شناسایی ۸۰۰ نیت وقف در کشور
کد خبر: 3975035
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
حجت‌الاسلام‌ شرفخانی خبر داد:

شناسایی ۸۰۰ نیت وقف در کشور

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۱۹۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که نشان از نگاه انسان‌دوستی و خیرخواهانه مردم است.

۸۰۰ نوع نیت وقف وجود دارد

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در نشست شورای امور خیریه که امروز، ۱۱ خرداد در محل اداره‌ کل اوقاف استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای خلقت نگاه همدلی و نوع‌دوستی وجود داشته چون جزو فطرت هر انسانی است. وقتی تاریخ کشور را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که انفاق و صدقه وجود داشته و افراد نسبت به انجام آن اقدام می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از گسترش ساختارهای جغرافیایی در سال ۱۳۳۷ کمک‌های خیریه جمعی و شکل حاکمیتی به خود گرفت. فعالیت‌های خیرخواهانه گروهی و جمعی اتفاق افتاد پس از آن نهادهای حاکمیتی با صدور مجوز اقدامات بسیاری انجام دادند که از جمله آنان می‌توانیم به بهزیستی، کمیته امداد، وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور اشاره کنیم که مجوز مراکز نیکوکاری یا مراکز مردم نهاد برای اقدامات خیریه را صادر می‌کنند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف تصریح کرد: وقف، ساختار خیرخواهانه دارد و تاریخچه آن به پیش از اسلام برمی‌گردد اما در زمان حضرت رسول اکرم(ص) به امضا رسید و ساختارهای مدیریتی بر اساس آن طراحی شد. در حال حاضر ۱۹۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که نشان از نگاه انسان دوستی و خیرخواهانه مردم و نگاه معادمحوری آنان است. در بین آنان نیز نیت واقفان به نیاز زمان حال و آینده اختصاص دارد.

وی بیان کرد: واقفان زیادی با توجه به عشق قرآن و اهل بیت موقوفات قرآنی نیز داشتند که باید بگوییم که بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقف وجود دارد. در بین واقفان کسانی بودند که تنها نیت خیرات و مبرات داشته‌اند تا با توجه به اقتضای زمان در آن ورود پیدا کنند. شاید امروزه مردم نتوانند املاکی را وقف کنند ولی با راه‌اندازی خیریه نسبت به رفع نیازمندی‌های منطقه اقدام می‌کنند البته باید بگویم ساختار خیریه و وقف متفاوت است در وقف مانایی و ماندگاری وجود دارد ولی خیریه این گونه نیست.

حجت‌الاسلام شرفخانی گفت: امروز در جهان حکمرانی خیریه یک موضوع علمی و یک مدیریت میان رشته‌ای است و در ساختار خیریه جامعه‌شناسی، روانشناسی، دانش حقوقی، حسابداری، بازاریابی و نوع مدیریت وجود دارد. امروزه شرکت‌های جهانی به غیر از خیریه‌ها صندوق‌های خیریه یا بانک‌‎های خیریه راه‌اندازی کردند که نشان می‌دهد باید به سمت ساختارهای علمی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: بند ۷ ماده ۱ قانون اوقاف به شرح وظیفه اوقاف پرداخته و ما نیز به دنبال این نیستیم که مجوز صادر کنیم بلکه به دنبال هم‌‎افزایی و تسهیلگری هستیم تا فرایند ارزشمند خیریه را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار کرد: ما به‌ دنبال این هستیم که ساختارهای خیریه را در کشور سامان دهیم و بدانیم کدام نهاد مسئول کار خیریه است شاید کمتر از انگشتان دست افرادی باشند که تحت عنوان بنیادهای خیریه سوء‌استفاده کرده و اقدام به پولشویی و سایر تخلفات کنند که این امر آسیب‌های جدی به اعتماد مردم وارد می‌کند. امروزه مردم نمی‌دانند به کدام مؤسسه اعتماد کنند چون ساختار مدیریتی مشخص نیست ولی شورای خیریه می‌تواند آن را اجرایی کند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید ناظر باشند و شفاف‌سازی مؤسسات انجام شود، ادامه داد: نباید در جامعه گداپروری را ترویج کنیم بلکه باید شغل ایجاد کرده و آنان مشغول به کار شوند.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف اضافه کرد: شوراهای خیریه می‌توانند در استان‌ها هم‌افزایی ایجاد کنند و کمیته امداد، بهزیستی، ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و وزارت کشور می‌توانند کنار هم قرار بگیرند تا این امر محقق شود.

وی با اعلام اینکه ۱۳۳ بیمارستان و ۴۴۰ درمانگاه خیریه در کشور وجود دارد، اشاره کرد: در کشور تعداد قابل‌توجهی بیمارستان و مرکز درمانی خیریه داریم که در حال ورشکستگی هستند، دولت به‌جای اینکه کمک کند سنگ‌اندازی دارد و خدماتی از قبیل نیروی انسانی و ارز برای تجهیزات پزشکی به این بیمارستان‌ها اختصاص نمی‌دهد. همچنین دولت میزان دستمزد را برای مراکز خیریه پایین در نظر گرفته است که هیچ پزشکی حاضر به فعالیت در آن نیست.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه تعرفه در مراکز درمانی خیریه ۵۰ درصد مراکز خصوصی است، تشریح کرد: در حال حاضر بیمه‌ها تصمیم‌گیرنده تعرفه هستند. با توجه به تصمیم‌گیری دولت از سال ۹۳ مراکز درمانی با مشکل ورشکستگی مواجه شدند. سه بار با دولت نامه‌نگاری شده و معاون اول رئیس‌جمهور دستور لازم را داده است ولی نگاه متولیان سلامت کشور نگاه درآمدی از این بخش بوده و همچنان گره مشکلات مراکز درمانی خیریه باز نشده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خیریه باید هدفمند و برنامه‌ریزی شده اتفاق بیفتد تا شاهد موازی‌کاری بین مؤسسات خیریه نباشیم، تأکید کرد:  فراموش نکنیم که بازاریابی یک علم است که باید آن را آموزش دهیم.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی وقف پول را پذیرفتند، علما و مقام معظم رهبری از قدیم‌الایام وقت پول را نمی‌پذیرفتند که با توجه به تبیین آن توسط کارشناسان مقام معظم رهبری وقف پول را پذیرفتند که وقف پول در موسسات خیریه می‌تواند تحول عظیمی ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha