پیش‌بینی 2 برابر شدن مرگ‌ومیرهای کرونایی در دو هفته آینده/ حمایت وزارت بهداشت از تعطیلی تهران
کد خبر: 3934967
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
حریرچی بیان کرد:

پیش‌بینی 2 برابر شدن مرگ‌ومیرهای کرونایی در دو هفته آینده/ حمایت وزارت بهداشت از تعطیلی تهران

معاون‌کل وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کنونی بیماری کرونا در کشور، از احتمال دوبرابر شدن آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری خبر داد.

پیشبینی دوبرابر شدن مرگ‌ومیرهای کرونایی وجود دارد/ حمایت وزارت بهداشت از تعطیلی تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در رابطه با وضعیت بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: متأسفانه ما تقریباً روزانه سه هزار مورد بستری داریم و روز جمعه بیش از ۱۱ هزار مورد شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم افزایش تست‌های تشخیصی، تعدادی از موارد ابتلا شناسایی نمی‌شوند، گفت: متأسفانه بیش از ۱۰ روز است که مرگ‌های بالای ۴۵۰ نفر را تجربه می‌کنیم و با این میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، پیش‌بینی‌ می‌شود که روند صعودی در ابتلا و مرگ و میر‌های کرونایی تداوم داشته باشد و احتمالاً موارد مرگ و میر در دو هفته آینده نزدیک به دوبرابر شود که امیدواریم چنین چیزی رخ ندهد.

اعمال محدودیت‌های وسیع

حریرچی در رابطه با اقدامات لازم برای کاهش مبتلا‌ها نیز بیان کرد: هیچ اقدام منفرد و هیچ راه معجزه‌آسایی برای مقابله با کرونا وجود ندارد. اقدامات متعددی از قبیل بهداشت فردی، شستشوی دست، ماسک زدن، کاهش تردد‌ و اعمال محدودیت‌های وسیع باید انجام شود.

وی ادامه داد: حتی در صورت وجود واکسن، این بیماری تا چند سال همراه ما خواهد بود. فائوچی، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، که اصلی‌ترین مقام در مقابله با کرونا در این کشور است، اعلام کرد که به رغم کشف واکسن و امید به این‌که اکثر آمریکایی‌ها را بتوانند خود را واکسینه کنند، اما تا چند سال این بیماری ادامه دارد و نباید فقط به واکسن امیدوار بود، بلکه باید اقدامات متعددی برای مصونیت جمعی و فردی انجام شود.

معاون‌ کل وزارت بهداشت در رابطه با آخرین تصمیمات در مورد تعطیلی تهران نیز گفت: بیشتر ۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی یا معاونانشان، که فرماندهان جان بر کف مقابله با کرونا و در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، به این بیماری مبتلا شده‌اند. آنان در یک نامه به وزیر بهداشت درخواست کردند که تعطیلی‌ها در تمام کشور و نه در تهران انجام شود و قاعدتاً به گفته این بزرگواران توجه خواهد شد. بسیاری به دنبال تعطیلی دوهفته‌ای برای رفتن به سفر، گردش، پارک و ملاقات‌های خانوادگی هستند که من خواهش و تقاضا می‌کنم در صورت تصویب هرگونه تعطیلی، وظایف فردی مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و در خانه بمانیم.

۳۰ درصد مرگ‌های روزانه ناشی از کروناست

حریرچی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از موارد مرگ روزانه ناشی از کروناست و آیا روزی ۴۵۰ کشته کافی نیست که رفتار خود را با ماسک زدن، مسافرت نرفتن و حضور نداشتن در دورهمی‌های خانوادگی تغییر دهیم، چراکه مهمانی‌های خانوادگی عامل ابتلای حداقل ۳۰ درصد و حتی در برخی استان‌ها عامل ابتلای ۵۰ درصد است.

وی با دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد: متأسفانه در پاییز با این تعداد متوفی روزانه، از وضعیت فوق قرمز به سیاهی رسیدیم، ولی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زمستان را به رنگ سفید تبدیل کنیم و در سیاهی مرگ و میر غرق نشویم.

حریرچی با اشاره به احتمال تعطیلی‌های دوهفته‌ای در صورت تصویب ستاد ملی کرونا، گفت: دو هفته تعطیلی کافی نیست، اما شرط لازم برای کاهش موارد مرگ و میر است. در حال حاضر اقدام‌های عاجل ما می‌تواند اثرات مقطعی داشته باشد. شرایط کنترل و بازسازی نیرو‌های اجرایی، بهداشتی و درمانی را فراهم کند. نباید فکر کنیم که با چند روز تعطیلی اقدام عجیبی رخ خواهد داد، اما می‌تواند مفید باشد. وزیر محترم بهداشت در این باره تأکید دارند و امیدواریم که اقدام اساسی انجام شود.

انتهای پیام
captcha