نقش مهم علم و صبر در تربیت فرزند
کد خبر: 3955548
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

نقش مهم علم و صبر در تربیت فرزند

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین گفت: کسی که خود را در مقام مربی می‌بینند باید صاحب یک محتوای مناسب و صبر باشد، اگر این ۲ مؤلفه در مربی نباشد تربیت اتفاق نخواهد افتاد.

«علم» و «صبر» ۲ کلید مهم در تربیت فرزندحجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالحمید نعمتی، مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: مربی، ابزار تربیتی، نحوه انتقال مفاهیم و محتوای تربیتی به مربا یا همان فرد تحت تعلیم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در زیارت امام زمان (عج) آمده است «اَلسَّلاَمُ عَلَیک یا دَاعِی اَللَّهِ وَ رَبَّانِی آیاتِهِ؛ سلام بر تو ای خواننده خلق به سوی حق و ای پرورش‌گر آیات خداوند» بر همین اساس کسی که تربیت‌کننده آیات پروردگار می‌شود قطعاً خداوند متعال مربی اوست و محتوا با مربی همخوانی دارد بنابراین تربیت‌شونده یک انسان کامل می‌شود.

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین تصریح کرد: در ابتدا باید به این نکات توجه داشته باشیم کسی که تربیت می‌کند و فرد تحت تربیت هر یک چه جایگاهی دارند؟ ابزار تربیت چه ابزاری هستند؟ و محتوای تربیت چه محتوایی است؟ اشتباهی وجود دارد و آن این است که می‌خواهیم با هر وسیله‌ای افراد را هدایت کنیم، در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند و جایز به استفاده از هر وسیله برای تربیت هستیم؟

تربیت مستمر و تدریجی باشد

حجت‌الاسلام نعمتی با طرح این پرسش که آیا با جایزه می‌توان فرزند را تربیت کرد؟ گفت: باید بگوییم که با جایزه تربیت ممکن نیست چون عواقب بسیاری دارد بنابراین باید به آموزه‌های دینی بازگردیم. تربیت یک روند است و باید با فرزند ارتباط مؤثر و مستمر برقرار کنیم و علاوه بر آن مخاطب‌شناسی داشته باشیم. برای یک تربیت صحیح به محتوای صحیح، ابزار صحیح، مربی آگاه و مخاطب‌شناسی نیاز داریم؛ اگر به این مؤلفه‌ها توجه کنیم می‌توانیم تربیت را آغاز و نحوه آن را انتخاب کنیم، البته در این فرآیند به زمان نیاز داریم.

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین با تأکید بر اینکه در تربیت «زمان» بسیار مهم است، اظهار کرد: پایداری یک درخت بیشتر از پایداری یک بوته است درصورتی‌که رشد بوته سریع‌تر است و ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که از آن با عنوان دوره فست فودی یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام نعمتی تصریح کرد: یک مربی یا مادر خوب، مادری است که نسبت به تربیت علم داشته باشد، تربیت یک رشد تدریجی و همراه با یک محتوای غنی است؛ کسی که خود را در مقام مربی می‌بینند باید صاحب یک محتوای مناسب و صبر باشد، اگر این ۲ مؤلفه در مربی نباشد تربیت اتفاق نخواهد افتاد.

صبوری کردن را بیاموزیم

وی ادامه داد: یکی از سخت‌ترین امور برای پیامبران صبر بوده است؛ لذا می‌بینیم که صبر و حلم مبحث کلیدی است. در عصر جدید کمتر شاهد صبر هستیم و یکی از آن دلایل آن این است که در خانواده صبوری را یاد نگرفتیم البته باید بگوییم که روزه و نماز موجب افزایش صبر افراد می‌شود.

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین گفت: در تربیت باید مربی، محتوا، خصوصیات مخاطب، فرزندپروری، فرزندشناسی، جامعه‌شناسی و جامعه‌پروری مورد دقت قرار گیرد و سپس در مرحله بعد باید نحوه و ابزار انتقال را مدنظر داشته باشیم، این در حالی است که بسیاری از افراد وارونه عمل می‌کنند و می‌خواهند فرزند خود را با گوشی تلفن همراه و تلویزیون تربیت کنند در حقیقت ابزارها را جایگزین محتوا و عناصر مؤثر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه والدین تربیت صحیح و برنامه زندگی ندارند تصریح کرد: وقت کم نداریم بلکه هدر رفت زمان ما زیاد است. الان خانواده‌های ما چقدر بیدار هستند؟ معمولاً ساعت کاری ۷ تا ۳ است، حتی اگر زمان کار را ۱۲ ساعت در نظر بگیریم، ۱۲ ساعت باقی خواهد ماند که اگر بخواهیم ۷ ساعت را به خواب اختصاص دهیم ۴ ساعت زمان باقی می‌ماند ولی متأسفانه والدین در این ۴ ساعت بیشترین هدررفت زمان را دارند.

حجت‌الاسلام نعمتی در خصوص مدیریت زمان در عصر حاضر بیان کرد: معمولاً ساعت ۱ بامداد می‌خوابیم و صبح ساعت ۷ از خواب بیدار می‌شویم و این در حالی است که ساعت فیزیولوژی بدن به‌گونه‌ای است اگر قبل از ۱۱ بخوابیم بدن تنظیم می‌شود و خواب کافی خواهیم داشت و اگر در این ساعت نخوابیده باشیم بدن بیدار و مغز همچنان خواب است. کسی که ذهنش خواب باشد کارایی لازم را نخواهد داشت بنابراین این‌گونه افراد حتی حوصله خودشان را ندارند چه برسد به تربیت فرزند!

مدیریت زمان نداریم

وی تصریح کرد: این بهانه است که می‌گوییم وقت نداریم بلکه مدیریت در زمان نداریم؛ در آموزه‌های دینی و روایات بر خواب به‌موقع تأکید شده است. خواب مسئله مهمی است چون برخی هورمون‌های بدن هنگام خواب ترشح می‌شود؛ خواب نقش مهمی در رشد کودکان دارد و رشد در بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت البته مقدار آن متفاوت است.

مسئول دفتر پاسخگویی به سؤالات دینی استان قزوین بیان کرد: بسیاری از مشکلات روانی موجب کاهش صبر می‌شود تا در نهایت نتوانیم با کودک خود همراه شویم و وقت بگذاریم. از سویی دیگر نیز مدیریت زمان نداریم فرزند را به دامان تلویزیون، موبایل، مهدکودک و ابزارها می‌سپاریم. انسانی که با ابزار بزرگ شود جایگاهش ابزاری می‌شود و رسالت انسانیت خود را از دست می‌دهد.

وی متذکر شد: یک انسان کامل پرورش‌یافته تک تک آیات خداوند متعال است و می‌داند زمان، مکان و محتوا چیست و به هر محتوایی دست نمی‌زند و در هر زمانی کار مختص آن را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام نعمتی در پایان گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر؛ فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید». زمان ساحت دارد و ما زمان را از دست داده و متأسفانه انسان امروز را توسط ابزار پرورش می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha