۳۶۰ زندانی در قم حافظ قرآن هستند/آمار زندانیان زن در استان؛ کمتر از یک صدم درصد
کد خبر: 3980434
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹

۳۶۰ زندانی در قم حافظ قرآن هستند/آمار زندانیان زن در استان؛ کمتر از یک صدم درصد

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم با اشاره به وجود یک بند قرآنی در زندان بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون، ۶ هزار و ۷۳۲ مورد شرکت کننده کلاس‌های مختلف قرآنی در زندان هستند، تعداد ۱۸۴نفر افراد تربیت شده و شرکت‌کننده در مسابقات قرآنی کشوری هستند و ۳۳۷ نفر،۱۷ نفر،۴ نفر و ۲ نفر از زندانیان به ترتیب حافظ یک تا ۵ جزء ، ۵ تا ۱۵ جزء ، حافظ ۱۵ تا۲۵جزء و حافظ کل قرآن هستند.

۳۶۰ زندانی حافظ قرآن هستند/تعداد زندانیان زن؛ کمتر از ۱۰۰ نفربه گزارش ایکنا از قم، علی اصغر رنجبر مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم امروز ۶ تيرماه در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تلقی ما از زندان باید به عنوان یک محله توسعه نیافته که در معرض آسیب است،باشد، بیان کرد: کلیه ارگان‌ها و نهادهای دولتی مسئولان استانی در قبال زندانیان و خانواده آن‌ها مسئول هستند و باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۲ زندانی از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند، افزود: در وضعیت کرونایی فرصت را غنیمت شمرده و به سمت الکترونیکی شدن امور مختلف از جمله پابند، ملاقات‌ها و دادرسی‌های الکترونیکی حرکت کردیم و امروز بیش از ۸۵درصد دادرسی‌ها الکترونیکی شده است.

رنجبر اظهار کرد: مجموعه قضایی استان قم در راستای این هدف که کمترین زندانی را در زندان‌ها داشته باشیم حرکت می‌کند یا زمانی که یک فرد زندانی وارد زندان می‌شود پس از پایان دوره‌اش یک بازگشت سعادتمندانه داشته باشد درواقع زندانی پس از آزادی دیگر با قانون قهر نباشد و قانون‌گریزی را کنار بگذارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه جلب رضایت شکات در شورای حل اختلاف در استان گفت: این کارگروه در راستای جلب رضایت اولیای دم در قتل عمد و شاکیان در جرائم مالی اقدامات موثر و شایسته‌ای را انجام داده است.

رنجبر اظهار کرد: در زندان امکانات و اعتبارات محدود دولتی داریم اما از محل خیرین کمک‌های بسیاری به اداره زندان‌ها می‌شود و حتی جمعی از خیرین قمی به صورت ماهانه کمک می‌کنند علی رغم اینکه علاقه‌مند به ذکر نام نشانی از خود نیستند.

وی ادامه داد: ستاد دیه صرفا برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد است و ریالی از آن را در حوزه زندانیان جرائم عمدی خرج نخواهیم کرد اما از محل ذخیره مالی مرکز نیکوکاری که برای اداره زندان‌ها راه اندازی شده است علاوه بر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، می‌توان برای آزادی زندانیان جرائم عمدی با جلب رضایت شاکی استفاده کرد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم با بیان اینکه زندانی جرائم زیر ۱۰۰ میلیون تومان نداریم و در حال حاضر در راستای آزادی زندانیان جرائم مالی بین بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تلاش می کنیم، گفت: در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۳۶ نفر زندانی داریم قم هم نرم کشوری است اما ۲۵۰ زندانی غیربومی و ۷۲ زندانی جرائم غیرعمد در استان داریم.

وی با اشاره به طرح دیدار با خانواده زندانیان که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان توسط اداره زندان‌های استان قم مطرح شد و در سطح کشوری نیز اجرا شد ، بیان کرد: در قالب طرح ۳۰ روز و ۳۰ مسئول با ۸۰ خانواده زندانیان دیدار کردیم البته پس از ماه مبارک رمضان این طرح ادامه پیدا کرده است.

رنجبر با بیان اینکه در زندان اگر عشق و علاقه و تذهیب نفس نباشد نمی‌توان دوام آورد، یادآور شد: متولیان امر پیگیر امور خانواده زندانیان باشند و از آن‌ها غافل نباشند.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ درصد زندانیان استان قم مجرمین مواد مخدر و ۳۱ درصد زندانیان جرائم علیه اموال هستند، گفت: بیشترین جرائم استان قم مربوط به مواد مخدر است که در سطح کشور آمار چندان بالایی به شمار نمی‌رود.

