مؤسسات قرآنی در عمل معاف از مالیات نیستند
کد خبر: 3943658
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
ابراهیم مرادی:

مؤسسات قرآنی در عمل معاف از مالیات نیستند

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر با اشاره‌ به دغدغه‌های مؤسسات قرآنی، گفت: با اینکه مؤسسات قرآنی طبق قانون، معاف از مالیات هستند، اما در عمل این اتفاق نیفتاده و با شرایط فعلی به سمت از هم گسیختگی شیرازه مؤسسات پیش می‌رویم.

به گزارش ایکنا، با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت مؤسسات قرآنی، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که بازتعریفی در مورد وظایف آن‌ها صورت بگیرد. این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد رکود فعالیت مؤسسات قرآنی هستیم و مسئولان آن‌ها با مسائل و دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو هستند، به طوری که بیشترین تلاش‌شان را بر حفظ مجموعه‌های قرآنی به کار گرفته‌اند.

شاید وضعیت حال حاضر برای استفاده از راه‌حل‌های ابتکاری و خلاقانه در عرصه قرآن و گذر از حوزه فرهنگ عمومی به سمت تحقق گفتمان اصلی قرآن بهترین زمان باشد. در این زمینه، پای صحبت‌های ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر نشسته‌ایم.

ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: آموزش عمومی و تخصصی قرآن از جمله روخوانی و روان‌خوانی به نظر بنده نباید از حوزه وظایف مؤسسات قرآنی کاسته شود، چون یکی از وظایف اصلی و غایی مؤسسات قرآنی همین آموزش‌ها هستند.

وی افزود: مؤسسات می‌بایست در ابعاد آموزشی، درجه‌بندی و شاخصه‌هایی برای آن‌ها تعریف شود و هر کدام در حوزه تخصصی خود گام بردارند، مثلاً مؤسسات آموزش عمومی، مؤسسات آموزش تخصصی صوت و لحن، مؤسسات آموزش حفظ قرآن و مؤسسات آموزش تفسیر و تدبر قرآن و مؤسسات تبلیغ فرهنگ عمومی در جامعه مثل برگزاری جشنواره‌های قرآنی، جشنواره‌های فیلم آیات که در زمینه فرهنگ توسط مراکز و مؤسسات قرآنی با رویکرد تخصصی برگزار می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر در پاسخ به این سؤال که آیا صرفاً با برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی می‌‌توانیم مدعی گسترش گفتمان قرآن باشیم، گفت: کلاس‌های آموزش عمومی پیش‌نیاز و واقعاً مورد نیاز هستند، به‌عنوان مثال، ورزش دو، مادر همه ورزش‌هاست و اینجا نیز آموزش روخوانی و روان‌خوانی مادر همه رشته‌های قرآنی است و اگر نباشد، اهداف دیگری نیز متصور نخواهد بود.

وی در رابطه با انعطاف مؤسسات قرآنی در برابر شرایط، ادامه داد: مؤسسات آمادگی و انعطاف خود را در شرایط گوناگون نشان داده‌اند، همانند شرایط کنونی که در فضای مجازی آموزش‌های قرآنی را دنبال می‌کنند و به‌دنبال سیستم‌های پنل فرم آنلاین اینترنتی که روی تلفن‌های همراه نصب می‌شوند، برای ارائه منسجم آموزش‌ها هستند.

مرادی فعالیت مؤسسات قرآنی را در حوزه عترت کمتر از حوزه قرآن دانست و بیان کرد: مؤسسات در زمینه عترت کمتر کار کرده‌اند که در صورت نیاز می‌توان شیوه‌نامه و دستورالعملی را در این رابطه به آن‌ها ابلاغ کرد.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر در خصوص سیستم ارزیابی مؤسسات و اینکه چه ملاک‌هایی برای پالایش آن‌ها مورد نظر قرار می‌گیرد؟ گفت: سیستم ارزیابی مؤسسات معمولاً از سوی دستگاه‌های ناظر مثل سازمان دارالقرآن و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که صادرکننده مجوز مؤسسات قرآنی هستند و اتحادیه‌های قرآنی استان تعیین و ارزیابی و پایش انجام می‌شود.

