اجازه دیرهنگام عراق برای حضور 1500 ایرانی در پیاده‌روی اربعین / وزارت بهداشت مسئولیت اعزام زائر را نمی‌پذیرد
کد خبر: 3927006
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶

اجازه دیرهنگام عراق برای حضور 1500 ایرانی در پیاده‌روی اربعین / وزارت بهداشت مسئولیت اعزام زائر را نمی‌پذیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد: دولت عراق اجازه حضور هزار و 500 زائر ایرانی را در پیاده‌روی اربعین داده است و قرار است تنها افرادی که ضرورت دارد به این مراسم بروند، اما وزارت بهداشت ایران مسئولیت سلامت این افراد را نمی‌پذیرد.

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی عصر امروز شنبه 12 مهرماه در گفت‌وگو با شبکه خبر، آخرین اخبار مربوط به مراسم اربعین را اعلام کرد و در خصوص اخباری که اعلام می‌کند عراق مجوز حضور دو هزار و 500 نفر در قالب موکب‌های ایرانی و هزار و 500 زائر ایرانی را در پیاده‌روی اربعین داده است، گفت: از سال گذشته اقدامات برای برگزاری اربعین 99 شروع شد و ما خود را برای اربعین آماده کرده بودیم، حتی تا چند ماه پیش هم تلاش این بود که شاید شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم اربعین را برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در تمامی تماس‌های سفیر ایران با عراق اعلام شده بود که دولت عراق هیچ زائر خارجی را نمی‌پذیرد، گفت: طی این مدت برخی از اخبار در فضای مجازی منتشر و تردیدهایی را در زائران ایجاد می‌کرد. همین مسئله موجب شد پیگیری‌های زیادی انجام و از دولت عراق بخواهیم تصمیم قطعی خود را اعلام کند که وزارت بهداشت عراق اعلام کرد هیچ زائر خارجی را برای اربعین نمی‌پذیرند. در داخل ایران هم ستاد ملی کرونا اعلام کرد در داخل یا خارج، پیاده‌روی اربعین نخواهیم داشت و به همین دلیل اعلام کردیم مرزها باز نمی‌شود و دولت عراق هم اعلام کرد که هیچ زائر خارجی را نمی‌پذیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه این سناریو وجود داشت که هزار موکب ایرانی به عراق رفته و به زائران عراقی خدمت‌رسانی کنند، گفت: مسئولان عراقی با این پیشنهاد ما موافقت نکردند. تا اینکه روز پنج‌شنبه عده‌ای با من تماس گرفته و گفتند دولت عراق دو هزار و 500 موکب‌دار و هزار و 500 شهروند ایرانی را می‌پذیرد. ما این خبر را از کانال‌های غیررسمی دریافت و با سفارت ایران در عراق تماس گرفتیم. پس از پیگیری‌ها، مشخص شد این موضوع صحت دارد.

ذوالفقاری ادامه داد: ما با مسئولان عراقی تماس گرفته و سؤال کردیم که چرا چنین تصمیمی دیرهنگام گرفته شده است؟ البته پس از صحبت با سفیر عراق در ایران پذیرش هزار و 500 زائر از سوی وی تأیید شد، اما پذیرش دو هزار و 500 نفر در قالب موکب که گفته شده بود وزارت کشور عراق تأیید کرده است، هنوز به ما اعلام نشده و ما هیچ دعوت‌نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت عراق تصمیم گرفت اجازه حضور هزار و 500 ایرانی را در مراسم پیاده‌روی اربعین بدهد، گفت: دولت عراق تحت فشار تعدادی از افراد متنفذ در داخل عراق این تصمیم را گرفته؛ البته باید این را دقیقاً از خودشان سؤال کرد که چرا این تصمیم دیرهنگام اتخاذ شده است؟ امروز با سفیر عراق صحبت کردم و اعلام کردم ستاد ملی کرونای ایران با همین تصمیم هم مخالف است و مقرر شد صرفاً کسانی که ضرورت کاری ویژه دارند، مثلاً تعدادی خبرنگار برای پوشش خبری مراسم یا چند نفر برای تخلیه انبار و تحویل اقلام به موکب‌داران عراقی، در عراق حاضر شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص موضوع دو هزار و 500 نفر موکب‌دار، گفت: این مسئله رسماً به ما اعلام نشده و از سوی دیگر قابل اجرا هم نیست. برای انتخاب موکب، تجهیز و حرکت آن حداقل یک ماه زمان نیاز است و اگر موکبی همین حالا هم حرکت کند تا به محل پیاده‌روی برسد، پیاده‌روی اربعین تمام شده است.

وی تصریح کرد: به سفیر عراق در ایران اعلام کردم این تصمیم در ایران قابل اجرا نیست و نباید بی‌جهت موجب یکسری انتظارات شده و با احساسات مردم بازی شود. البته عده‌ای هم در فضای مجازی به این مسائل دامن می‌زنند، اما حتی افرادی که توانسته‌اند ویزا دریافت کنند و به مرزها بروند، بازگردانده شده‌اند.

ذوالفقاری در پاسخ به این مسئله که دولت عراق اعلام کرده تأمین سلامت زائران خارجی که در اربعین حضور دارند، با کشورهای متبوع آنها است، آیا وزارت بهداشت ایران مسئولیت تأمین سلامت همین هزار و 500 زائر را می‌پذیرد؟ گفت: خیر؛ وزارت بهداشت اصلاً مسئولیت هزار و 500 نفری که می‌خواهند بروند را نمی‌پذیرد. ما همه عاشق اباعبدالله هستیم، اما شرایط بیماری طوری نیست که این عمل توجیه داشته باشد. ما متولی زائر هستیم، اما وقتی چنین خطری متوجه مردم ایران و عراق است، این سفر قابل توجیه نیست. از سوی دیگر باید توجه داشت سفر پیاده روی اربعین با سایر سفرها متفاوت است، شرایط مرز، پیاده‌روی طولانی، استقرار در موکب‌ها و ارتباطات بسیار نزدیک و رفتن به داخل حرم و ... موجب شده مسئولان وزارت بهداشت به صورت صریح نظر مخالف در خصوص حضور در پیاده‌روی داشته باشند.

وی در خصوص کلیپ‌هایی که در فضای مجازی با موضوع صدور ویزا برای سایر کشورها از جمله افغانستان منتشر شده است، گفت: استاندار کربلا صحبت‌هایی کرده بود که بعد مشخص شد در ترجمه اشتباه شده است. فیلم‌های مربوط به صدور ویزا را نیز ما بررسی کردیم که مشخص شد جعلی هستند. آنچه دولت عراق رسماً اعلام کرده، این است که هیچ زائر خارجی را نمی‌پذیرد. سایر کشورها هم فقط از طریق هوایی می‌توانند به عراق سفر کنند و از طریق زمینی فقط از ایران می‌توانند عبور کنند که ما هم به هیچ عنوان آنها را نمی‌پذیریم. این هزار و 500 نفر زائر ایرانی هم هوایی خواهند رفت و البته طی این مدت، سفر هوایی بین عراق و ایران برقرار بوده است.

وی در خصوص برنامه‌های جایگزین ستاد مرکزی اربعین برای پیاده‌روی اربعین، گفت: ما راه‌پیمایی در داخل ایران نداریم. عده‌ای در فضای مجازی مردم را تشویق می‌کنند که راهپیمایی داخل کشور انجام شود که ستاد ملی مبارزه با کرونا با این مسئله مخالفت کرده است و فقط برگزاری زیارت اربعین روز پنج‌شنبه ساعت 9 تا 10 در فضای باز با فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌ها را خواهیم داشت. موکب‌داران نیز در کنار مراکزی که برای زیارت اربعین اعلام شده، اقلام بهداشتی یا غذای بیرون‌بر توزیع می‌کنند و نیز می‌توانند وجوه شرعی را پس از پرسش از مراجع، به افراد نیازمند اهدا کنند.

ذوالفقاری اعلام کرد: همچنین 20 همایش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیش‌بینی شده که در حال انجام است. پویش‌هایی از جمله برپایی موکب مجازی نیز راه‌اندازی شده است. در خصوص شرایط تهران با توجه به محدودیت‌هایی که امروز اعلام شد، فردا جلسه داریم که اگر مباحث مربوط به قرائت زیارت اربعین هم شود، اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر کسی به سمت مرزها حرکت کند، چه برخوردی با وی صورت می‌گیرد؟ گفت: با افرادی که رفته بودند صحبت شده و آنها را بازگردانده‌اند. همین دیروز هم 230 نفر از خرمشهر عودت شدند. عده‌ای هم از مرزهای غیرقانونی عبور کردند که مرزبانی ایران آنها را با احترام برگرداند. عده‌ای هم عبور کردند که پلیس عراق آنها را دستگیر کرد که خوشبختانه به مراجع قضایی عراق تحویل نداد که اگر تحویل می‌داد، زندان‌های طولانی‌مدت در انتظار آنها بود و مرزبانان عراق این افراد را به مرزبانان ایرانی تحویل داده‌اند.  

وی در پایان از مردم خواهش کرد به مرزها نروند، چون امکان عبور وجود ندارد و افزود: در مرزها هیچ امکاناتی نیست و هیچ موکبی مستقر نشده است.

انتهای پیام
captcha