کد خبر: 3965870
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
رئیس انجمن تغذیه استان قزوین گفت: طبق مطالعاتی که در بیشتر کشورها انجام‌شده است، روزه‌داری سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، روزه‌داری کمک می‌کند که فاکتورهای شیمیایی خون مانند قند، چربی‌ها و عوامل التهابی کاهش پیدا می‌کند.

ارتباط روزه و تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم جوادی، رئیس انجمن تغذیه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، بیان کرد: روزه‌داری یکی از واجبات بسیاری از ادیان است که به‌سلامت انسان کمک و متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند، مطالعات بسیار زیادی در خصوص تأثیر روزه‌داری بر سلامت انسان انجام‌ شده که اغلب آن‌ها توسط افراد غیرمسلمان انجام‌ صورت گرفته است.

وی افزود: در برخی از ادیان روزه‌داری حتی به ۲۴ ساعت هم می‌رسد اما در اسلام در بلندترین روزهای سال حداکثر ۱۷ ساعت طول می‌کشد، در این مدت تغذیه مناسب، خواب خوب و فعالیت بدنی مناسب اهمیت دارد.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین اظهار کرد: اگر روزه‌داری اسلامی را رعایت کنیم می‌توان گفت در ماه رمضان با روزه‌داری نه‌تنها سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود بلکه عزت‌نفس انسان افزایش و مشکلات روحی کاهش پیدا می‌کند همچنین روزه‌داری ازنظر جسمی فواید زیادی برای سلامت انسان دارد.

وی با اشاره به قواعد روزه‌داری سالم، بیان کرد: بدن ما بر اساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک نیاز دارد که یکسری مواد غذایی را دریافت کند، انرژی موردنیاز ما از مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات، چربی و پروتئین تأمین می‌شود، باید توجه شود که اضافه دریافت مواد غذایی باعث چاقی، اضافه‌وزن و بیماری و دریافت کمتر از حد نیاز نیز موجب بیماری می‌شود.

جوادی با اشاره به اپیدمی کووید ۱۹ و روزه‌داری، یادآور شد: افرادی که درخطر کرونا هستند مانند بیماران قلبی عروقی، دیابتی، سالمند بالای ۶۵ سال و افرادی که سرطان یا بیماری کلیوی دارند نیز باید با پزشک مشاوره کنند درصورتی‌که پزشک اجازه دهد و طبق برنامه غذایی خاص می‌توانند روزه‌بگیرند.

وی بیان کرد: افرادی که مبتلا به کرونا هستند نباید روزه‌بگیرند، افرادی که به‌تازگی کرونا داشتند نیز در صورتی می‌توانند روزه‌بگیرند که ۶ هفته از بیماری‌شان گذشته باشد، مشکل ما در کرونا ضعف سیستم ایمنی بدن است و روزه‌داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین تأکید کرد: طبق مطالعاتی که در بیشتر کشورها انجام‌شده است روزه‌داری کمک می‌کند که فاکتورهای شیمیایی خون مانند قند، چربی‌ها و عوامل التهابی کاهش پیدا کند، به‌واسطه روزه‌داری التهاب در بدن کم می‌شود و همین امر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: می‌توان گفت روزه‌داری پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است بنابراین پیشنهاد می‌شود با سبک زندگی سالم روزه‌داری را رعایت کنند، یعنی روزه‌داری سالم بر اساس قواعد اسلامی و برنامه غذایی سالم باشد.

جوادی با اشاره به عادات غلط روزه‌داران، بیان کرد: توصیه می‌شود که روزه‌داران از پرخوری در سحر و افطار خودداری کنند، دو ساعت قبل از خواب از مصرف غذا خودداری کنند، با توجه به شرایط موجود شست‌وشوی مواد غذایی ضروری است.

وی تأکید کرد: در وعده سحری باید توجه کنید که غذا را بعد از پختن دیگر روی گاز قرار ندهید تا ولرم بماند مگر اینکه فاصله پخت سحر تا خوردن آن بین ۱ تا نیم ساعت باشد، در غیر این صورت‌غذا را شب داخل یخچال قرار دهید و برای وعده سحر آن را دوباره گرم‌کنید، یکی دیگر از عادت‌هایی که به صورت غلط نهادینه شده استفاده از نان و پنیر به همراه چای است، در هیچ وعده غذایی توصیه نمی‌شود و نادرست است بهتر است که نان و پنیر به همراه گردو استفاده شود.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین بیان کرد: نوشیدن آب و مایعات در وسط غذا ممنوع است، برخی از افراد نیز عادت دارند همراه با غذا هندوانه یا خربزه میل کنند که این امر نیز اشتباه است و توصیه می‌شود از سالاد یا سبزیجات استفاده کنند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: