تصویب دیدار نمایندگان جامعه قرآنی با رئیس رسانه ملی / ارائه گزارش فعالیت‌های قرآنی نیروهای مسلح
کد خبر: 3954687
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
در جلسه ستاد راهبری حفظ قرآن صورت گرفت؛

تصویب دیدار نمایندگان جامعه قرآنی با رئیس رسانه ملی / ارائه گزارش فعالیت‌های قرآنی نیروهای مسلح

جلسه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم دو مصوبه داشت که یکی از آنها پیگیری برگزاری جلسه نمایندگان جامعه قرآنی با رئیس رسانه ملی بود. همچنین در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی ستاد کل نیروهای مسلح در سه سال اخیر ارائه شد.

ارسالی فوری ////// تصویب دیدار نمایندگان جامعه قرآنی با رئیس رسانه ملی / ارائه گزارش فعالیت‌های قرآنی نیروهای مسلح

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ جلسه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم صبح امروز ۲۹ بهمن‌ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت مجازی و حضوری و به منظور بررسی عملکرد دبیرخانه و نیز ارائه گزارش عملکرد ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه حفظ قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمدمهدی بحرالعلوم، مدیر کمیته علمی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم به بیان عملکرد این دبیرخانه در زمینه پایش از دستگاه‌های عضو پرداخت و گفت: تاکنون از دستگاه‌هایی همچون وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، بسیج مستضعفین، مرکز مدیریت حوزه‌های علیمه خواهران و برادران و اتحادیه موسسات مردمی پایش به عمل آمده و برنامه‌ریزی شده است تا در هفته آینده نیز این پایش از سازمان تبلیغات اسلامی(دارالقرآن الکریم)، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عمل بیاید.

وی با بیان اینکه ۱۱ دستگاه عضو ستاد راهبری حفظ قرآن کریم هستند که مأموریت در زمینه حفظ به آنها ابلاغ شده است و باید مورد پایش قرار بگیرند، افزود: مرحله اول و دوم این پایش،‌ ارئه فرم‌ و تهیه گزارش است و مراحل دیگر نیز تحلیل پایش و ارائه بازخوردها به دستگاه مدنظر است. دستگاه‌هایی که در ستاد عضو هستند، نسبت به حفظ انگیزه دارند و پاسخگو هم هستند، اما این اهتمام در همان رده وجود دارد و زمانی که در آن دستگاه از رده قرآنی بالاتر برویم، دیگر اهتمامی دیده نمی‌شود و موضوع حفظ اولویت ندارد؛ به عنوان مثال در آموزش و پرورش، مراکزی که بحث قرآنی بر عهده دارند، نسبت به حفظ قرآن اهتمام دارند، اما در سطح بالاتر از آنها این اهتمام به چشم نمی‌خورد.

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه ۷۰ اقدام به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: این اقدامات در زمان تصویب با حضور نمایندگان دستگاه‌ها به تصویب رسیده است. اجرایی شدن این اقدامات مشکلاتی دارد که از جمله آنها می‌توانم به بحث بودجه اشاره کنم. دستگاه‌ها اجرایی کردن اقدامات را وظیفه ذاتی خود به حساب نیاورده‌اند و منتظر اختصاص بودجه برای این کار از سوی ستاد هستند. مشکل دیگر این است که برخی دستگاه‌ها با اقدامات موافق نیستند و آن را تکلیفی از سوی ستاد می‌دانند، در صورتی که این اقدامات با حضور نمایندگان دستگاه‌ها تصویب شده است.

بحرالعلوم در پایان این بخش از سخنان خود، با اشاره به اینکه اقدامات نیاز به بازنگری جدی دارد، گفت: باید اقدامات را بر اساس واقع‌نگری و آنچه توان دستگاه‌ها هست، مورد بازنگری قرار دهیم و تکلیف روشنی بر عهده دستگاه‌ها گذاشته شود. الان این تکلیف روشن نیست. برخی دستگاه‌ها هم اقدامات خوبی را انجام داده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد و برخی دیگر نیز اعتقاد به بازنگری سند حفظ دارند.

بر اساس گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از این نشست، مهدی قره‌شیخلو، دبیر ستاد راهبری حفظ قرآن کریم نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: دبیرخانه ستاد رشد خوبی پیدا کرده و کار را به صورت جدی آغاز کرده است که امیدواریم نتایج این خروجی به زودی معلوم شود.

