جشن قرآنی انقلاب از مکران تا خمین برگزار شد
کد خبر: 3951904
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

جشن قرآنی انقلاب از مکران تا خمین برگزار شد

کاروان قرآنی انقلاب این هفته، محافل قرائت قرآن را در سواحل نیلگون خلیج‌فارس و در جمع جان‌برکفان نیروی دریایی آغاز کرد و در سالروز میلاد امام خمینی(ره) رهسپار زادگاه ایشان شد و قاریان به یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهیدان انقلاب اسلامی تلاوت داشتند.

اخبار قرآنیبه گزارش ایکنا، مهم‌ترین رویدادها و اخبار حوزه امور قرآنی کشور در هفته دوم دی‌ماه که مزین به گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی است، شامل محافل مجازی و حضوری انس با قرآن ویژه دانش‌آموزان در بستر شبکه شاد، ادامه برگزاری محافل کاروان قرآنی انقلاب، چهارمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن دانش‌آموزی، اجرای مرحله نیمه‌نهایی چهارمین دوره مسابقات شوق تلاوت، اجرای پانزدهمین نشست‌ تخصصی شورای عالی قرآن و... بود. در ذیل نگاهی به مهمترین این رویدادها خواهیم داشت؛

برنامه‌های کارگروه قرآن بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب

برنامه این کارگروه که با تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام(ره) در هفتم بهمن‌ماه آغاز شد از سوی حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مسئول این کارگروه تشریح شد. از برنامه‌های این کارگروه حرکت کاروان قرآنی انقلاب و اجرای محافل در چند استان کشور، اجرای همایش سراسری سیره فاطمی، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی در سراسر کشور از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی و با همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع)، محفل انس با قرآن کریم همزمان با روز خدمت مؤمنانه و مدافعان سلامت، در بیمارستان بقیةالله اعظم(عج) تهران، برگزاری جشنواره مجازی عطر قرآن در فجر انقلاب، نمایشگاه عکس با موضوع «قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی»، رونمایی از چند دوره ترتیل کل قرآن، برگزاری مسابقه حفظ سوره مبارکه لقمان، برگزاری مسابقه حفظ دعای هفتم صحیفه سجادیه و ... است.

سومین و چهارمین محفل کاروان قرآنی انقلاب

سومین محفل کاروان قرآنی انقلاب در بندرعباس و بر روی عرشه ناوبندر مکران با حضور قاریان بین‌المللی و گروه تواشیح نور تهران و با سخنرانی امیرحسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

چهارمین محفل کاروان قرآنی انقلاب با حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم استان هرمزگان و خانواده شهدای ناوچه کنارک با تلاوت احمد ابوالقاسمی و سیدمصطفی حسینی، دو قاری بین‌المللی کشورمان برپا شد.

این کاروان در روز چهارشنبه، 15 بهمن، همزمان با روز ولادت حضرت زهرا(س) و میلاد امام ‌خمینی(ره) وارد استان مرکزی و شهر خمین زادگاه امام راحل می‌شود و علاوه بر اجرای محفل قرآنی در بیت قدیمی امام، اعضای کاروان در شرکت مانا انرژی پاک(تولید سلول خورشیدی) حضور یافتند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، در جمع کارکنان این شرکت به اجرای تلاوت قرآن پرداختند.

برگزاری 10 محفل مجازی قرآن دانش‌آموزی

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در برنامه شنبه رادیو قرآن با عنوان «افق» به تشریح فعالیت‌های ایام دهه فجر این اداره‌کل پرداخت و از برگزاری 10 محفل انس با قرآن در بستر شبکه شاد از جوار حرم حضرت امام رضا(ع)، حضرت علی(ع) خبر داد.

برگزاری چهارمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن مراکز دارالقرآن‌های آموزش‌ و پرورش کل کشور، 14 و 15 بهمن‌ماه، برپایی پنجمین دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن‌ الکریم در شهر تهران، 27 و 28 بهمن‌ماه در بستر فضای مجازی، ارائه گزارش از اجرای طرح حفظ ترتیبی طرح نور و حفظ موضوعی و حفظ جزء سی‌ام قرآن از دیگر مواردی بود که طی این برنامه به آن اشاره کرد.

چهارمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی

چهارمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی ویژه دانش‌آموزان مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور، یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی با رقابت 10 گروه در بخش دختران و ۱۰ گروه در بخش پسران به صورت مجازی و با حضور داوران در سمنان برگزار شد.

اختتامیه مسابقات قرآن ورزش و جوانان برگزار شد

آیین اختتامیه مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان چهارشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه به صورت آنلاین برگزار شد. رحیم خاکی، دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآن وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایکنا درباره شیوه اجرای این دوره بیان کرد: با توجه به حضورم در مسابقات آنلاین یا برخط، که طی این ایام کرونایی در کشور به اجرا درآمده است، شیوه متفاوتی را در این رقابت‌ها در پیش گرفتم. این شیوه جدید، می‌تواند راهگشای حل مشکلات مسابقات مختلف غیر حضوری باشد. به همکارانم در فرهنگسرای قرآن برای ثبت این شیوه پیشنهاد دادم.