کمک به فعالیت‌های قرآنی جزو هزینه‌های سبد خانوار امت مسلمان باشد

مرادی اظهار کرد: معتقدیم که کمک به فعالیت‌های قرآنی باید جزو هزینه‌های سبد خانوار امت مسلمان و قرآن‌دوست باشد که هنوز به این مهم دست نیافته‌ایم، دولت‌ها نیز بسیار کم و ناچیز به حوزه قرآن کمک می‌کنند و در رفع مشکلات این حوزه اهتمام دارند. متأسفانه نتوانستیم خوب از ظرفیت مردم و خیران قرآنی استفاده کنیم، نگاه دولت‌ها نیز قرآنی نبوده است. از سوی دیگر، مردم نیز تصور می‌کنند متولی‌ای مثل دولت باید فعالیت‌های قرآنی را حمایت کند، همه اینها باعث شده همکارانمان در مؤسسات قرآنی دچار بی‌انگیزگی شوند، به ویژه مشکلاتی که در حوزه مالیاتی مؤسسات را درگیر کرده، بسیار عامل بی‌انگیزگی بوده است.  

وی با طرح این سؤال که چرا مؤسسات باید مالیات بدهند؟ گفت: اگر مؤسسات باید تشکیلاتی باشند، تشکیلات باید به آن‌ها کمک بدهد، اما کسی به آن‌ها کمک نمی‌دهد. همه نهادها نیز حاضر به دادن جا و مکان برای فعالیت‌های قرآنی هستند و در این صورت دیگر نیاز به پرداخت مالیات نیز نیست و کار قرآنی نیز انجام می‌شود. بزرگترین مشکل مؤسسات این است که وارد تشکیلات شده‌اند و تشکیلات نیز مؤسسات را درگیر مالیات کرده است.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر بیان کرد: مؤسسات و جامعه قرآنی طبق قانون، از پرداخت مالیات معاف هستند، منتهی در آیین‌نامه داخلی آمده در صورتی مؤسسات معاف هستند که تکالیف قانونی مالیاتی خود را انجام بدهند. این تکالیف مالیاتی نیز برایشان زمان‌بر و هزینه‌بر است و مشکلات عدیده‌ای را دامن‌گیرشان کرده است. باید حسابرسی کنند و حسابرسی نیز از 3 تا 15 میلیون هزینه نیاز دارد تا بتوانند از حیث مالی جوابگو باشند و معافیت شامل آن‌ها شود.

وی گفت: مدیران مؤسسات فعالیتی مشابه فعالیت مدارس انجام می‌دهند، اما با یک مدرسه چه تفاوتی دارند؟ مگر مدرسه مالیات پرداخت می‌کند؟ مدارس معاف هستند و مؤسسات نیز باید معاف باشند. البته تفاوتی نیز وجود دارد. مدارس سرانه آموزشی نیز دارند و هر از گاهی مشارکت مالی مردم نیز از طریق انجمن اولیا و مربیان و با مجوز انجام می‌شود. موقع دریافت کارنامه یا ثبت نام نیز مبالغی از دانش‌آموزان اخذ می‌شود. برای مؤسسات جایی متولی تعیین سرانه نیست، از سوی دیگر، مسائل مالیاتی نیز دامنگیر آن‌هاست. مسئولان نیز از مشکلات اطلاع ندارند و تصور می‌کنند مؤسسات معاف از مالیات هستند و فقط باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند. در عمل اینطور نیست.

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان بوشهر بیان کرد: اینها دغدغه‌های مؤسسات قرآنی است که متأسفانه کسی به آن‌ها نپرداخته است. امروز غالب نگاه‌ها این است که مؤسسات را رها کنند و جای دیگری به کار قرآنی بپردازند و اگر باز هم جایی به فکر مؤسسات نباشد، شیرازه تشکیلات مؤسسات از هم گسیخته می‌شود.

انتهای پیام
captcha