اخبار معارفی رسانه‌ها / اعلام جزئیات برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3932370
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

اخبار معارفی رسانه‌ها / اعلام جزئیات برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن

«اعلام جزئیات برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن»، یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، دهم آبان‌ماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، دهم آبان‌ماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که یکی از مهمترین آن‌ها خبر «اعلام جزئیات برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن» است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 10 آبان‌ماه و تا ساعت 14، تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دوخبر از این اخبار با عناوین «بنیاد علوی در مناطق اهل‌سنت محافل قرآنی برگزار می‌کند» و «مسابقات قرآن در قاب تلویزیون/ تجربه‌ای دیگر برای ستاد عالی مسابقات قرآن» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت انعکاس یافته‌اند.

«مسابقات قرآن در قاب تلویزیون/ تجربه‌ای دیگر برای ستاد عالی مسابقات قرآن»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد که در رابطه با برگزاری نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرآنی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مهدی قره‌شیخلو صبح امروز در نشست خبری تشریح فعالیت‌های قرآنی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درباره این اقدام گفت: امسال برای اولین‌بار در بخش آقایان یک تجربه جدید شکل می‌گیرد. براساس برنامه زمانی اعلام‌شده، شرکت‌کنندگان هر استان در صداوسیمای مرکز استان حضور می‌یابند و مسابقات بدون اینکه داوری شود، ضبط و از هشتم آذر‌ماه به مدت یک هفته از شبکه قرآن پخش می‌شود. این اولین‌بار است که چنین شیوه برگزاری را شاهد خواهیم بود.
نخستین‌بار شیوه پخش مسابقات قرآن از قاب تلویزیون را حجت‌الاسلام حسینی در دوران ریاستش در مرکز امور قرآنی اوقاف تجربه کرد که البته با انتقادات زیادی مواجه شد. بیشترین انتقادات برای این سبک و شیوه مربوط به اعلام نتایج زودهنگام برگزیدگان مسابقات بود، به گونه‌ای که پیش از اینکه برنامه تلویزونی به پایان برسد، مخاطبان از امتیازات و برگزیدگان مسابقه اطلاع داشتند و اسامی نفرات برگزیده در خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفته بود».

فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دین خبرگزاری فارس نیز همانند ایام گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل یکی از صفحات قرآن کریم آغاز شده است که خبر امروز مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 529 کلام‌الله مجید از سوی مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور جهان اسلام است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت اخبار دیگری با عناوین «این سفره‌ قرن‌هاست بیمار شفا می‌دهد/ اطعام زائران رضوی از شاه عباس تا خیران امروزی»، «ایران نیازی به دخالت در انتخابات آمریکا ندارد/ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دوام نخواهد داشت»، «برگزاری جشنواره تلاوت های مجلسی در استان قم» و «لزوم توجه به دعا هنگام شیوع بلا و بیماری/ چرایی تأکید رهبر انقلاب به دعا و استغفار» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.

«برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان قم»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان قم با حضور علاقه‌مندان به این جشنواره و با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

این جشنواره در دو بخش بزرگسالان و نوجوانان برگزار شد که در بخش بزرگسالان ۱۰ نفر از قاریان برتر بزرگسال و در بخش نوجوانان ۱۲ نفر از نوجوانان برتر جلسات قرآن قم حضور داشتند. این افراد به عنوان نفرات برگزیده دور مقدماتی که در جلسات اساتید برگزار شده بود در مرحله استانی حضور داشتند».

ایرنا
از پنج خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «شعار جشنواره قرآن و عترت دانشجویان به نام پیامبر اسلام(ص) مزین شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد که این خبر نیز مربوط به برگزاری سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «با تصمیم شورای سیاستگذاری سی و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، شعار این جشنواره «محمد(ص)؛ پیامبر رحمت و مهربانی» انتخاب شد.
غلامرضا غفاری، رییس شورای سیاستگذاری این جشنواره روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا، ضمن محکوم کردن هتاکی و توهین رییس جمهور فرانسه و نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اسلام(ص)، از تصمیم این شورا برای انتخاب شعار «محمد(ص)؛ پیامبر رحمت و مهربانی» برای این دوره از جشنواره خبر داد.

غفاری با بیان اینکه توهین به مقدسات همه ادیان الهی محکوم است، افزود: کشوری که خود را مهد آزادی بیان می داند، چگونه اجازه می دهد به پیامبر اسلام که مظهر رحمت و مهربانی است، توهین شود».

ایسنا
صفحه دین و اندبشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین مختلف را بر روی خروجی خود منعکس کرده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «اعلام جزئیات برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و سه خبر دیگر این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.

تنها خبر قرآنی امروز این صفحه نیز در مورد برگزاری نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با اعلام جزئیات مسابقات سراسری قرآن اوقاف است.

مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «تلقی نادرست عبدالکریم سروش از وحی/متافیزیک نادیده گرفته می‌شود» است که مربوط به روز هفتم آبان‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی این صفحه منعکس نشده است.

تیتر اصلی این صفحه نیز کماکان خبری با عنوان «طرح قرآنی «هدیه به غنچه‌های نور» اجرا می‌شود» است که روز 31 شهریورماه منتشر شده و از آن زمان هنوز به‌روز رسانی نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان
«طرح قرآنی «هدیه به غنچه‌های نور» اجرا می‌شود» و «چرا مسلمانان باید متحد باشند؟»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت انتشار یافته‌اند.

«چرا مسلمانان باید متحد باشند؟»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه را شامل می‌شود که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا عبداللهی پویا، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی تهیه شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «عبداللهی پویا در مورد لزوم اتحاد مسلمانان به ویژه شیعیان با اهل سنت، گفت: یکی از مسائل حیاتی در هر جامعه‌ای وحدت افراد آن جامعه است. خداوند بار‌ها در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است. در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران خداوند متعال می‌فرمایند« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا یعنی، همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید». در این آیه شریفه خداوند متعال به یکی از مهمترین عوامل وحدت که چنگ زدن به ریسمان الهی است، اشاره می‌کنند.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در ادامه آیه شریفه خداوند متعال دستور می‌دهند که گروه گروه و پراکنده نشوید. قرآن می‌فرماید« وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ به یاد بیاورید زمانی که شما با هم دشمن بودید». منظور خداوند از این زمان روابط افراد پیش از بعثت پیامبر است. سپس بیان می‌کنند، پس خداوند میان دل‌های شما پیوند و الفت برقرار کردند و به وسیله نعمت دین با هم برادر شدید».

ایبنا
از سیزده خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «مسابقات بین‌المللی قرآن اواخر سال جاری برگزار می‌شود/ افزایش 25 تا 150 درصدی جوایز» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و این خبر نیز که مربوط به برگزاری نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با اعلام جزئیات مسابقات سراسری قرآن اوقاف است، در صدر اخبار صفحات معارفی رسانه‌های مختلف قرار گرفته است.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین ««پیامبر اکرم(ص)»؛ منجی و پیام‌آور حقوق بشر» و «محمدرضا طاهری از پرچم‌داران مکتب مداحی تهران است» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.

««پیامبر اکرم(ص)»؛ منجی و پیام‌آور حقوق بشر»، عنوان یک از اخبار معارفی امروز این صفحه از خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهد که در گفت‌وگو با کاظم بهرام، کارشناس علوم قرآنی تهیه شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کاظم بهرام پیرامون اهمیت و ارزش هفته وحدت گفت: هفته وحدت که از آن به عنوان هفته رحمت نیز باید یاد کرد، هفته‌ای است با برکت برای تمام مسلمانان، ایامی که همبستگی مسلمانان را یادآوری می‌کند و همراه است با میلاد «پیامبر اعظم‌(ص)» و نزول رحمت ایشان بر همه بشریت.

وی «پیامبر اکرم‌(ص)» را منجی و پیام‌آور حقوق بشر خواند و افزود: «پیامبر اکرم(ص)» پیامبر رحمت لقب نام گرفتند، زیرا علاوه بر رحمت خداوند قانونی ارزنده و ارزشمند را به عنوان حقوق بشر برای همه انسان‌ها به ارمغان آوردند. حقوق بشری که خداوند متعال از طریق آموزه‌های قرآن کریم بر «خاتم النبیین(ص)» عرضه فرمودند مسیری راهگشا را به جامعه بشری ارائه کرد، در عین حال بهترین و جامع‌ترین حقوقی است که می‌تواند برای انسان شکل گرفته باشد، لذا باید تاکید کرد که خداوند متعال مانیفست حقوق بشر جهانی را توسط «پیامبر اعظم(ص)» به جامعه بشری هدیه کرده است و چنانچه صاحبان قدرت و تزویر اجازه دهند تا حقایق و آموزه‌های بلند این کتاب آسمانی به جامعه بشر معرفی شود قطعاً نخستین کسانی که زیر سوال می‌روند همین صاحبان قدرت و تزویر هستند افرادی همانند رئیس جمهور فرانسه و یا ایالت متحده این‌ها افرادی هستند که عموماً با شعار حقوق بشر و با اهدافی غیر عدالتخواهانه پا به عرصه سیاست گذاشته و تلاش دارند منافع شخصی و حزبی خود را زیر نام حقوق بشر به پیش برانند».

کیهان
«عقل و علم دو حقیقت کمالی پیامبر اکرم(ص)»، عنوان مطلبی خواندنی به قلم علی جواهردهی است که روزنامه کیهان در صفحه معارف امروز خود بدان پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «از نظر قرآن، حقیقت محمدی دارای انزالات و تنزلات بسیار است تا در جامه بشری خودنمایی کند. از همین رو خدا در قرآن از انزال آن حقیقت محمدی به عنوان «ذکرا رسولا» سخن به میان می‌آورد(طلاق، آیات 10 و 11) تا بتواند مسئولیت خویش را به عنوان مظهر اتم اکمل الهی به انجام رساند و پست‌ترین عناصر هستی یعنی خاک را با بهره‌گیری از روح الهی به کمالاتی برساند که در جایگاه خلافت الهی قرار می‌گیرد.

براساس تعالیم دینی آنچه مسئولیت پیامبران از جمله پیامبر(ص) است، استکمال عقول بشر است؛ زیرا اگر چنین اتفاق بیفتد انسان‌ها به کمال خویش می‌رسند. در روایت است که پیامبر(ص) فرمود: خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل قسمت نكرده، خواب عاقل بهتر از شب بيدارى جاهل است، اقامت عاقل بهتر از رنج حركت جهاد جاهل است. خدا پيغمبر و رسولى بر نيانگيخته مگر اینکه عقل او را كامل كرده و عقلش بهتر از عقل همۀ امّتش بوده، پيغمبر در خاطر خود چيزى بهتر از اجتهاد مجتهدان نداشت».

انتهای پیام
captcha