دانشگاه بدون توحید در دیدگاه امام(ره) مخرب است
کد خبر: 3975507
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی:

دانشگاه بدون توحید در دیدگاه امام(ره) مخرب است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر به بیان دیدگاه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب در مورد دانشگاه پرداخت و گفت: حضرت امام(ره)، دانشگاه بدون توحید را مخرب و در خدمت استکبار معرفی می‌کند.

مخرب بودن دانشگاه بدون تحوید در دیدگاه امام(ره)

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر عصر امروز، سیزدهم خردادماه در حرم امام(ره) و با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد. در اولین پنل از این سمینار که از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری ایکنا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) برپا شد، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به بیان سخنانی درباره دیدگاه‌های حضرت امام(ره) در زمینه دانشگاه و نگاه ایشان به علم پرداخت.

وی گفت: واقعیت امر این است که دانشگاه به عنوان یک تأسیس، یک فرایند و یک محصول برآمده از تمدن غرب برای اداره جوامع به مرور به کمال رسید و آنچه که ما در فضاهای عمومی و کشورهای مختلف شاهد بودیم، بنیانگذاری مجموعه‌هایی بود که در آنها انسان‌های تراز تمدن غرب تربیت شوند، در ایران هم این اتفاق افتاد و در کشورهای دیگر هم وضعیت به این شکل بود.

وی افزود: تعبیر امام راحل این است که معظمان امیرکبیر به دنبال تأسیس مدارس علوم جدید رفتند، اما آنچه که اتفاق افتاد، این بود که بنای دانشگاه‌ها بر این بود که انسان‌هایی برای افکار و آمال نظام و تمدن حاکم بر دنیا تربیت کنند. در کشور خودمان هم همین انتظار و همین هدف موجب تأسیس دانشگاه شد. هر چند به واسطه اساتید متدین و دانشجویانی که از دل خانواده‌های باورمند وارد دانشگاه شده بودند خیلی وقت‌ها اهداف آنها تأمین نشد، اما آنچه که به عنوان هدف اصلی دانشگاه بود، محیطی برای تربیت کارشناسان باورمند به تمدن غربی و پیاده‌کننده اهداف آنها بود.

رستمی تصریح کرد: امام راحل که به نوعی احیاگر اخلاق، دین، معنویت، مجاهدت و خودباوری در عصر حاضر بود، توجه به دانشگاه‌ها از سوی ایشان نیز در همین عصر و در همین موضوع، تحولی بود. اینکه امام(ره) با نقد جدی دانشگاه‌ها به عنوان مجموعه‌هایی که به جای خودباوری و به جای تلاش واقعی در رفع نیازهای علمی کشورها، به محیط‌هایی برای تربیت پیاده‌نظام تمدن غرب و جریان استعمار تبدیل شدند، گلایه‌مند بود و به همین دلیل هم می‌بینیم در حرکت انقلاب و در نهضت اسلامی ضمن اینکه جریان دانشگاهی جریانی همراه با انقلاب و نهضت است، اما آن تحول عمیق در جریان دانشگاه به عنوان و انتظار امام(ره) از دانشگاه باز هم مطرح می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تأکید بر اینکه امام(ره) در عرصه دانشگاه یک نگاه مبتنی بر عدالت آموزشی و نهضت علمی در کشور دارد، بیان کرد: اگر نگاهی به پیام امام در پذیرش قطعنامه داشته باشید، به ظاهر پیامی است که در شرایط جنگ و فضای سخت و وضعیت مظلومانه کشور در هجمه نظام سلطه علیه ایران صادر شده است، اما در انتهای این پیام جوانان را به نهضت علمی دعوت می‌کند و می‌فرماید الان وقت مجاهدت علمی و جهاد و تلاش علمی است. این نگاه عمیق امام(ره) به جریان علم را نشان می‌دهد و همین تحول به جایی می‌رسد که امروزه با وجود اینکه مسیرهای طی نشده زیادی داریم و با افق‌های طراحی شده از سوی امام هنوز فاصله داریم، اما اتفاق رخ داده اتفاق بزرگی هست.

وی بیان کرد: کشوری که در ابتدای انقلاب و در اوج نظام شاهنشاهی یک دهم درصد از تولید علم در دنیا سهم داشت، اما امروز این سهم به دو درصد یعنی بیست برابر ابتدای انقلاب رسیده است. امام افق‌های بلندتری برای دانشگاه تعریف می‌کند و آن دانشگاه توحیدمحور است، در این زمینه هم به حوزه و هم به دانشگاه توجه می‌کند و موضوع علم بدون توحید را مخرب و ویرانگر و دانشگاه خالی از توحید را دانشگاه در خدمت استکبار معرفی می‌کند.

رستمی در پایان اظهار کرد: خدا را شاکریم همان جریانی که امام آرزومند و پایه‌گذار آن بود، امروز باشکوه و افتخار بلندتر و با روسفیدی در حال حرکت است و امیدواریم به آن افق ها نائل شویم.

انتهای پیام
captcha