انتشار کتاب «مسجد و نمازخانه در آیینه قوانین و مقررات» از سوی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین
کد خبر: 3957308
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

انتشار کتاب «مسجد و نمازخانه در آیینه قوانین و مقررات» از سوی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین

کتاب «مسجد و نمازخانه در آیینه قوانین و مقررات» به قلم علی دل‌زنده و سیدجواد هاشمی فشارکی از سوی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین به چاپ رسید.

انتشار کتابی درباره «مسجد و نمازخانه» توسط انتشارات جهاددانشگاهی قزوین

علی دل‌زنده، یکی از نویسندگان کتاب «مسجد و نمازخانه در آیینه قوانین و مقررات»، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به چاپ این کتاب، تصریح کرد: در جامعه اسلامی مسجد به‌عنوان محلی است که امت را از بُعد معنوی پرورش و تزکیه می‌دهد و درعین‌حال محلی برای احیای فرهنگی و مذهبی مردم است و آن‌ها را از تهدیدهای داخلی و خارجی در امان نگه می‌دارد.

وی افزود: مسجد اولین فضای معماری و مصادیق بارز جامعه اسلامی بود که در صدر اسلام و به هنگام مهاجرت پیامبر اعظم (ره) به مدینه خلق شد، مسجد به سبب نقش‌آفرینی‌اش در تمامی عرصه‌ها و شئون جامعه اسلامی، گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی را در پی داشت.

این نویسنده اظهار کرد: با گسترش دین مبین اسلام و ورود آن به کشورهایی مانند ایران، روند شهرسازی تا حد بسیار زیادی متحول شد، این تغییر و تحول نه‌ فقط از جنبه تکنیک‌های معماری بلکه ازنظر تغییر ساختار کالبدی شهرها نیز مطرح است؛ در این ساختار فضایی جدید، مسجد جای خود را در دل شهرهای اسلامی باز کرد و به‌عنوان رکن اصلی شهرسازی اسلامی ایرانی مطرح شد.

وی تصریح کرد: شاید در دنیای امروز همه کارکردهای مساجد در صدر اسلام تحقق پیدا نکند اما باید فرهنگ حاکم بر مساجد به ساختارهای اجتماعی و سیاسی منتقل شود تا از رهگذر آن جهت‌گیری همه فعالیت‌های جامعه جهت‌گیری الهی و دینی باشد بنابراین ضروری است که نقش مساجد در شکل‌گیری و روند توسعه شهری باید بسیار پررنگ شود.

دل‌زنده با اشاره به کتاب «مسجد و نمازخانه در آینه قوانین و مقررات» یادآور شد: این کتاب در ۱۰ فصل مسجد و نمازخانه را در موارد مختلفی ازجمله منابع دینی، سیاست‌های کلی نظام، قانون اساسی، قوانین برنامه توسعه پنج‌ساله، قوانین عادی، قوانین بودجه سالانه، مصوبات شورای شهر و سایر مقررات موردبررسی قرار داده است، این کتاب در هزار نسخه به چاپ رسیده و هم‌اکنون در بازار موجود است.

انتهای پیام
captcha