دستورالعمل نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در فارس ابلاغ شد
کد خبر: 3933846
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

دستورالعمل نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در فارس ابلاغ شد

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از ابلاغ دستورالعمل نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در این استان خبر داد و به تشریح جزئیات آن پرداخت.

صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با بیان اینكه نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: ثبت‌نام این آزمون از اول دی‌ماه آغاز و تا 20 دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینكه تمام امور ثبت‌نام در این آزمون از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir انجام می‌شود، افزود: این آزمون در سه گروه امتحانی و 14 رشته شامل ترجمه و مفاهیم قرآن كه خود شامل 2 رشته ترجمه سوره بقره و تفسیر سوره بقره است، معارف اهل بیت(ع) شامل سه رشته حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومین، حفظ قرآن كریم در 9 رشته شامل حفظ و مفاهیم جزء 30، حفظ و مفاهیم جزء اول، حفظ و مفاهیم سوره بقره، حفظ و مفاهیم 5 جزء اول، حفظ و مفاهیم 10 جزء اول، حفظ و مفاهیم 15 جزء اول، حفظ و مفاهیم 20 جزء اول، حفظ و مفاهیم 25 جزء اول و حفظ و مفاهیم كل قرآن كریم برگزار می‌شود.

سهرابی با تصریح اینكه آزمون در هفته اول اسفندماه به‌صورت اینترنتی برگزار خواهد شد، گفت: ثبت‌نام در تمام رشته‌ها برای همه داوطلبان بدون محدودیت سنی آزاد است و هر داوطلب می‌تواند در تمام رشته‌های غیر حفظ قرآن بدون محدودیت ثبت‌نام كنند یعنی در واقع هر فرد بدون محدودیت سنی می‌تواند حداكثر در 6 رشته و در گروه حفظ فقط یک رشته ثبت‌نام كنند.

مدیركل ارشاد فارس با بیان اینكه داوطلبان رشته حفظ كل در صورت كسب حد نصاب لازم در آزمون، باید در آزمون شفاهی هم شركت كنند، گفت: زمان، ساعت و مكان برگزاری آزمون شفاهی حفظ كل پس از اعلام نتایج آزمون مجازی به منتخبان اعلام می‌شود.

وی با یادآوری اینكه تمام داوطلبانی كه در سال گذشته موفق به كسب نمره قبولی شده‌اند، می‌توانند مجدداً در آزمون سال جاری ثبت‌نام و شركت كنند، گفت: تعداد و سطح سئوالات و همچنین شیوه برگزاری آزمون در رده سنی زیر 10 سال با سایرین متفاوت خواهد بود.

سهرابی به منابع آزمون نیز اشاره كرد و گفت: در رشته ترجمه سوره بقره منبع قرآن كریم با ترجمه‌های متداول، رشته تفسیر سوره بقره هم از كتاب تفسیر نمونه، حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه از نامه 31 نهج‌البلاغه (نامه امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع)) با ترجمه‌های متداول، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه از دعای 20 صحیفه سجادیه (دعای مكارم‌الاخلاق) با ترجمه‌های متداول، سبك زندگی معصومین از بسته آموزشی سامانه imanoor.ir و كلیه رشته‌های حفظ هم از قرآن‌های كریم با ترجمه‌های متداول آزمون به عمل خواهد آمد.

مدیركل ارشاد فارس در خصوص مؤسسات قرآنی هم گفت: از آنجا كه قرار است تمام امور مربوط به آموزش اعم از مدیریت كلاس‌ها، ثبت اطلاعات مربیان، قرآن‌آموزان به تفكیك كلاس‌ها در سامانه quranedu.ir توسط مؤسسات انجام شود، ضروری است كه مؤسسات از تاریخ 24 آبان‌ماه جاری تا 15 آذرماه با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت اطلاعات مؤسسه و درج تمامی موارد خواسته شده اقدام كنند.

وی این نكته را یادآور شد كه در صورت عدم ثبت اطلاعات مؤسسه، سامانه به‌طور خودكار اجازه ثبت‌نام در آزمون را به هیچ‌كدام از داوطلبان مؤسسه نخواهد داد.

سهرابی با اشاره به هزینه‌های ثبت‌نام در این آزمون نیز گفت: به دلیل برگزاری آزمون به‌شیوه مجازی در سال جاری، در این دوره هزینه ثبت‌نام در آزمون برای هر یك از داوطلبان با كاهش حدود 30 درصدی نسبت به سال گذشته، در هر یک از رشته‌های امتحانی مبلغ 5 هزار تومان است كه جهت تأمین بخشی از هزینه‌های آزمون اختصاص خواهد یافت. پس از اعلام نتایج آزمون به 2 هزار و 500 نفر به قید قرعه جوایز نقدی اعطا می‌شود كه از این تعداد 2 هزار نفر بالای 10 سال و 500 نفر زیر 10 سال خواهند بود.

وی با بیان اینكه حد نصاب قبولی در آزمون جهت اعطای گواهی‌نامه نمره 75 است، گفت: به نفراتی كه موفق به كسب حد نصاب قبولی شوند، گواهی‌نامه پایان دوره اعطا می‌شود.

سهرابی در بخش پایانی سخنان خود برخی از اهداف برگزاری این آزمون را برشمرد و افزود:‌ سنجش و ارزیابی كمی و كیفی عملكرد آموزشی مؤسسات و مراكز قرآنی كشور، تقویت انگیزه در میان عموم مردم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، جهت‌دهی آموزش‌های قرآن و عترت در مؤسسات و مراكز قرآنی كشور، شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان، به‌روز رسانی و تكمیل بانك جامع اطلاعات قرآنی كشور در رشته‌های مختلف آموزش قرآن و عترت، توسعه و تقویت آموزش‌های الكترونیكی قرآنی و استفاده از بستر فضای مجازی جهت ارزیابی دانش قرآنی مخاطبان از جمله اهداف برگزاری این آزمون هستند.

انتهای پیام
captcha