به گزارش ایكنا از فارس، هشتمین ملی ادبیات كودك با عنوان «ادبیات كودك؛ پساانسانگرایی، پساكرونا و جهان در شرایط مجازی» بهمیزبانی دانشگاه شیراز بعدازظهر امروز، 29 اردیبهشتماه در بستر فضای مجازی برگزار شد.
سعید حسامپور، دبیر علمی همایش در این مراسم با بیان اینكه 15 سال از برگزاری نخستین همایش دانشگاهی ادبیات كودك گذشته است، گفت: شیوع كرونا ما را مجبور كرد تا سبك زندگی خود را تغییر دهیم و این مسئله هم برای كودكان صدق میكند.
وی افزود: كودكان در این یک و سال و اندی از دیدن دوستهایشان محروم هستند، از لذت بازیهای شیرین و پرهیاهو در حیاط مدرسه دور شدهاند، از دیدن معلمان مهربانشان بیبهرهاند، حتی میترسند پدر و مادر و نزدیکانشان را در آغوش بگیرند و یا در آغوش گرفته شوند و این تازه بخش کوچکی از پیامدهای این دوران دلهرهآور است. کودکانی که هر روز وقتی پدر و مادرشان از خانه بیرون میروند نگرانشان هستند و وقت بازگشتشان مضطرب که مبادا کرونا بگیرند و...
حسامپور ادامه داد: اینها و صدها اضطراب پیدا و پنهان دیگری که بر روح و روان همه کودکان جهان تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت واقعیت جهان امروز ما است و بیگمان زمان زیادی خواهد برد تا هولناکی، تلخی و تیرگی این دوران سخت و دلهرهآور شسته شود.
دبیر علمی هشتمین همایش ملی ادبیات كودكان اظهار كرد: بشر همهگیری بیماری کرونا و شرایط دشوار آن را که تنها به بخشهای کوچکی از آن اشاره شد، تاکنون تجربه نکرده و برای پیچیدگیهای گوناگون و واقعیتهای تلخ و گزندهاش آماده نبوده است. تجربههای عمیق و همهگیر مرگ، ترس، دوری و تنهایی برای انسان دردناک و جبرانناپذیرند؛ بنابراین راهی جز این ندارد که در سبک زندگی، باورها، فلسفه و ایدئولوژیاش به گونهای ژرف بازنگری کند. غافلگیری ما در برابر این شرایط باعث شده که فعلاً تنها کارمان این باشد تا حدی بکوشیم کودکانمان را از این شرایط آگاه کنیم و اندکی توانمندشان سازیم.
وی بیان كرد: اکنون ما بایسته است پس از گذر از این بحران بارها و بارها مساله را در ذهنمان و در جمعهای تخصصیمان بازشناسی، تحلیل و واکاوی کنیم تا بیشتر بفهمیم چه دگرگونیهای بنیادینی در زیست جهانمان رخ داده است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینكه اندیشه پساانسانگرایی را میتوان واکنشی به انسانگرایی مسلّط در علوم انسانی دانست که روز به روز بر گستره و ژرفای آن افزوده میشود، گفت: این رخداد زمینه را برای تحولاتی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آوردهاست. هماکنون، با تحولی که پساانسانگرایی در مفهوم انسان، رابطه انسان و طبیعت، رابطه انسان و جامعه و ... پدید آورده، برداشتها از مفهوم کودکی نیز دگرگون شده و در پی آن نظامهای تعلیم و تربیت و نیز ادبیات کودک به راهکارهای تازهای رسیدهاند.
وی تصریح كرد: گسترش فناوریهای دیجیتال و فضای مجازی که در دوران پیش از کرونا بر پدیدههایی مانند تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات و سرگرمی و ارتباطات تأثیر گذارده بود با پیدایش کرونا با سرعت خیرهکنندهای به رشد خود ادامه داد و بر همه جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسان سایهای سنگین فروافکند؛ پدیدهای که در دوران پساکرونا نیز همچنان تداوم خواهدیافت. این تحول به گونهای است که افرادی که پیش از این ضرورتی برای استفاده از فنآوری نوین و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمیکردند در دوران کرونا بهدلیل ضرورتهای حرفهای یا برای غلبه بر احساس تنهایی و ترس به آن تن دردادند و آرام آرام پس از پذیرش این شرایط از ظرفیتهای معجزهگونه و شگفتانگیز این پدیده آگاه شدند و چه بسا در شمار هواخواهان آن قرار گرفتند.
حسامپور یادآور شد: درهمتنیدگی سه عنصر بنیادین پساانسانگرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی و پیوندهای ناگزیر این سه با هم چشماندازی دیگرگون پیش رویمان گذارده است و نباید اجازه دهیم از آن جا بمانیم و منفعلانه با آن روبهرو شویم. برماست هوشمندانه و به دور از شعارزدگیهای مرسوم چارهجویی کنیم و برنامههایی سنجیده برای آن داشته باشیم.
دبیر علمی همایش ملی ادبیات كودك اضافه كرد: با توجه به همین ضرورتهای پیشگفته از پاییز گذشته که قرار بود برای همایش اردیبهشت 1400 فراخوان دهیم با وجود اینکه شورای علمی همایش میدانست موضوع و محورهای همایش خیلی ویژه و تخصصی خواهد شد اما همگی بر این باور بودیم باید همایش زمینهساز درنگ و اندیشیدن در باره همین مسایل بنیادین روز شود. پس از انتشار فراخوان چهل چکیده برگزیده شد و سرانجام 18 مقاله برای ارایه در این همایش در نظر گرفته شد که یکی از آنها با توجه به تفاوت زمانی پیش از آیین گشایش ارایه شد و امیدوارم دیگر ارایهها برای شما مفید باشد.
انتهای پیام