رنجبر به فعالیت‌های فرهنگی و حضور ۱۳ گروه جهادی و برپایی کلاس‌های آموزشی و عقیدتی در زندان اشاره کرد و افزود: طبق فرموده امام خمینی(ره) که زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شود اعتقاد ما نیز بر این است که بر امور تربیتی و ارتقای فرهنگ زندانیان اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود یک بند قرآنی در زندان بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون، ۶ هزار و ۷۳۲ مورد شرکت کننده کلاس‌های مختلف قرآنی در زندان هستند، تعداد ۱۸۴نفر افراد تربیت شده و شرکت‌کننده در مسابقات قرآنی کشوری هستند و ۳۳۷ نفر،۱۷ نفر،۴ نفر و ۲ نفر از زندانیان به ترتیب حافظ یک تا ۵ جزء ، ۵ تا ۱۵ جزء ، حافظ ۱۵ تا۲۵جزء و حافظ کل قرآن هستند.

زنجبر از فعال بودن ۴ کتابخانه در زندان‌های استان قم خبر داد و افزود:  ۶ هزار و ۴۴۸ نفر عضو کتابخانه بودند و ۲۱۰ نفر در مسابقات کتابخوانی شرکت کردند و ۳۹۸ نفر عضو فعال در هیئت‌های فعال مانند هیئت محبان اهل بیت(ع)،  ۳ هزار و ۸۶۱ مورد مراسم و هیئت‌های مذهبی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: ۱۸۷ برنامه هنری اجرا شده است، ۴۲۰ نفر از زندانیان عضو گروه‌های هنری هستند و ۵۵ مورد مسابقات ورزشی برگزار شده و ۶ هزار و ۶۲ نفر در مسابقات ورزشی شرکت کردند، ۲۵ نفر از روحانیون در قالب گروه‌های مختلف با ما همکاری می‌کنند و ۸ هزار و ۱۶۰ نفر آموزش‌های غیر رسمی اعم از آموزش‌های عالی و عقیدتی و مذهبی و ۳۹۶ نفر تحت آموزش‌های رسمی از جمله نهضت سوادآموزی، تحصیلات مقدماتی و آموزش عالی بودند.

کمتر از یک صدم درصد زندانیان قم زن هستند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم با بیان اینکه تعداد زندانیان زن استان قم زیر ۱۰۰ نفر است و آمار زندانیان نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت بسیار پایین است، افزود: در استان قم بیشترین جرایم زندانیان به ترتیب شامل مواد مخدر، سرقت، جرائم اموال و جرائم علیه اشخاص است.

رنجبر در خصوص سارقانی که پس از آزادی از زندان مجددا مرتکب جرم می‌شوند، گفت: مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس از خروج، این زندانیان را شناسایی کرده و برنامه‌های تربیتی در زندان برای او در نظر گرفته می‌شود اما نکته اساسی آن است که جامعه پذیرای این افراد نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه جامعه پس از آزادی زندانی هنوز با برچسب دزد و سارق به او نگاه می‌کند و صاحبان کسب و کار به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند درواقع هیچ کار تربیتی و حمایتی از سوی جامعه در خصوص زندانیان آزاد شده انجام نمی‌شود.

رنجبر با اشاره به اشتغال ۴۲ درصدی زندانیان، گفت: زندانیانی که بیش از ۴ ماه در زندان هستند آن‌ها را شناسایی می‌کنیم اگر مدرک فنی و حرفه‌ای دارند یا به صورت تجربی آن را فرا گرفتند پس از سنجش مدرک آن‌ها، علایق آن‌ها را بررسی کرده و با توجه به گذران دوره آموزش‌های فنی حرفه‌ای اگر واجد شرایط باشند به آن‌ها وام اشتغال تعلق می‌گیرد؛ پس از ایجاد شغل به مدت ۶ ماه آن‌ها را نظارت می‌کنیم و زمان به پایدار رسیدن درآمد و کسب و کارشان نظارت خود را کاهش می‌دهیم.

وی بیان کرد: مسئولان و متولیان امور به حوزه برق و آب زندان لنگرود رسیدگی کنند و انتظار ما این است که زندان لنگرود را به آب شهری وصل کنند.

انتهای پیام
captcha