سکولاریسم جدایی فرد از جامعه را هدف‌گذاری کرده است
کد خبر: 3935110
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
محسن رضایی:

سکولاریسم جدایی فرد از جامعه را هدف‌گذاری کرده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبیین جایگاه اسلام و سکولاریسم در عصر نوین، گفت: سکولاریسم در عین جدا کردن دین از سیاست، جدایی فرد از جامعه را هدف‌گذاری کرده است.

سکولاریسم جدایی فرد از جامعه را هدف‌گذاری کرده استبه گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مبنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، 24 آبان‌ماه در دیدار از مرکز پژوهشی مبنا ضمن تقدیر از روشمندی تحقیقات این مرکز، انتخاب موضوعات مهم و راهبردی را ارزشمند توصیف کرد.

وی ضمن تبیین جایگاه اسلام و سکولاریسم در عصر نوین، بیان کرد: غرب با دو سکولاریسم سیاسی و اجتماعی روبرو است؛ سکولاریسم در عین جدا کردن دین از سیاست، جدایی فرد از جامعه را هدف‌گذاری کرده است؛ با این اوصاف بروز و ظهور رویدادهای جنبشی و اجتماعی در غرب بسیار شدیدتر از کشورهای شرقی خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه اسلام تنها نسخه‌ای است که می‌تواند مشکلات جهانی را ناظر به تئوری‌های نظریه‌پردازانه حل کند، تصریح کرد: قرآن کریم و روایات اسلامی ما سرشار از تأکید نسبت به تعاملات اجتماعی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اسلام دین اجتماعی است؛ به‌گونه‌ای که سیاست و اقتصاد در اسلام بر روی اجتماع پایه‌گذاری شده است؛ لذا توجه پویا به موضوعات مختلف اجتماعی، مهم‌ترین پایه جوابگویی اسلام به چالش‌ها، نیازها و پرسش‌های بین‌المللی است.

وی بر اهمیت اجتماعی‌سازی وجوه حیات بشر تأکید کرد و با بیان اینکه در مسئله انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و کلام؛ اسلام اجتماعی در کنار فقه اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برای تقویت استنباطات فقهی، نیازمند علوم مکمل در کنار صرف و نحو هستیم و باید ضمن گام نهادن در مسیر علمای گذشته، تحولات عمیقی را در فلسفه، کلام و فقه اسلامی رقم زنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تولید فکر و نظریه را سرمایه‌های بزرگ مراکز پژوهشی توصیف و اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به‌نظام اسلامی به‌کار گیریم.

رضایی با تأکید بر اینکه باید تعاملات رفت و برگشتی میان دین و واقعیت‌های جامعه برقرار شود، تصریح کرد: متأسفانه برخی رویکردها و بینش‌ها اجازه این بسط را نمی‌دهد؛ از همین‌رو باید متدولوژی‌های رفت و برگشتی میان دین و جامعه پویاتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی، مدیریت زمان را مسئله‌ای مهم در راهبردپردازی‌ پژوهش‌ها دانست و اظهار کرد: مدیریتی جهادی است که جلوتر از زمان حرکت می‌کند؛ هر اندازه بتوانیم در خلق رویدادهای زمانی قوی‌تر وارد شده، برنامه‌های دقیقی ارائه کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خود قرآن و اسلام را مؤلفه‌ای مهم برای پیشتازی مسلمانان ذکر و اظهار کرد: با تمسک بر آیات الهی و توجه به معارف ناب اهل‌ بیت(ع) قطعاً از دیگران پیشی خواهیم گرفت.

پیگیری 1200 مسئله اجتماعی

در ابتدای این دیدار محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا ضمن خیرمقدم و اظهار خرسندی از حضور رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتباط و همکاری با مراکز علمی و پژوهشی معتبر کشور را از اهداف مرکز مبنا نامید و اظهار امیدواری کرد که بتوان با هم‌افزایی مراکز علمی، راه برای پژوهش‌های کاربردی در کشور هموار شود.

دشتی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های 10 ساله مرکز پژوهشی مبنا ارائه کرد و گفت: این مرکز با محوریت دین، نهادهای دینی و فرهنگ دینی، پژوهشی‌های راهبردی مسئله‌محوری را انجام و پیگیری می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت مسئله‌شناسی در تحقیقات راهبردی، با بیان اینکه گسترش هجمه‌ها به دین، نهادهای دینی و ولایت‌فقیه، مجموعه‌ای از اساتید را بر آن داشت تا در قالب پژوهش‌های آسیب‌شناسانه، تحقیقات بنیادینی را برای حل مسائل رقم زنند و سپس پیگیری نمایند، لذا در این راستا اقدام به تأسیس مرکزی مطالعاتی در حوزه مسئله‌شناسی دینی و فرهنگ دینی کردند.

دشتی در ادامه با اشاره به اینکه گروه پژوهشی فرهنگ دینی، کلان پروژه نظام واره جامع مسائل دینی و فرهنگی کشور را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: مرکز پژوهشی مبنا از میان یک هزار و 200 مسئله فرهنگی، 9 مسئله ریشه‌‌ای را شناسایی کرده که حل تمام مسائل فرهنگی در گرو حل این مسائل ریشه‌ای است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: این مرکز کلان پروژه دیگری را مبتنی بر این نظام‌واره به‌صورت تک مسئله و در قالب پژوهش‌نامه افق مکث بررسی و روند پژوهشی را از مسئله آغاز می‌کند و تا ارائه راهکاری‌های حل مسئله و تبیین شرح وظایف نهادها پیش می‌برد.

دشتی با بیان اینکه مرکز مبنا روش پژوهشی بدیع، نوین و ترکیبی را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: تدوین سالنمای سنجش وضعیت دین و دین‌داری در ایران و گونه‌شناسی دین‌داری از جمله رویکردهای پژوهشی این مجموعه است. در این تحقیقات گزارشی از وضعیت 10 ساله دین‌داری در کشور ارائه و هر سال به‌روزرسانی می‌شود.

وی همچنین دورنمایی از اهداف و رسالت‌های گروه پژوهشی مردم‌سالاری دینی ارائه کرد و گفت: تاکنون آن‌گونه که شایسته باشد نسبت به فقه اجتماعی آن‌چنان‌ که در از وضعیت جامعه هویداست پرداخته نشده است، لذا مرکز پژوهشی مبنا موفق شده است در این زمینه درس خارج فقه اجتماعی را با ارائه استاد ارسطا برگزار کند.

انتهای پیام
captcha