چرا باید امام خمینی(ره) را فراتر از سیاستمداران موجود بدانیم
کد خبر: 3975527
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
حجت‌الاسلام قلی‌زاده بیان کرد:

چرا باید امام خمینی(ره) را فراتر از سیاستمداران موجود بدانیم

رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در سمینار بین‌المللی امام(ره) و دنیای معاصر بیان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خودشان می‌فرمایند مبادا حضرت امام(ره) را هم‌تراز با سیاستمدارهای موجود بدانیم، ایشان متفاوت است و باید در رده اولیاء و انبیاء بدانیم، چرا که ارتباط ایشان با خدا وسیع است.

چرا باید امام خمینی(ره) را باید فراتر از سیاستمداران موجود بدانیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر عصر امروز، سیزدهم خردادماه در حرم امام(ره) و با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد. در پنل اول از این سمینار که از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری ایکنا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) برپا شد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد قلی‌زاده، رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی سخنرانی داشتند.

حجت الاسلام قلی‌زاده گفت: سال 1361 توفیقی حاصل شد به محضر حضرت امام خمینی(ره) در حسینیه جماران شرفیاب شدیم، شاید در ابتدای صحبت‌های امام بود که صدای گریه حضار بلند شد. برای من بسیار عجیب بود، سال ها گذشت این سوال در ذهن من شکل گرفت که چطور یک شخصیت به این درجه می‌رسد که در یک تأثیر و تأثر در میان قلب‌ها جا پیدا می کند. مدل‌های مختلفی در روانشناسی مطرح شده است از مدل «راجرز» تا «آدلر» و ... اما این قصه در بررسی آنها گنجاندنی نیست و خیلی متفاوت است.

وی افزود: یک مدل در روانشناسی وجود دارد که می‌گوید انسان در زندگی خود از ابتدای تولد تا انتها در چهار نوع ارتباط باید حضور داشته باشد؛ ارتباط انسان با خدا، ارتباط درون‌فردی (ارتباط انسان با خود)، ارتباط انسان با طبیعت و ارتباط میان‌فردی(ارتباط انسان با دیگری)؛ در این مدل اینگونه مطرح می‌شود که اگر انسان بتواند، در برقراری ارتباط درست، تعادل برقرار کند، بی شک وارد حوزه‌ای می‌شود که در آن حوزه چهار اتفاق رخ می‌دهد. اتفاق اول این است که زندگی او هدفمند می‌شود، اتفاق دوم این است که زندگی بامعنا می‌شود، سومین اتفاق این است که بروز تمام عیاری در زندگی پیدا می‌کند و اتفاق چهارم هم این است که احساس به هم پیوستگی به تمام مخلوقات هستی پیدا می‌کند.

قلی‌زاده تصریح کرد: مکمل این مدل یک تعریف از معنویت است که همان «داشتن حس برتر نسبت به خدا، خود، دیگران و طبیعت برای رسیدن به کمال» است. امام(ره) را می‌توانیم در این چهار مدل ببینیم. از زمانی که توفیق حاصل شد و وارد پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب شدم خصوصیات و روحیات حضرت امام و از جمله مباحث مقام مطرح شده از سوی معظم رهبری در مورد ایشان را در چهار موردی که گفتم مطالعه کردم. آنجا که ارتباط انسان با خدا مطرح می‌شود، می‌بینیم ارتباط امام با خدا بسیار وسیع است به گونه ای که غیر از خدا نمی‌بیند. به تعبیر مقام معظم رهبری چشم گریان شبانه، ارتباط وسیع با خدا و ده‌ها صفت دیگر را در ایشان می‌بینیم.

رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در ادامه به بررسی وضعیت ارتباط انسان با خود در مدل مورد نظر پرداخت و اظهار کرد: امام(ره) اهل فلسفه و خودشناسی است، بزرگ‌ترین پیام انبیاء الهی این است که «خودت را بشناس» امام(ره) در اوج این قله ایستاد و چون خود را شناخت معبر او به سمت خدا بسیار عالی باز شد.

قلی‌زاده اظهار کرد: در زمینه ارتباط انسان با دیگران نیز باید بگویم کسی که ارتباط عمیقی با خدا دارد، خود را خوب می‌شناسد و تمام صفات رذیله از او دور شده است تبدیل به انسانی می‌شود که محل تجلی خداوند متعال است، در این حالت می‌رسد به جایی که می‌فرماید عبادت به جز خدمت به خلق نیست.

وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خودشان می‌فرمایند مبادا حضرت امام را هم تراز با سیاستمدارهای موجود بدانیم، ایشان متفاوت است و تفاوت هم در این است که ایشان را هم رده اولیاء و انبیاء بدانیم، چرا که ارتباط ایشان با خدا وسیع است.

رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بیان کرد: در مورد مدلی که عرض کردم، به بحث به هم پیوستگی اشاره شد، این تأثیر و تأثر اینجا به نحوی کامل خود را نمایان می‌کند. برای من بسیار لذت بخش بود که خاطرات رئیس مقاومت حضرت حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله را می‌خواندم از ایشان سوال می‌شود که چگونه با امام(ره) آشنا شده‌اید؟ ایشان می‌گوید: «در اوایل انقلاب بیانیه‌ای از سوی امام صادر شد و بعد از آن بیانیه ما عاشق امام شدیم، آن بیانیه باعث شد ذوب در خمینی شویم، زیرا خمینی در اسلام ذوب است». این شخصیت را تصور کنید که چگونه می‌تواند تاثیرگذار باشد، این شخصیت کاریزماتیک توانایی تحول آفرینی دارد و می‌تواند جهانی را متحول کند.

قلی‌زاده در پایان بیان کرد: امیدوارم پیروان خوبی برای امام راحل باشیم و امیدوارم این جوانه امید که امام سال‌های پیش در دل ها روشن کردند و به دست ما افتاده است ما نیز امیدوارانه سرزمینی را آباد کنیم که باعث سربلندی و عزت اسلام و مسلمین شود.

انتهای پیام
captcha