این قاری بین‌المللی افزود: در این شیوه، شرایط کاملاً یکسانی را برای همه شرکت‌کنندگان از طریق ارتباط آنلاین با نرم‌افزاری که، از سوی همکارانمان در فرهنگسرای قرآن طراحی شده، ایجاد کردیم تا بعد از قرعه‌کشی و مشخص شدن زمان اجرای متسابق، فرد در زمان مقرر آنلاین باشد. اجراها (تلاوت و ارائه محفوظات حافظان) از طریق اعضای کمیته فنی ضبط شده، فایل‌بندی و برای داوری مرحله نهایی، آماده می‌شود تا هنگام داوری، اختلالات عدم تماس یا کاهش کیفیت یا حتی قطع تماس، مشکلی در داوری و استرس در متسابق ایجاد نکند. در فضای آنلاینی که به واقعیت نزدیک است، این تلاوت‌ها ضبط می‌شود.

برنامه‌های ایام دهه فجر رادیو قرآن

گروه‌های مختلف برنامه‌ساز شبکه رادیویی قرآن در ایام دهه فجر، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند که از یکشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، تقدیم شنوندگان شد. «والفجر»، «برنامه قرآن، کتاب انقلاب»، ویژه‌برنامه «رویش»، «مشکات»، چهل محفل انس با قرآن تا ۲۲ بهمن‌ماه، ویژه شهدای مقاومت و سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس از جمله برنامه‌های این ایام است.

پانزدهمین دوره نشست تخصصی شورای عالی قرآن

نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآن که بزرگترین اجتماع سالیانه، قاریان و حافظان قرآن محسوب می‌شود، از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و پانزدهمین دوره آن طی همین هفته از  ۱۴ بهمن آغاز شد و ظهر امروز جمعه، ۱۷ بهمن‌ماه پایان می‌یابد. در پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن بر ضرورت ایجاد پلتفرم جامع قرآن در فضای مجازی، اهمیت زیبایی‌شناسی تلاوت، تأثیر حضور قاریان ایرانی در عرصه مسابقات و محافل بین‌المللی، ضرورت وجود یک سامانه انتخابی برای اعزام قاریان به مسابقات مالزی، ضرورت وجود سنجه‌هایی برای اعزام قاریان به حج، بیان پیشینه جلسات سنتی و محافل قرائت و ختم قرآن و ... اشاره شد. همچنین این نشست از سه اثر جدید در حوزه قرآن و عترت که به همت شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم تدوین یافته است، رونمایی شد.

درگذشت پیشکسوت قرآنی

در ابتدای هفته خبر درگذشت مرحوم علی‌اکبر زرین‌قدم، از اساتید قرآن اهل لرستان و پیشکسوت و مدرس قرائت قرآن، جامعه قرآنی این استان را متأثر کرد. وی در یازدهمین مراسم چهره‌های قرآنی سال ۱۳۹۵ در بخش پیشکسوت قرآن کریم و مدرس قرائت قرآن، مورد تکریم قرار گرفت. سازمان دارالقرآن الکریم طی پیامی درگذشت این پیشکسوت قرآنی را تسلیت گفت.

ارسال ۲۰۰ اثر به جشنواره نغمه‌های محمدی

اولین دوره جشنواره ملی نغمه‌های محمدی با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار می‌شود. بنابر گفته مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «حدود ۲۰۰ اثر دریافت به این جشنواره ارسال شده است که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، از مجموع آثار دریافت شده ۲۸ درصد آثار در حوزه تواشیح و هم‌خوانی، ۲۰ درصد در رشته سرود، ۲۹ درصد در بحث تولیدات استودیویی، ۱۶ درصد در زمینه موسیقی نواحی، دو درصد موسیقی سنتی و دو درصد هم سایر سبک‌های موسیقی است.»

کتاب «ترتیل قرآن؛ ویژگی‌های هنری و الزامات علمی و عملی» رونمایی شد

کتاب مجموعه مقالات و سخنرانی‌های سیزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با عنوان «ترتیل قرآن کریم؛ با ویژگی‌های هنری و الزامات علمی و عملی»، پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در سومین روز از پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد.

در کتاب حاضر ۱۴ مقاله با موضوعات بررسی سیر تحول مفهوم واژه ترتیل؛ مفهوم‌شناسی ترتیل در آیات و روایات و بررسی انطباق آن در شیوه ترتیل مصطلح؛ نصاب صوت و لحن در ترتیل؛ حدرخوانی، ویژگی‌ها و کاربرد آن در حفظ قرآن و در تلاوت‌های فردی، مجلسی و رسانه‌ای؛ بررسی شیوه مرتل و سبک‌های آن در جهان اسلام؛ مفهوم ترتیل در سخن قرآن و اهل بیت(ع)؛ بررسی سه عنصر خشوع، تفخیم و عاطفه در تلاوت ترتیل؛ ارزش زمانی هجاها در تلاوت تدویر استاد خلیل‌الحصری؛ مفهوم سنجی معنای ترتیل در لغت، تفسیر، حدیث و قرائت؛ هنر تحسین قرآن و جایگاه تجوید و صدای نیکو در آن؛ تبیین ویژگی‌های مطلوب و نصاب تجوید و وقف و ابتدا در تلاوت ترتیل؛ بررسی ویژگی‌های تنغیمی، تجویدی، وقف و ابتدایی و آموزشی درج شده است.

رونمایی از سالنامه پژوهشی نبأ

سالنامه پژوهشی نبأ، به مدیرمسئولی سیدعلی سرابی و سردبیری کریم دولتی رونمایی شد. مبانی و اصول آموزش قرآن، آموزش عمومی قرآن، آموزش قرآن در آموزش و پرورش، سنت اقراء، ارتباط نگارش و آموزش قرآن و ارتباط مسابقات و آموزش قرآن از جمله محتوای این اثر است.

ویرایش جدید کتاب شریف مفاتیح‌الجنان رونمایی شد

ویرایش جدید کتاب شریف مفاتیح‌الجنان به قلم استاد شیخ حسین انصاریان که با هدف هماهنگی شیوه علامت‌گذاری متون دینی با قرآن و به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم آماده‌سازی شده است، در پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن رونمایی شد.

در این نسخه که با قلم رایانه‌ای نسخ عربی حروف‌چینی شده، از ویرایش جدید ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان با چینشی به شکل زیرنویس استفاده شده است و علاوه بر درج علایم نگارشی مثل ویرگول، نقطه و... در میان عبارات، کلمات دارای نسخه بدل نیز در پاورقی توضیح داده شده است.

عبور تعداد ثبت‌نام‌کنندگان آزمون سراسری قرآن از ۱۰۰ هزار نفر

تعداد قرآن‌آموزان ثبت‌نام‌کننده در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت از ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد. همچنین تعداد موسساتی که قرآن‌آموزان خود را در این آزمون ثبت نام کرده‌اند نیز به بیش از هزار و 600 مؤسسه رسیده است. آخرین مهلت ثبت‌نام در این آزمون امروز، 17 بهمن‌ماه اعلام شد و زمان آزمون نیز نیمه اسفندماه به صورت مجازی و غیر حضوری خواهد بود.

تغییر در زمان برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن

طبق اعلام دبیر انجمن خادمان قرآن قرار است بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین دوره مراسم همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، اواخر امسال، همزمان با ایام مبعث به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن خادمان قرآن برگزار ‌شود. پیش از این قرار بود این همایش، در ایام دهه فجر برگزار شود، اما بنابه دلایلی چون عدم امکان حضور رئیس جمهور طی این ایام، به زمان دیگری تغییر کرد.

برگزاری ۳۹ محفل قرآنی ویژه دهه فجر از سوی بنیاد علوی

بنیاد علوی به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه مبارکه فجر، ۳۹ محفل انس با قرآن در مناطق مختلف کشور و با حضور قاریان و حافظان کشوری و بین‌المللی از ۱۴ تا ۲۲ بهمن‌ماه برگزار می‌کند. بر همین اساس در روزهای ۱۴ و ۱۵ بهمن‌ماه در شهرستان مَراوِه‌تپه استان گلستان سه محفل انس با قرآن با تلاوت امیرحسین رحمتی، قاری ممتاز کشور و جواد شاهینی، حافظ کل قرآن برگزار شد و در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن‌ماه نیز در شهرستان آشخانه خراسان شمالی، امید حسینی‌نژاد، قاری ممتاز کشوری و رضا گلشاهی، حافظ کل قرآن به اجرای برنامه پرداخت. همچنین ۱۶ بهمن‌ماه، شهرستان دَرمیان استان خراسان جنوبی میزبان یک محفل قرآنی بود. این محفل با حضور وحید براتی، قاری ممتاز و مصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن برگزار شد. این محافل تا 22 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

مرحله نیمه‌نهایی چهارمین دوره مسابقات شوق تلاوت

مرحله نیمه نهایی چهارمین دوره مسابقات شوق تلاوت، ۱۷ بهمن‌ماه با داوری حضوری آثار ضبط شده در دارالقرآن حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) با رقابت ۱۲۰ نوجوان پسر در گروه سنی ۸ تا ۱۴ سال با قضاوت سیدجواد سادات فاطمی، رحیم خاکی و مهدی دغاغله انجام شد.

رقابت حافظان در سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در رشته حفظ قرآن از مجموعه رشته‌های بخش آوایی و رشته‌های حفظ 5، 10، 20 و کل به صورت غیر حضوری از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز شده و تا 15 این ماه با حضور داوران ممتاز و بین‌المللی به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داشت. همچنین از ۱۸ بهمن‌ماه مسابقات رشته حفظ قرآن بانوان آغاز می‌شود. 

مرحله فینال نیز در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و دعاخوانی در گروه آقایان و بانوان به ترتیب در روزهای سوم و چهارم اسفندماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha