بررسی «ادبیات كودك؛ پساانسان‌گرایی، پساكرونا و جهان در شرایط مجازی» در شيراز
کد خبر: 3972559
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰

بررسی «ادبیات كودك؛ پساانسان‌گرایی، پساكرونا و جهان در شرایط مجازی» در شيراز

هشتمین ملی ادبیات كودك با عنوان «ادبیات كودك؛ پساانسان‌گرایی، پساكرونا و جهان در شرایط مجازی» به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، هشتمین ملی ادبیات كودك با عنوان «ادبیات كودك؛ پساانسان‌گرایی، پساكرونا و جهان در شرایط مجازی» به‌میزبانی دانشگاه شیراز بعدازظهر امروز، 29 اردیبهشت‌ماه در بستر فضای مجازی برگزار شد.

سعید حسام­پور، دبیر علمی همایش در این مراسم با بیان اینكه 15 سال از برگزاری نخستین همایش دانشگاهی ادبیات كودك گذشته است، گفت: شیوع كرونا ما را مجبور كرد تا سبك زندگی خود را تغییر دهیم و این مسئله هم برای كودكان صدق می‌كند.

وی افزود: كودكان در این یک و سال و اندی از دیدن دوست­‌هایشان محروم هستند، از لذت بازی­‌های  شیرین و پرهیاهو در حیاط مدرسه دور شده­‌اند، از دیدن معلمان مهربانشان بی­‌بهره‌­اند، حتی می­‌ترسند پدر و مادر و نزدیکانشان را در آغوش بگیرند و یا در آغوش گرفته شوند و این تازه بخش کوچکی از پیامدهای این دوران دلهره‌­آور است. کودکانی که هر روز وقتی پدر و مادرشان از خانه بیرون می­‌روند نگرانشان هستند و وقت بازگشتشان مضطرب که مبادا کرونا بگیرند و...

حسام‌پور ادامه داد: این­ها و صدها اضطراب پیدا و پنهان دیگری که بر روح و روان همه­ کودکان جهان تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت واقعیت جهان امروز ما است و بی­گمان زمان زیادی خواهد برد تا هولناکی، تلخی و تیرگی این دوران سخت و دلهر­ه‌­آور شسته شود.

دبیر علمی هشتمین همایش ملی ادبیات كودكان اظهار كرد: بشر همه‌گیری بیماری کرونا و شرایط دشوار آن را که تنها به بخش‌های کوچکی از آن اشاره شد، تاکنون تجربه‌ نکرده و برای پیچیدگی­‌های گوناگون و  واقعیت‌های تلخ و گزنده­اش آماده نبوده است. تجربه‌های عمیق و همه‌گیر مرگ، ترس، دوری و تنهایی برای انسان دردناک و جبران‌ناپذیرند؛ بنابراین راهی جز این ندارد که در سبک زندگی، باورها، فلسفه و ایدئولوژی‌­اش به گون‌ه­ای ژرف بازنگری کند. غافلگیری ما در برابر این شرایط باعث شده که فعلاً تنها کارمان این باشد تا حدی بکوشیم کودکان‌مان را از این شرایط آگاه کنیم و اندکی توانمندشان سازیم.  

وی بیان كرد: اکنون ما بایسته است پس از گذر از این بحران بارها و بارها مساله را در ذهنمان و در جمع‌­های تخصصی­‌مان بازشناسی، تحلیل و واکاوی کنیم تا بیشتر بفهمیم چه دگرگونی‌­های بنیادینی در زیست­ جهان‌مان رخ داده است.

 این مدرس دانشگاه با بیان اینكه اندیشه‌ پساانسان‌گرایی را می­‌توان واکنشی به انسان‌گرایی مسلّط در علوم انسانی دانست که روز به‌ روز بر گستره و ژرفای آن افزوده می‌شود، گفت: این رخداد زمینه را برای تحولاتی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آورده‌است. هم‌اکنون، با تحولی که پساانسان‌گرایی در مفهوم انسان، رابطه‌ انسان و طبیعت، رابطه‌ انسان و جامعه و ... پدید آورده، برداشت‌ها از مفهوم کودکی نیز دگرگون‌ شده و در پی آن نظام‌های تعلیم و تربیت و نیز ادبیات کودک به راهکارهای تازه­ای رسیده‌­اند.

وی تصریح كرد: گسترش فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی که در دوران پیش از کرونا  بر پدیده‌‌هایی مانند تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات و سرگرمی و ارتباطات تأثیر گذارده بود با پیدایش کرونا با سرعت خیره‌­کننده­ای به رشد خود ادامه داد و بر همه­ جنبه‌های زندگی  فردی و اجتماعی انسان سایه‌ای سنگین فروافکند؛ پدیده‌ای که در دوران پساکرونا نیز همچنان تداوم خواهدیافت. این تحول به گونه­‌ای است که افرادی که پیش از این ضرورتی برای استفاده از فن‌آوری نوین و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمی‌کردند در دوران کرونا به‌دلیل ضرورت‌های حرفه‌ای یا برای غلبه بر احساس‌ تنهایی و ترس به آن تن دردادند و آرام آرام پس از پذیرش این شرایط از ظرفیت‌­های معجزه­‌گونه و ­شگفت‌انگیز این پدیده آگاه شدند و چه بسا در شمار هواخواهان آن قرار گرفتند.

حسام‌پور یادآور شد: درهم‌­تنیدگی سه عنصر بنیادین پساانسان­‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی و پیوندهای ناگزیر این سه با هم چشم‌­اندازی دیگرگون پیش رویمان گذارده است و نباید اجازه دهیم از آن جا بمانیم و منفعلانه با آن روبه‌رو شویم. برماست هوشمندانه و به دور از شعارزدگی­‌های مرسوم چاره­‌جویی کنیم و برنامه­‌هایی سنجیده برای آن داشته باشیم.

دبیر علمی همایش ملی ادبیات كودك اضافه كرد: با توجه به همین ضرورت­‌های پیش‌گفته از پاییز گذشته که قرار بود برای همایش اردیبهشت 1400 فراخوان دهیم با وجود اینکه شورای علمی همایش می­دانست موضوع و محورهای همایش خیلی ویژه و تخصصی خواهد شد اما همگی بر این باور بودیم باید همایش زمینه­‌ساز درنگ و اندیشیدن در باره همین مسایل بنیادین روز شود. پس از انتشار فراخوان چهل چکیده برگزیده شد و سرانجام 18 مقاله برای ارایه در این همایش در نظر گرفته شد که یکی از آن­‌ها با توجه به تفاوت زمانی پیش از آیین گشایش ارایه شد و امیدوارم دیگر ارایه­‌ها برای شما مفید باشد.

انتهای پیام
captcha