هنر برای هنر بی‌معنا است
کد خبر: 3963073
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

هنر برای هنر بی‌معنا است

رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: هنر برای هنر بی معنا است، هنری موردقبول است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد، آزادگی هنرمندان زمانی مشخص می‌شود که در هر برهه‌ای به‌حق نگاه کنند، تکلیف هنر انقلاب مشخص است و باید آرمان‌های انقلاب و اسلام را در نظر بگیرد.

هنر برای هنر بی‌معنا است

به گزارش ایکنا از قزوین، محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری استان قزوین، در نشست خبری که امروز ۱۸ فروردین‌ در حوزه هنری استان برگزار شد، با اشاره به هفته هنر انقلاب تصریح کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که شهید آوینی در زندگی و سلوک خود به آن اهمیت می‌داد ترسیم درست و دقیق دو جبهه حق و باطل بود، همین امر را می‌توان پایه و اساس هنر انقلاب دانست.

وی افزود: وجه تمایز شهید آوینی با سایر شهدا تلاش شهید آوینی برای آگاهی بخشی در این دو جبهه است که در سلسله فیلم‌ها، دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های این شهید قابل‌مشاهده است، درواقع مأموریت اصلی ما نیز باید آگاهی بخشی باشد، آگاهی در برابر گمراهی قرار می‌گیرد و می‌توان گفت همین امر است که هنر انقلاب را از هنر غیر اصیل و ناب متمایز می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: اگر جامعه آگاه نباشد مسیر انقلاب ناب و تمدن سازی گام دوم انقلاب به سرمنزل مقصود نخواهد رسید، در آثار شهید آوینی این امر نشان داده‌شده است اما از بین آثار کتاب‌های شهید آوینی بهترین جایی است که می‌توانیم اندیشه‌اش را بشناسیم، کتاب رستاخیز جان شهید آوینی در خصوص پیام امام به هنرمندان در سال ۶۷ است و تنها سند دقیقی است که خطابه امام به هنرمندان را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: هنر به انسان اصالت می‌دهد، هنرمند نمی‌تواند بدون موضع باشد درواقع خداوند برای ما یک قلب آفریده است که یا در جبهه حق است یا در جبهه باطل، هر چیزی که هنرمند تولید می‌کند همان چیزی است که در درونش وجود دارد یا با حق یا با باطل است.

امامقلی بیان کرد: هنر برای هنر بدون معنا است، هنری موردقبول است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد، آزادگی هنرمندان زمانی مشخص می‌شود که در هر برهه‌ای به‌حق نگاه کنند، تکلیف هنر انقلاب مشخص است و باید آرمان‌های انقلاب و اسلام را در نظر بگیرد.

وی یادآور شد: حوزه هنری انقلاب اسلامی با توجه به تغییر رویکرد جدید به سمت گام دوم انقلاب حرکت کرده است، سند تحول حوزه هنری در حوزه هنری کشور در حال تدوین است که سیاست‌ها و راهبردها در آن با توجه به منشور تجدیدعهد یا پیام امام خمینی به هنرمندان مشخص‌شده و استان قزوین نیز در تدوین این طرح مشارکت داشته است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین تأکید کرد: گسترش کمی، ارتقای کیفی و جهت‌گیری ارزشی سه مؤلفه‌ای هستند که در این سند تلاش شده است که به آن توجه شود، کنشگری انقلابی مبتنی بر هنر و زیست‌بوم در این سند موردتوجه قرارگرفته است درواقع در دوره جدید تحولی نیازها از پایین صورت می‌گیرد و در استان‌ها تشخیص داده می‌شود کدام هنر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در استان دو سالن سینما داریم که قابل‌ استفاده است، در برخی از شهرها مانند اقبالیه با جمعیت ۹۰ هزارنفری مردم دسترسی به سینما ندارند بنابراین با هزینه یک میلیارد و نیم دستگاه DCP تهیه کردیم که در روستاها و شهرهای بدون سینمای قزوین، فیلم‌های روی پرده سینما را به نمایش بگذاریم، این کار هماهنگی‌های سختی با تهیه‌کننده‌ها داشت ولی هم‌اکنون به‌عنوان استان پایلوت در حال اجرای آن هستیم.

امامقلی بیان کرد: در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر فیلم‌ها به‌صورت رایگان و در برخی مناطق به‌صورت نیم‌بها به نمایش درمی‌آید، همچنین در زندان و کمپ ترک اعتیاد فیلم روی پرده را به نمایش گذاشتیم، ما به دنبال تمرکززدایی هستیم و حضور ما در شهرستان‌های آوج، بویین‌زهرا و تاکستان نیز در همین راستا است، تلاش داریم با راه‌اندازی دفاتر شهرستانی از هنرمندان شهرستان‌ها حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از سیاست‌های ما توسعه و خلق مخاطب جدید است، در واقع افرادی که مخاطب سینما نبودند مانند کودکان کار را به سینما می‌آوریم، در این کار به دنبال افزایش بازگشت سرمایه نیستم و تأکید بر توسعه مخاطب داریم، هم‌افزایی درون‌سازمانی جبهه‌ای یکی دیگر از سیاست‌های ما است که در گام اول با سازمان زندان‌ها اجرا شد، با پویش مردمی ۲ هزار جلد به کتابخانه زندان اهدا کردیم و خانواده‌های زندانیان می‌توانند از سینما و کلاس‌های آموزشی حوزه هنری به‌صورت رایگان استفاده کنند.

رئیس حوزه هنری استان قزوین با اشاره به برنامه‌های حوزه هنری استان قزوین در هفته هنر انقلاب خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ برنامه در این هفته در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن برنامه روایت شیدایی با توجه مداخلات اجتماعی و نگاه به گفتمان شهید آوینی است، هنر به معنای یک امر زیبا برای ما پذیرفته نیست بلکه باید هنر در خدمت حل مسائل مردم باشد.

وی افزود: اختتامیه پویش کتاب مهر (جمع‌آوری کتاب برای زندانیان)، رونمایی از پوستر جشنواره طنز از سربازی بگو، افتتاح نمایشگاه عکس انقلاب در آوج، رونمایی از سکوت به زبان مادری مجموعه شعر نوجوان اثر مهدی مردانی، رونمایی از جشنواره تئارستان ازجمله برنامه‌های هفته هنر انقلاب است، عمده برنامه‌های این هفته به پاسداشت مدافعان سلامت می‌پردازد.

وی در ادامه با اشاره به پردیس سینمایی استان قزوین بیان کرد: حوزه هنری استان اقدامات قانونی در خصوص پردیس سینمایی انجام داده است اما تاکنون زمینی به ما اختصاص پیدا نکرده است، اگرچه در جلسات مختلفی که برگزار شده قطعات مختلفی تعلق پیداکرده اما دوباره زمین‌ها گرفته شد، علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذار برای این طرح وجود دارد اما در استان نگاه مثبتی برای این امر وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha