پیام امام خمینی(ره) محدود به ایران و تشیع نبود
کد خبر: 3975512
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب:

پیام امام خمینی(ره) محدود به ایران و تشیع نبود

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر، بر جهانی بودن پیام امام تأکید کرد و گفت: این پیام از سال 42 و 57 زنده‌تر است و هیچ‌گاه کهنه و قدیمی نخواهد شد.

پیام امام خمینی(ره) محدود به ایران و تشیع نبود

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر عصر امروز، سیزدهم خردادماه در حرم امام(ره) و با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد. در اولین پنل از این سمینار که از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری ایکنا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) برپا شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به بیان سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه با گذشت 32 سال از رحلت امام خمینی(ره) هیچ چیزی کهنه نشده است و این داغ همچنان تازه است، گفت: صدا و پیام رسایی که از سال 1342 شروع شده است، هر روز این پیامِ برگرفته شده از قرآن، اسلام و معنویت مانند خود قرآن و اسلام و پیام پیامبر(ص) تازه‌تر می‌شود. برای جهانیان این پیام که «این انقلاب بی نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» نیز هر روز تازه است. این سخن برای من در سراسر جهان نه یک بار و 10 بار بلکه صدها بار با گوش خودم شنیده‌ام و با چشمانم دیده‌ام که کسانی که حتی امام را ندیده و پیام امام را نشنیده بودند، این پیام برای آنها نجات‌بخش و رهایی‌بخش بوده است.

وی افزود: سال 1362 که هنوز نه رادیو اسپانیولی وجود داشت و نه رسانه‌ای به این زبان داشتیم به آرژانتین رفته بودم، روی یک کشتی کارگران آرژانتینی مشغول بارگیری گندم بودند، با آن کارگرها شروع به صحبت کردم به آنها گفتم چه زمانی مشکلات آرژانتین تمام می‌شود، جواب جالبی دادند، گفتند، ما تا یک خمینی پیدا نکنیم، مشکلمان حل نمی‌شود. آن زمان آرژانتین در وضعیتی بود که می‌گفتند تا پنج نسل بعد این کشور بدهکار بانک جهانی خواهد بود.

نواب افزود: در همان آمریکای جنوبی کنار ساحل در شیلی پیرمردی در حال فروش عکس بود ما هر تلاشی کردیم خودمان را به او معرفی کنیم موفق نشدیم، هر اسمی بردیم که معرف ما باشد، او نمی‌شناخت تا اسم امام را بر زبان آوردیم، دست بر سینه گذاشت و گفت شناختم. برای همین است که می‌گوییم این انقلاب هیچ جای دنیا بی‌نام امام خمینی شناخته شده نیست. این را شما شنیده‌اید اما من هزاران بار دیده‌ام.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: پیام امام امروز از سال 42 زنده‌تر است، چرا که حضرت امام(ره) همزمان با انقلاب ایران، مسئله فلسطین را هم مطرح کردند. شاگردان امام(ره) می‌فرمودند: امام خمینی(ره) از همان آغاز نهضت اسلامی بر روی مسئله فلسطین تکیه داشتند. امروز وقتی بعد از گذشت 58 سال ارتش های کشورهای عربی در جنگ‌های مختلف در سال‌های متمادی نتوانستند کاری از پیش ببرند، فرزندان امام که در آن سال‌ها در دانشگاه‌های جهان تحصیل کردند، پیام امام را گرفتند و امروز وضعیتی را ایجاد کرده‌اند که باعث به هم خوردن موازنه قدرت شده و رژیم غاصبی که به جز حرف زور چیزی نمی‌فهمید و از منطق بهره‌ای نبرده بود را سر جای خود نشانده‌اند.

وی بیان کرد: راه امام هیچ فرقی با سال 42 و سال 57 نکرده است. ترس من از این است که برخی از ما سردتر از مردمان سایر کشورها با پیام امام برخورد کنیم.

نواب در ادامه صحبت‌هایش در سیمنار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر اظهار کرد: بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی، بسیاری از کشورها درگیر بودند و هزینه‌های بسیاری کردند تا در افغانستان بعد از شوروی سهم داشته باشند و حرف اول را بزنند، اما همه دیدیم در عین ناباوری تمام، فردای پیروزی مردم در کابل عکس امام سر در هر کوی و برزن نصب شده بود. مردم آنجا به خوبی فهمیده بودند که آزادی خود را مرهون چه کسی هستند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذهب اسلامی به درخواست‌های صورت گرفته از نخست وزیر مالزی برای سرکوب کردن شیعیان اشاره و اظهار کرد: مهاتیر محمد، اعلام کرده بود اگر بخواهم شیعیان را در مالزی سرکوب کنم، باید دانشگاه‌ها جمع کنم، چرا که محل رشد فکری شیعه دانشگاه بوده است. در فهرست وجوهاتی که برای امام می‌رسید نام دانشجویان بسیاری از مالزی وجود داشت که مبالغ کمی گاهی بسیار ناچیز را ارسال کرده بودند. نهضت مردم بوسنی و هرزگوین بعد از رحلت امام شروع شد، اما سردمداران نهضت بوسنی کسانی بودند که در سالگرد پیروزی انقلاب در زمان امام به ایران آمدند، در بازگشت دستگیر شدند و بعد از آزادی، نهضت اسلامی مردم بوسنی و هرزگوین را شکل دادند.

وی اذعان کرد: حضرت امام در سخنرانی‌ها خود نامی از ایران نمی‌برد یا از شیعه استفاده نمی‌کرد، اگر تکیه کلام معمار کبیر انقلاب را جستجو کنید به این نتیجه می‌رسید که چیزی جز «انبیا آمدند تا بشریت را نجات دهند» نبود. پیام امام به وسعت جهان و بشریت بود. پیام امام، ایرانی نبود، منقطه‌ای هم نبود، پیام امام این بود که انبیا الهی آمدند تا بشریت را به صلح، صلاح و عدالت و حقانیت دعوت کنند. امام همیشه می‌فرمودند اگر همه انبیا یک جا جمع بودند، اختلافی با هم نداشتند.

نواب با تأکید بر اینکه امام امت نسل جوان که طبعاً دانشگاهی هم بودند، بیدار کرد، گفت: نمونه این بیداری این بود که امام همواره از سال 42 تا 57 هر سال به جوانان اروپایی پیام می‌دادند. امام آمد تا آلام بشری را برطرف و بشریت را بیدار کند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه مستضعفین جهان به پیام امام به درستی لبیک گفتند، اظهار کرد: در سفری به جنوب فیلیپین که یکی از خطرناک‌ترین و ناامن ترین مناطق فیلیپین است، به منزل یک روحانی رفتم؛ آن شخص گفت در اینجا هر گروه مجاهدی که به دیدن من آمده است، اسلحه هدیه داده است، وضعیت ناامنی آنجا در این حد بود. هیچ سابقه تشیعی هم نداشت. در همان ایام مسجدی را افتتاح کردم که 60 هزار نفر در آن مراسم گرد هم جمع شدند، آن روحانی در ابتدای سخنرانی خود گفت تمام این جمعیت از برکت و وجود خمینی(ره) است.

نواب در پایان اظهار کرد: یاد و راه و نام امام(ر ه)را گرامی می‌داریم و با آن عزیز سفر کرده تجدید عهد می‌کنیم و با خانواده معظم ایشان عرض تسلیت داریم.

انتهای پیام
captcha