وی افزود: در دبیرخانه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که قبل از پایان سال، مراحل چندگانه پایش انجام و به پایان برسد و در صورت امکان قبل از پایان سال جلسه آینده ستاد هم برگزار شود تا خروجی‌های پایش مورد بررسی قرار بگیرد و سال 1400 را با اجرای برنامه‌ها و کارهای عملیاتی آغاز کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن حسینی،‌ نماینده حوزه‌های علمیه برادران در مورد پایش صورت گرفته از این نهاد، گفت: در حال حاضر ۵۵ مدرسه حوزه علمیه دارای مدارس حفظ قرآن کریم است و در این مدارس در کنار دروس حوزوی، افراد حافظ قرآن می‌شوند. حفظ قرآن در حوزه متفاوت از موسسات است، فراگیران حوزه در زمینه حفظ، به قرائت، زیباخوانی و مفاهیم نیز تسلط خواهد داشت.

وی به برگزاری آزمون سالانه حفظ در این حوزه‌ها اشاره کرد و افزود: برای دستگاه‌هایی که فعالیت‌های خاص در زمینه حفظ دارند، یک یا دو روز کامل برای پایش در نظر گرفته شود. ضمناً این شکلی که برای این پایش استفاده می‌شود نیز نیاز به اصلاح دارد و تکالیف باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

زینب بهجت‌پور، نماینده حوزه‌های علمیه بانوان در ستاد راهبری طرح حفظ قرآن کریم نیز در بخش دیگری از این جلسه به بیان سخنانی پرداخت و گفت: سند حفظ قرآن کریم باید بیشتر از این برجسته شود و تبلیغات بیشتری در مورد آن صورت بگیرد. به اعتقاد من تبلیغ نشدن این سند باعث شده کلیت کار کم رنگ شود. اگر‌ سند جایگاه خود را در بین سازمان‌ها بیشتر پیدا کند و بر اساس آن یک‌ سند جامع راهبردی تعریف و در آن مسیر افراد برای حفظ طراحی شود.

همچنین محمدحسین فریدونی، نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این جلسه در سخنانی به بحث در مورد وضعیت بودجه‌ای طرح ملی حفظ قرآن کریم پرداخت و گفت:‌ وظیفه‌ای در سند توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف شده بود که بر اساس آن اختصاص یک ردیف بودجه خاص به امر حفظ قرآن در نظام بودجه‌ریزی کشور در نظر گرفته شده بود. از طرف دیگر، ستاد مهندسی فرهنگی کشور نیز سال گذشته مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه قرآنی به دستگاه‌ها با شورای توسعه فرهنگ قرآنی هماهنگ باشد. گام‌هایی در این زمینه برداشته شد و چشم‌اندازی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

فریدونی افزود: سال 97 پیشنهاد شد به غیر از ردیف‌های بودجه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، مبلغ جدایی بیاید، بعد از مصوبه ستاد مهندسی فرهنگی تعاملاتی انجام شد تا اینکه در اولین گام مقرر شد، برای اینکه به طرح ملی حفظ قرآن در نظام بودجه‌ریزی کشور رسمیت داده شود و ردیف بودجه‌ای برای راهبری و نظارت در نظر گرفته شود. این کار برای بودجه 1400 رسمیت پیدا کرده است.

