تربیت قرآنی بهترین پشتوانه حاکمیت اسلامی است
کد خبر: 3962091
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

تربیت قرآنی بهترین پشتوانه حاکمیت اسلامی است

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل، گفت: تربیت قرآنی بهترین پشتوانه حاکمیت اسلامی و رهایی از استثمار زیاده‌خواهان است.

تربیت قرآنی بهترین پشتوانه حاکمیت اسلامی استحجت‌الاسلام و المسلمین طا‌ها نجف‌نژاد، مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: تربیت قرآنی بهترین پشتوانه حاکمیت اسلامی و رهایی از استثمار زیاده‌خواهان است.

وی بیان کرد: در تمامی دوران‌های تاریخی و در عصر حاضر، تربیت دینی و ولایت‌پذیری به‌عنوان یکی از ارکان اساسی زندگی فردی و اجتماعی از اهمیت والایی برخوردار بوده و توسعه و پیشرفت جامعه، رابطه مستقیمی با بصیرت و آگاهی مردم در تمامی مسائل مهم زندگی دارد.

حجت‌الاسلام نجف‌نژاد، یاد آور شد: هر قدر معنویت را در خود ارتقا دهیم اسباب ظهور فراهم‌تر می‌شود و روایاتی از این دست، نشان می‌دهد جامعه هر قدر معنوی و به ارزش‌های دینی اخلاقی به بهترین شکل پایبند باشد، مثل اهتمام به نماز اول وقت، در مسیر یاری امام زمان(عج) گام برداشته است و توجه به آخرت به ویژه در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان می‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل، با تاکید بر این که برنامه‌های دینی بایستی ترویج دهنده سبک زندگی اسلامی باشد، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا به واسطه مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی نیز بیشتر می‌شود و تنها راه مهار آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی مدون در حوزه دین و مناسبت‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: در نظام‌های تربیتی یکی از روش‌های تربیتی درست، تربیت تفکرمحور است که در نظام آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها آموزش تفکر محور بسیار مهم است، چراکه نتیجه آن پژوهش و تولید بوده و یکی از دغدغه‌های مهم و مورد بحث خانواده‌های مذهبی که نسبت به شکل‌گیری صحیح دین و نهادینه‌سازی آن در قلب و جان فرزندان خود اهمیت ویژه‌ای قائل اند در دوران معاصر، تثبیت اعتقادات نوجوانان است که در دین اسلام از ارزش بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام نجف‌نژاد، اظهار کرد: اساسی‌ترین راهکار برای ترویج فرهنگ دینی و نهادینه کردن آن در جامعه عمل به قرآن است، فلذا اگر قرآن بخوانیم یا حفظ کنیم باید گامی برای رسیدن و عمل به آیات آن باشد، در غیر این صورت ما در قبال قرآن مسئول خواهیم بود و دیگر شاهد کارایی و تاثیرگذاری مثبت آن در زندگی خود و جامعه نخواهیم بود.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود‌(عج) استان اردبیل، تاکید کرد: نیاز‌های نوجوان و جوان باید کارشناسی شده احصا شود، اینکه تنها بنشینیم و بدون نیازسنجی برنامه‌ریزی کنیم نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد، فلذا قرآن کتاب زندگی است و اهمیت این موضوع مهم به نوجوانان باید چشانده شود، در انتقال اهمیت مفهوم این کتاب آسمانی، تامل شود و این امر مهم جدی گرفته شود.

طبیعت؛ سر فصل کتاب آفرینش

وی بیان کرد: طبیعت در واقع کلمه فعلی یا سر فصل کتاب آفرینش خداوند محسوب می‌شود و خداوند دست ساخته هایش را در طبیعت به بروز و ظهور رسانده است.

حجت‌الاسلام نجف‌نژاد یاد آور شد: هر چند این آفرینش و فعل بنا بر اراده و خواست شکل می‌گیرد، ولی برگرفته از علم و حکمت الهی است، فلذا تک تک آنچه در طبیعت دیده می‌شود، از جمله وجود خود انسان، مظاهر قدرت، حکمت و رحمت تعالی است.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل، با اشاره به اینکه توجه به دو نکته می‌تواند آشتی‌دهنده انسان با طبیعت باشد، گفت: انسان مؤمن طبیعت را«کلمة اللّه» و آیه خداوند می‌ببیند و آن را محترم می‌شمارد و نکته دوم اینکه انسان خودش را بخشی از طبیعت بداند، نه جدا از آن، در واقع، ما نیز در این منظومه باید با دیگر اجزای طبیعت هماهنگ باشیم.

وی خاطر نشان کرد: با ظهور مدرنیته و تکنولوژی برتر و زیاده‌خواه، انسان خودش را جدا از طبیعت دانست و تلاش کرد که بر آن سیطره پیدا کند، ارباب طبیعت باشد و عناصر آن را به خدمت بگیرد و دیگر به این فکر نکرد هوایی که در آن تنفس می‌کند، باید قدر دانسته شده و به عنوان موهبتی الهی از آن مراقبت شود.

حجت‌الاسلام نجف‌نژاد تصریح کرد: دیدگاه همسویی انسان با طبیعت فقط به اسلام اختصاص ندارد، در آیین زرتشت و برخی آیین‌های دیگر نیز عناصر اصلی طبیعت شامل آب، باد، آتش و خاک، مقدس دانسته می‌شود و آلوده ساختن آنها، گناه بزرگی محصوب می‌شود.

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اردبیل، افزود: با اندکی دقت در آیات و روایات معصومین(ع) می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است، نام‌گذاری بسیاری از سوره‌های قرآن کریم به نام یکی از عناصر طبیعت مانند سوَر شریفه ناس، رعد، نحل، نور، نجم، فجر، شمس، لیل، قمر، تین، بقره، عنکبوت و حدید موید ادعای اهمیت طبیعت در اسلام است.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha