ارسال 50 اثر به همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی»
کد خبر: 3946294
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

ارسال 50 اثر به همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی»

دبیر علمی همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» از ارسال 50 مقاله از سوی فرهیختگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران این عرصه به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از این تعداد 40 مقاله پذیرش و مورد داوری قرار گرفت.

به گزارش ایکنا از کردستان، سالم افسری، دبیر علمی همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» در افتتاحیه این همایش که امروز، 18 دی‌ماه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: گروه فقه شافعی دانشگاه کردستان با هدف معرفی شافعیان ایران در بستر تاریخ به سایر هموطنان و ایجاد زمینه مناسب برای بهره‌گیری از استعدادهای بالقوه و بالفعل این مذهب در زمینه‌های علمی و فرهنگی به‌ویژه فرهنگ همزیستی که امروزه نه تنها یک فضیلت بلکه یک ضرورت است، به برگزاری همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» اقدام کرده است.

وی با اشاره به دلیل انتخاب عنوان این همایش، افزود: با توجه به اینکه استان کردستان بیشتر دارای مذهب شافعی و اعضای هیئت علمی و اجرایی این همایش نیز شافعی مذهب هستند و اطلاعات ما در این زمینه بیشتر و کامل‌تر از سایر مذاهب بوده است، در این راستا این عنوان را برای همایش انتخاب کرده‌ایم و هیچگاه هدف حذف یک مذهب نبوده و نیست.

دبیر علمی همایش ملی شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی با اشاره به اینکه اندیشه برگزاری همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» سه سال طول کشید تا به مرحله اجرا گذاشته شد، بیان کرد: قرار بر این بود که اسفندماه سال گذشته این همایش در استان کردستان برگزار شود اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا زمان آن چندین بار تغییر کرد و به‌دلیل نامساعد بودن شرایط به این نتیجه رسیدیم که این همایش به‌صورت مجازی، امروز، 18 دی‌ماه در دانشگاه کردستان برگزار شود.

وی به اهمیت برگزاری این همایش‌ها در سطح ملی اشاره کرد و گفت: وحدت، همگرایی، تقریب مذاهب، شناخت متقابل، شناسایی پتانسیل‌های مذاهب مختلف از دلایل ضرورت برگزاری این همایش‌ها در سطح ملی بوده است.

افسری با اشاره به زمان پذیرش مقاله برای این همایش از 29 آذرماه سال گذشته، اعلام کرد: در این مدت 50 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 10 مقاله به‌دلیل عدم تناسب با محورهای همایش رد شده و 40 مقاله مورد پذیرش و داوری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مقالات توسط دو گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفت و هر مقاله که از سوی دو داور تأیید شده، پذیرش می‌شد، اظهار کرد: مقالاتی که داوران در مورد پذیرش آن اختلاف داشتند به داور سوم واگذار می‌شد تا در مورد آن تصمیم گرفته شود.

دبیر علمی همایش ملی شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی به پنج محور این همایش اشاره کرد و افزود: شخصیت و تأثیر علمی امام شافعی، مراکز، مدارس و نظام‌های علمی شافعیان، شافعیان ایران در علوم و فنون و معارف، نقش شافعیان در تقریب و همگرایی، مکاتب و نگرش‌های اصولی و فقهی شافعیان از محورهای این همایش بود.

وی یادآور شد: در محور شخصیت و تأثیر علمی امام شافعی 13 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که بیشتر حجم ارسال مقالات در این محور بوده است و از بین ارسال‌کنندگان مقالات بودند کسانی که پیرو مذهب شافعی نبودند و این نشان از  جایگاه متعالی امام شافعی در سطح کشور دارد.

انتهای پیام
captcha