یائسگی زودرس و استراتژی‌های عملی در کاهش استرس زوجین نابارور آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام
captcha