آیا انکار یا مخالفت با اصول دین موجب تزلزل ایمان می‌شود؟
کد خبر: 3955172
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیا انکار یا مخالفت با اصول دین موجب تزلزل ایمان می‌شود؟

حجت الاسلام جبرئیلی گفت: انکار اصول دین چون سبب مستقل است به طور کلی موجب خروج از اهل ایمان خواهد شد اما انکار ضروری در گرو حداقل دو شرط علم و آگاهی و فقدان شبهه است.

آیا انکار یا مخالفت با اصول دین موجب تزلزل ایمان می‌شود؟به گزارش ایکنا از قم، پانزدهمین نشست از مجموعه نشست‌های همایش ”ایمان و چالش‌های عصر جدید” با موضوع «نقش ایمان در اصول و ضرورت دین» به همت انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و با همکاری کمیته برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی حوزه های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدصفر جبرئیلی، مدیر گروه شیعه‌شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران، دراین نشست اظهار کرد: ابتدا به تعریف و تبیین واژگان کلیدی بحث یعنی ایمان، اصول، ضروری و دین می پردازم، سپس جایگاه بحث در دانش های دینی یعنی کلام وفقه را نشان می‌دهم.

وی افزود: در ادامه به تبیین جایگاه ایمان در اصول وضروریات دین می‌پردازم بدین بیان که آیا انکار یا مخالفت با اصول وضروری دین موجب تزلزل ایمان وخروج شخص از جرگه مومنان خواهد شد؟ دراین بخش که بدنه اصلی گفتار است با تفکیک بین اصول وضروری براین نکته تاکید می‌شود که انکار اصول دین چون سبب مستقل است به طور کلی موجب خروج از اهل ایمان می‌شود اما انکار ضروری در گرو حداقل دو شرط علم و آگاهی و فقدان شبهه است.

مدیر گروه شیعه‌شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران تصریح کرد: این بدان جهت است که انکار ضروری برخلاف انکار اصول دین سببیت استقلالی نداشته و منوط به انکار یکی از اصول دین است در نتیجه حکم به ارتداد افراد از صعوبت خاص خود برخوردار می‌شود.

وی گفت: اصل در شریعت اسلام تاکید بر حفظ جامعه مؤمنان و افراد اهل ایمان است تا افراد علیرغم تفاوت در درجه ایمان بتوانند با حفظ علاقه به جامعه اهل ایمان در شمار مؤمنان بوده و از آثار و برکات آن برخوردار باشند، تمام این مباحث براساس دیدگاه متکمان و فقیهان محترم امامی مذهب تبیین و تشریح می‌شود.

انتهای پیام
captcha