تحریم المصطفی(ص) از سوی آمریکا اقدامی روانی و فاقد اثرواقعی است
کد خبر: 3941788
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
علی عباسی؛

تحریم المصطفی(ص) از سوی آمریکا اقدامی روانی و فاقد اثرواقعی است

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: تحریم المصطفی(ص) به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی از سوی رژیم آمریکا، اقدامی روانی و فاقد اثر واقعی است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در دیدار مدیران و دست‌اندرکاران معاونت پژوهشی المصطفی(ص) با اشاره به اقدام دولت استکباری ایالات متحده در قبال تحریم این مرکز علمی و پژوهشی بین المللی اظهار کرد: تحریم یک مرکز علمی و پژوهشی، تنها نشان‌دهنده ضعف و استیصال دشمنان در برابر ما است. برخی بداندیشان که می‌پندارند با این اقدام، مسیر فعالیت‌های علمی و فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) مسدود شده است، باید بدانند در گذشته نیز تمام تلاش‌ها برای ممانعت و سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی(ص) با شکست مواجه شده است و در این مورد نیز تمام پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است و با هوشیاری کامل، آمادگی کافی برای مواجهه با آن‌ها وجود دارد.

وی در ادامه ضمن تبریک بزرگداشت هفته پژوهش میزان مشارکت هر مرکز علمی را در تولید علم، یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده جایگاه علمی آن مجموعه دانست و افزود: بخش آموزش مراکز علمی، عهده‌دار آموختن علم ازپیش تولیدشده هستند، ولی تولید علم جدید و به پیش بردن کاروان علم، در حوزه پژوهش صورت می‌گیرد و این مسئله، نقش تعیین‌کننده‌ای در مرجعیت علمی مراکز علمی ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام عباسی دستاورد‌های علمی بخش پژوهش جامعةالمصطفی(ص) را شایسته تقدیر دانست و اظهار کرد: با توجه به انتظاری که از جامعةالمصطفی(ص) در مرجعیت علمی و تأثیرگذاری بر مراکز علمی مشابه در داخل و خارج کشور وجود دارد و نیز با توجه به ظرفیت‌های انسانی ارزشمند موجود، می­‌توان نقش مؤثرتر و مرجعیت قوی‌­تری در حوزه‌های پژوهشی برای جامعةالمصطفی(ص) متصور شد که دستیابی به آن، مستلزم برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر، به‌ویژه در بخش مدیریت پژوهشی است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به قالب‌های مختلف ارائه و ارزیابی دستاورد‌های پژوهشی، ابراز کرد: نگارش کتاب یکی از روش‌های سنتی ارائه دستاورد‌های پژوهشی است و تولید مقاله نیز یکی دیگر از این روش‌هاست که در سده‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و در سنت علمای پیشین ما نیز می‌توان نمونه آن را در تدوین رساله‌های علمی دید.

وی نگارش مقاله علمی را بهترین روش برای نوآوری و ابتکار در موضوع خاص در حوزه دانشی دانست و گفت: مقاله‌نویسی، کار استادان است که با برخورداری از دانش لازم، می‌توانند در مرز دانش حرکت نموده، نوآوری‌های علمی پدید آورند؛ برای نمونه، مقاله انیشتین درباره نسبیت، تنها در چند صفحه ارائه شد، ولی تأثیر شگرفی در مسیر علم از خود بر جای گذاشت. در نظام آموزشی ما لازم است مقاله‌نویسی به گونه‌ای بومی‌سازی شود تا تأمین‌کننده مسائل ما باشد. آشنا کردن استادان و دانش‌پژوهان با این روش‌ها، یکی از وظایف مدیریت پژوهشی در بخش ستادی و صفی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی پایان‌نامه‌نویسی را یکی دیگر از قالب‌های رایج ارائه دستاورد‌های علمی برشمرد و یادآور شد: انتخاب موضوع علمی در پایان مقاطع تحصیلی و نگارش پایان‌نامه با راهنمایی استادان خبره، فعالیت آموزشی مهم و ظرفیتی مناسب برای رشد علمی نیروی انسانی و نیز حل مسائل حوزه‌های مختلف دانشی به شمار می‌رود. امروزه، بسیاری از نهاد‌ها و مؤسسات، پژوهش‌های مورد نیاز خود را در قالب رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها از مراکز علمی دریافت می‌کنند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) مهم‌ترین بخش پایان‌نامه‌نویسی را مسئله‌شناسی و ایفای نقش مدیریت پژوهشی در هدایت نظام موضوعات به سمت مسائل روز و مورد نیاز دانست و بیان کرد: بخش مهمی از اثربخشی فعالیت‌های پژوهشی، در گرو ناظر بودن آن به مسائل روز و مورد نیاز است. از آن جا که قلمرو فعالیت‌های جامعةالمصطفی(ص) بین‌المللی است و دانش‌پژوهان ما نیز از مناطق مختلف جهان و با موضوعات متنوع معرفتی هستند، مدیریت پژوهش باید در هدایت نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها با توجه به این اقتضائات، نقش‌آفرین باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی برگزاری نشست‌های علمی، همایش‌ها، کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی را از قالب‌های دیگر ارائه دستاورد‌های علمی برشمرد و ابراز کرد: خوشبختانه امروز ترویج علم آموزی و آموزش را با توجه به شرایط موحود تعطیل نکرده‌ایم و ماهانه ده‌ها نشست علمی در مراکز مختلف جامعةالمصطفی(ص) به صورت مجازی و یا محدود به صورت حضوری برگزار می‌شود که شایسته است مورد تقدیر قرار گیرد. پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ما نیز باید نمایش‌دهنده فعالیت‌ها و دستاورد‌های علمی ما در قالب‌های متنوع باشند.

وی تأمین زیرساخت‌ها را یکی از عرصه‌های مدیریت پژوهشی خواند و با اذعان به وجود برخی کمبود‌ها در این زمینه، تصریح کرد: برای نگارش هر اثر پژوهشی که به متن مرجع تبدیل شود، لازم است به منابع علمی بی‌شماری مراجعه کرد. دسترسی به کتب و اسناد پژوهشی، از مباحث زیرساختی حوزه پژوهش است و همواره در زمینه کتابخانه‌ها با کاستی روبه‌رو بوده‌ایم. ممکن است جبران این کاستی‌ها در کوتاه‌مدت دشوار باشد، ولی می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های جدید تکنولوژی و اشتراک‌گذاری امکانات با دیگر مراکز علمی، این کمبود‌ها را تا حدودی جبران کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر اهمیت شناسایی پژوهشگران مستعد در هر مجموعه علمی، تصریح کرد: شناسایی پژوهشگران، که از سال‌های گذشته مورد توجه سازمان بوده است، به منظور یافتن استعداد‌ها و ظرفیت‌های ویژه پژوهشی است که باید با سرمایه‌گذاری و حمایت‌های لازم برای فعال کردن این ظرفیت‌ها کوشید.

وی با اشاره به وجود فرصت‌های فراوان در عرصه مدیریت پژوهشی، شناسایی این فرصت‌ها و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از آنان را ضروری خواند و افزود: برخی تحقیقات میدانی و پژوهش‌های سازمانی، علی‌رغم اهمیت زیاد و راه‌گشا بودن، گاهی کمتر مورد توجه قرار است. این پژوهش‌ها باید جزو دستاورد‌های علمی طبقه‌بندی شده و مورد تقدیر قرار گیرند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) نشر و توزیع دستاورد‌های علمی را یکی از حلقه‌های پژوهش دانست و یادآور شد: حیات و زنده ماندن پژوهش، به نشر آن است. در جامعةالمصطفی(ص)، انتشارات به درستی ذیل بخش پژوهش قرار دارد. بازاریابی و فرآوری پژوهش‌ها در قالب‌های جذاب برای مخاطبان، نیازمند تجربه‌هایی است که خوشبختانه در مجموعه وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به لزوم جهت‌دهی مناسب همه ظرفیت‌های دانشی و انسانی موجود در جامعةالمصطفی(ص)، ابراز کرد: مراکز پژوهشی جامعةالمصطفی(ص)، صفوف ویژه معاونت پژوهش هستند. توسعه و ایجاد شبکه متوازن از این مراکز، با توجه به ظرفیت‌ها و نیاز‌های واقعی باید مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد تا نهایت بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها محقق شود.

انتهای پیام
captcha