وی در ادامه به بیان پیشنهاداتی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود راهبردها به سمتی برود که برای همه دستگاه‌ها یک برنامه اجرای حفظ قرآن در نظر گرفته شود و در نظام بودجه‌ریزی همه دستگاه‌هایی که مخاطب دارند در کنار همه برنامه یک برنامه هم برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن تعریف شود. برخی دوستان پیشنهاد دادند بودجه معتنابهی در حدود کل بودجه صندوق و حتی بیشتر به سازمان اوقاف داده شود تا به عنوان مسئول ستاد حفظ، بین دستگاه‌ها تقسیم کند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این جلسه، محمدمهدی بحرالعلوم، مدیر کمیته علمی ستاد راهبری حفظ قرآن کریم به بیان برخی هزینه‌کردهای بودجه این ستاد پرداخت و گفت: حدود چهار میلیارد تومان بودجه برای این ستاد در نظر گفته شد که حدود سه هفته قبل از طریق مصوبه صندوق به ما ابلاغ شد. حدود یک میلیارد از این بودجه برای فاز اول سامانه حفظ قرآن کریم در نظر گرفته شده است. در این بخش تا‌کنون تمام سامانه‌هایی که تا‌کنون وجود داشته، مورد مطالعه قرار گرفته و نظرات دستگاه‌ها نیز جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث سامانه با چالشی با عنوان آمار و اطلاعات مواجه هستیم، اظهار کرد: آماری که در حال حاضر از حفاظ قرآن کریم وجود دارد، پراکنده است. یکی از مباحثی که در سامانه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، بحث آموزش و سنجش است، در این بحث ابهاماتی وجود دارد که باید مباحث بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

بحرالعلوم تصریح کرد: موضوع دیگری که بودجه به آن اختصاص می‌یابد، بحث تربیت معلم و مربی قرآن است. در این بخش قرار شده است در هزینه بین ستاد و دستگاه تقسیم شود و هر کدام ۵۰ درصد بر عهده بگیرند. در این بخش ۳۵۰ میلیون تومان برای مباحث مربوط به تربیت معلم و مربی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. بررسی و تعیین روش‌های حفظ قرآن کریم، یکی دیگر از مواردی است که بخشی از بودجه باید برای آن در نظر گرفته شود. در این بخش چهار طرح آماده شده و مقرر شده است از یک پروپوزال نهایی استخراج شود. تولید محصولات فرهنگی،‌ هنری و رسانه‌ای برای تبلیغ گفتمان‌سازی قرآن موضوع دیگری است که حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای ان در نظر گرفته شده است. مقرر شده است تکلیف این مبلغ در کمیته تبلیغات و رسانه مشخص شود.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی می‌توانیم بیشترین استفاده و بهره‌وری را از رسانه ملی به خاطر در دسترس بودن آن داشته باشیم، گفت: رسانه ملی یک ظرفیت عظیم است که هنوز هم برای خانواده‌ها راحت‌ترین دسترسی را دارد. باید اهتمام کنیم و تلویزون به عنوان ابزار اصلی در نظر گرفته شود.

محمدی با طرح این سوال که جامعه قرآنی تاکنون چند بار با رئیس رسانه ملی جلسه داشته است، ‌گفت: در شبکه‌های تخصصی اهتمام خوبی برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، اما در دیگر شبکه‌ها این اهتمام دیده نمی‌شود. تغییرات خوبی در رادیو شکل گرفته و هیچ منعی برای تولید برنامه‌های قرآنی وجود ندارد. پیشنهاد می‌دهم همه بودجه طرح ملی حفظ در دوران کرونایی به شبکه قرآن اختصاص داده شود تا ورود مطلوب‌تری به این بحث داشته باشد.

بر اساس گزارش ایکنا، این پیشنهاد دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اعتراض برخی از اعضای جلسه همراه بود. در این بخش در نهایت مقرر شد تا برآوردهایی نهایی تولید و پخش برنامه‌های قرآنی برای حفظ قرآن کریم در طول یک سال از سوی کمیته تبلیغات و رسانه صورت بگیرد تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود. همچنین پیشنهاد جلسه اختصاصی تعدادی از نمایندگان جامعه قرآنی با رئیس سازمان صدا و سیما که دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آن را مطرح کرد، به تصویب رسید و مقرر شد این موضوع از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیگیری شود.

در بخش دیگری از این جلسه، سرهنگ مجتبی نوری، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در ستاد راهبری حفظ قرآن کریم به ارائه گزارش سه ساله حفظ قرآن کریم در این ستاد پرداخت.

از جمله نکات مهمی که در این گزارش مطرح شد، می‌توان به حضور 120 هزار حافظ قرآن در بین کارکنان و خانواده‌های ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد. از این تعداد، حدود 1000 نفر حافظ کل قرآن کریم هستند. از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، تشکیل دارالتحفیظ‌ها، موسسات، کلاس‌های آموزشی، مشوق‌های مادی و معنوی، برگزاری دوره‌های تربیت مربی، اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و ... است.

انتهای پیام
captcha